Thursday 3 September 2015

Selalukah Percaturan Islamis Menang?

"Nak solat, silakan. Nak laksana syariat, jangan."
Apabila kita order makanan di kedai, pekedai akan sediakan seperti yang kita minta. Nampak seperti makanan itu disediakan disebabkan kita, tetapi sebenarnya ia turut disediakan kerana pekedai itu mahukan keuntungan melalui perniagaan makanan tersebut.

Kita mungkin untung sedikit datang ke kedai tersebut kerana tak perlu masak, tetapi yang untung banyak ialah pekedai tersebut kerana menjual makanan bukan hanya untuk kita, tetapi orang lain yang lebih ramai.

Pekedai juga, bukan sedikit yang tujuan asalnya membuka kedai untuk memberi orang makan, tetapi motivasi utama membuka kedai ialah keuntungan melalui perniagaan makanan yang dilakukannya.

Ini konsep biasa dalam perhubungan seharian kita. Menang-menang. Ada yang menang besar. Ada yang menang kecil.

Dalam berhubung dengan mereka yang menentang Islam, ada kalanya kelihatan mereka memberi keuntungan kepada islamis. Pertolongan dan budi mereka yang sedikit kadang-kadang dijaja meluas seolah-olah mereka telah berjinak hati dengan Islam.

Padahal rupanya itu hanya sebahagian daripada konsep menang-menang tadi. Boleh jadi mereka untung lebih besar daripada kita. Mereka lebih bijak berpolitik. Bilangan mereka lebih kuat dan berpengaruh. Bacaan mereka lebih terkehadapan. Strategi mereka mahu merampas perkara lebih besar daripada apa yang kita dapat.

Lalu kalahlah percaturan islamis ini, hanya menjadi budak suruhan. Mungkin kerana tidak jelas dengan agenda sendiri. Atau disebabkan mengecilkan agenda jahat pihak lawan. Kalau dah sedar, alhamdulillah, walaupun sudah bersama beberapa siri. Untuk yang belum, fikir-fikirkan.

Win the war, not only the battle.

No comments:

Post a Comment

Labels