Sunday 8 May 2011

Berhenti Sejenak

Kerana aku ingin bersama dengan orang baik walaupun aku bukan seperti mereka. 
Dan aku benci bersama orang jahat, meskipun aku serupa dengan mereka. 

***

Suatu hari Abu Hanifah rhm berjalan-jalan, tiba-tiba beliau terdengar orang berkata tentangnya: “Lelaki inilah yang menghidupkan seluruh malamnya.” Maka Abu Hanifah berkata: “Saya lihat manusia memperkatakan tentang diri saya sedangkan saya tidak melakukannya. Selepas saya mendengar ungkapan itu, saya sentiasa menghidup seluruh malam saya. Kerana saya malu dengan Allah lantaran saya disifatkan dengan perkara yang tidak saya lakukan dalam beribadah kepada-Nya.”

***

Malam yang gelisah itu, ketika rasa susahnya mengadap handout Design n Material, tak semena-mena terdengar lagu Rapuh yang keluar dari earphone. Berbetulan pula dengan wall post Dr Z yang dishare oleh seseorang di Fb. Lalu aku pun terfikir, entah bilalah aku akan update tarikh aku menangis kerana Allah.


Lalu aku teringat, kalaulah dosa itu sesuatu yang membusukkan, dah pasti tiada orang yang akan mendekati diri aku ni lagi. Astaghfirullah al Azim. Entah ini kali ke berapa sebutan ini baru keluar dari hati ini. 




Maafkanlah bila hati tak sempurna mencintai-Mu
Dalam dada ku harap hanya diri-Mu yang bertakhta

No comments:

Post a Comment

Labels