Friday 15 January 2010

Horoskop Itu Berbahaya!

Bersempena dengan Solar Eclipse yang jarang-jarang berlaku ni. Tapi petang tadi jugak, Cikgu Siti buat kelas Math. Melepas lagi aku nak solat gerhana matahari.

Ada dua perkataan, eja dekat-dekat, tapi agak jauh maksudnya. Aku sedut maksud dua perkataan ini daripada Kamus Cambridge.

Astronomi itu the scientific study of the universe and of objects which exist naturally in space, such as the moon, the sun, planets and stars

Astrology itu pulak the study of the movements and positions of the sun, moon, planets and stars, and the skill of describing the expected effect that these are believed to have on the character and behaviour of humans

Astronomi itu aku sanjung. Satu bentuk ilmu fardu kifayah. Tak ramai antara kita yang tahu selok belok sains angkasa lepas tu. Yang pelik dan perlu kita jauhi ialah astrologi, atau orang sekarang tukar namanya kepada horoskop.

Horoscope: A description of what is going to happen to you, based on the position of the stars and planets at the time of your birth

Wikipedia

Kenapa horoskop itu pelik dan salah, bahkan boleh mencemar akidah kepercayaan kita?
Adapun sebab Islam melarang penggunaan bintang, planet dan matahari sebagai sumber ramalan, adalah kerana ilmu-ilmu ghaib tidak tersimpan dalam objek-objek tersebut. Apabila seorang muslim menggunakan bintang, planet dan matahari untuk membuat ramalan tertentu, seolah-olah dia mempercayai objek-objek tersebut mampu mengkhabarkan kepada dia ilmu ghaib tentang sesuatu yang akan berlaku. Ini semua adalah kepercayaan yang salah kerana tiada siapa atau apa jua yang mengetahui ilmu ghaib kecuali Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Dengan itu juga, sikap seorang muslim terhadap Horoscope adalah seperti perbincangan yang lepas tentang hukum mengunjungi bomoh. Seorang muslim bukan sahaja dilarang daripada membenarkan ramalan Horoscope tetapi juga membacanya. Seorang muslim tidak boleh memiliki apa-apa urusan dengan Horoscope melainkan untuk menerangkan kesalahan dan kesia-siaannya kepada orang lain.

Membaca pun merupakan suatu yang sangat bahaya. Inikan pula sengaja meminta ingin tahu apa ramalan untuk diri kita. Melihatkan ramai juga kawan aku yang bermain-main dengan horoskop ini di Facebook (walaupun tanpa mempercayai), dan juga ramalan Tok Nujum, ataupun horoskop di surat khabar, terasa kasihan dengan mereka. Perlunya bagi kita untuk menyedarkan mereka mengenai pencemaran akidah ini. Tinggalkan kejahilan, bergerak menuju kefahaman.

Bersihkan diri anda daripada tag / subscription horoskop

4 comments:

  1. i know that horoscope mmg x bleh dprcayai.
    tpi i didnt know that smpai tak bleh bace eh.
    sme jgak dgn appli di fb tuh.

    even just for suke. tak bleh2 eh?

    sbb rmai dh org tgur psal mnde nih. n even rmai jugak post dlm blog dieorg. so, mmg tak bleh la gne applic mcam tok nujum tuh wlaupn utk maen2?

    ReplyDelete
  2. ---> Liyana
    I quote from this link to answer your question.

    SEKADAR MAIN-MAIN

    Sesetengah penagih kuiz-kuiz ini mempertahankan tindakan mereka dengan hujah kuiz-kuiz ramalan itu hanyalah satu bentuk permainan merehatkan minda sahaja, tanpa mempercayainya.

    Sedarkah mereka bahawa dalam perkara Akidah, kita dilarang menjadikannya sebagai main-mainan dan olok-olokan? Bolehkah akidah tentang qadha dan qadar dijadikan main-mainan? Akidah bahawa Allah sahaja yang mengetahui perkara ghaib boleh dijadikan bahan mainan?

    Di samping itu, adakah kita pasti kuiz-kuiz seperti itu langsung tidak memberi kesan kepada akidah pengguna Facebook yang rata-ratanya adalah remaja dan muda-mudi? Bagi saya, kuiz-kuiz ramalan di dalam Facebook adalah satu fitnah terhadap pengguna-pengguna Muslim, terutama mereka yang cetek ilmu agama.

    Kalau xboleh dipercayai, kenapa nak main jugak ek?

    ReplyDelete
  3. salam, akh.
    minta izin untuk copy. untuk blog badar-smkakl.

    jazakallah.

    ReplyDelete
  4. Salam...
    Ok jer, manfaatkan sebolehnya
    Jazakallah Khair

    ReplyDelete

Labels