Monday 2 May 2016

Apa Perkaitan Isra’ Mi’raj dan Yahudi Hari Ini?


Isra’ dan Mi’raj merupakan suatu peristiwa perjalanan Rasulullah saw pada waktu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa. Selain menjadi salah satu mukjizat teragung Nabi Muhammad saw, peristiwa ini dianggap penting kerana menjadi detik pensyariatan ibadah penting pada umat baginda saw iaitu solat lima waktu.

Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. [AlIsra’, 17:1]

Jika diteliti peristiwa besar ini, juga ayat-ayat awal surah AlIsra’, dapat dilihat adanya perkaitan rapat antara kita dengan bumi Masjidil Aqsa dan Palestin yang pada hari ini dikuasai oleh golongan Yahudi. Secara tidak langsung, ia sebenarnya mengajak kita untuk merasakan pentingnya bumi tersebut dibebaskan daripada penguasaan musuh dan dikembalikan semula kepada umat Islam. Selain itu, himpunan hadis peristiwa akhir zaman juga turut menunjukkan bahawa bumi ini akan menyaksikan kemenangan akhir umat Islam menumpaskan Yahudi di sana.

Hari ini Yahudi bukan sahaja menguasai dan menimbulkan kerosakan pada Masjidil Aqsa serta bumi Palestin semata-mata, bahkan mereka menjadi pelopor kepada fahaman negatif seperti humanisme dan liberalisme yang turut merosakkan keperibadian muslim. Kehancuran akhlak, berleluasanya riba, media yang berat sebelah merupakan antara hasil tangan mereka. Penyakit ini begitu mencengkam dunia sehingga membawa kerosakan kepada fitrah manusia sejagat. Sehinggakan muslim sendiri sudah terleka daripada pembinaan jati diri dan perjuangan asasi mereka.

Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya Dia lah yang memilih kamu (untuk mengerjakan suruhan ugamanya); dan Ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara ugama, ugama bapa kamu Ibrahim. Ia menamakan kamu: “orang-orang Islam” semenjak dahulu dan di dalam (Al-Quran) ini, supaya Rasulullah (Muhammad) menjadi saksi yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu, dan supaya kamu pula layak menjadi orang-orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah). Oleh itu, dirikanlah sembahyang, dan berilah zakat, serta berpegang teguhlah kamu kepada Allah! Dia lah Pelindung kamu. Maka (Allah yang demikian sifatNya) Dia lah sahaja sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik Pemberi pertolongan. [AlHajj, 22:78]

Di Palestin, penduduk di sana tidaklah berdiam diri apabila berhadapan dengan kekejaman golongan Zionis. Siri peperangan Gaza melawan Israel beberapa tahun kebelakangan ini melihatkan umat Islam di sana, meskipun berada dalam kepungan dan kesempitan, mampu untuk menggerunkan musuh dengan kekuatan ketenteraan tersendiri. Ia sebenarnya tidak datang dengan tiba-tiba, melainkan dengan strategi generasi awal kebangkitan mereka yang menitikberatkan unsur akidah dalam pembinaan jati diri masyarakat. Ternyata kekuatan pada hari ini datang melalui persediaan rapi dan penuh strategik yang dilakukan pada masa lalu.

Pastinya pengajaran yang boleh diambil adalah penting bagi kita untuk bersama-sama dalam gerakan dan perjuangan untuk mengembalikan kemuliaan Islam pada diri umat. Sebagaimana umat Islam Palestin bersungguh melawan Yahudi dan Zionis di sana, penting juga bagi kita turut bersama membina dasar yang kukuh dalam diri kita dan juga individu di sekeliling . Dalam perjuangan untuk membebaskan Masjidil Aqsa dan menyediakan dasar yang kukuh iaitu generasi yang kental jati diri dan pegangannya, pastinya kita tidak mahu menjadi mereka yang ketinggalan mengejar kemenangan Islam ini.

No comments:

Post a Comment

Labels