Sunday 26 June 2011

Rahsia Isra Mi'raj

Dari Mekah, naik atas, turun bawah, sampai al Aqsa
Dari al Aqsa, naik ke atas, lalu berjumpalah dengan Kekasihnya

Jump kami yang lepas, lebih tekankan aspek fizikal. Tapi rohani juga tak boleh dibiarkan makan ala kadar sahaja sepanjang empat hari di sana. Beberapa kisah Rasulullah, terutamanya ketika di Madinah menjadi tazkirah bersiri kami. Cuma dua tiga sahaja pengisian berat-berat.

Abang Pali hensem antara yang beri pengisian kepada kami. Tentang tanggungjawab sesama manusia. Dia mulakan pengisiannya dengan falsafah di sebalik peristiwa Isra dan Mi'raj. Kata dia, Allah boleh saja naikkan Rasulullah naik ke langit dari Mekah, tanpa perlu ke Masjid al Aqsa. Pasti ada sebabnya kenapa perlu ada horizontal journey ke Masjid al Aqsa sebelum vertical journey ke Sidratul Muntaha.

Waktu tu juga baru terfikir. Kenapa agaknya?

Perunding Aman Palestin, Dr Zainur Rashid Zainuddin

Mungkin inilah rahsia di sebalik Isra dan Mi'raj. Apa yang perlu kita perhatikan, vertical dan horizontal movement perlu ada dalam hidup setiap daripada kita. Vertical journey tu tanda hubungan terus dengan Allah di arasy sana. Sedangkan horizontal journey tu tanda perlunya ada hubungan kemanusiaan antara makhluk di bumi. Manusia bergelar umat baginda perlu perhatikan kedua-dua movement ini.

Tak cukup hebat ruku sujud sahaja, mingle around! Tak cukup mingle around sahaja, ruku dan sujud juga!

"Hmm, betul juga."

A: jangan lupa praktikkan rahsia Isra' dan Mikraj
B: ye, dh mula dipraktikkan sket2 tadi, alhamdulillah

No comments:

Post a Comment

Labels