Monday 5 January 2015

Maulidur Rasul, Rahmat ke Suluruh Alam


Sambutan tahun ni dalam mood banjir seluruh Malaysia. Wajar pada setiap tahun kita diingatkan secara khusus pada peribadi dan perjuangan baginda saw yang membawa dan mewariskan mesej Islam hingga hari ini. Lebih-lebih lagi bila dalam keadaan musibah ini ramai juga yang mengabaikan hubungan mereka dengan Allah disebabkan kesulitan mereka. Kata khutbah Jumaat lepas, lihat di pusat penempatan mangsa banjir, berapa ramai yang datang bersolat jemaah di surau, kalau ditolak bilangan sukarelawannya.

Maulidur Rasul tahun ini, sayangnya retorik rahmatan lil alamin (sebagai rahmat ke seluruh alam) dimainkan sekali lagi. Kasihan juga pada golongan yang “gagal" melihat Rasulullah lebih daripada lemah lembut baginda sehingga terlupa ada masanya baginda pernah marah, jatuhkan hukuman dan berperang juga. Tak sempurna manusia kalau tidak mempunyai sisi berani, tegas dan berprinsip pada peribadinya. Maka begitu juga baginda saw.

Ada beberapa soalan mudah untuk mereka yang "gagal" ini. Kalau orang ceroboh rumah kita, rampas hak kita, adakah wajar kita berdiam sahaja. Atau sekadar nasihat? Adakah dikira eksremis jika kita bersungguh-sungguh melawan penceroboh tersebut. Adakah yang menasihat dalam diam ketika rompakan tersebut berlaku dikira “moderate” kerana mengelak konflik daripada berlaku. Sebenarnya itulah yang berlaku di negara kita kalau kita teliti memerhatikan tindak-tanduk politik dan gerak kerja sosial golongan bukan Islam dan mereka yang kononnya moderate di negara kita.

Tahun ini, harapnya masyarakat umum kita mula belajar mengenali dan memahami
  • apa maksud sebenar rahmatan lil alamin, tak cukup dengan terjemah dan anggap mudah sahaja. Baca: Ustaz Hazizi, Membetulkan silap faham pejuang liberal Melayu terhadap konsep ‘Rahmatan lil Alamin’
  • konsep jihad dalam Islam, bagaimana keadaannya, apa mewajibkannya, di mana batasannya. Baca: Sayyid Qutb, Petunjuk Sepanjang Jalan
  • tak tertipu dengan label ekstremis / moderate diberikan kepada orang Islam. Entah yang melabelnya tidak memahami konsep-konsep dalam Islam.
Moga maulidur rasul kali ini menggerakkan kita memahami perjuangan baginda secara keseluruhannya. Perpaduan Nadi Transformasi Negara.

No comments:

Post a Comment

Labels