Thursday, 8 January 2015

Katak bawah Tempurung Liberal

Katak bawah tempurung, tertinggal kereta api. Dua-duanya bawa maksud ketinggalan zaman dan tak update info semasa terkini. Zaman teknologi maju macam sekarang ini pun masih ada orang seperti ini. Orang sebegini ada dua kategori; yang tak disengajakan (mangsa keadaan) dan sengaja (ignorant, beragenda jahat).

Contohnya waktu banjir, keluar artikel “Where were they during the floods?” di Malaysian Insider, mempersoalkan organisasi Islam - Melayu yang langsung tidak kelihatan menolong mangsa di sana. Sesuailah pepatah katak untuk penulis sebegini, juga media yang menyiarkannya. Artikel yang sama juga menonjolkan kepada pembaca mengenai bantuan bangsa Cina yang banyak, seolah-olahnya mereka penyumbang utama. Lalu mereka yang berpada dengan media beragenda jahat untuk disuap mengenai keadaan semasa, akhirnya akan diperdaya mudah lalu mempercayai propaganda mereka.

Pesan saya, nak cari perkara baik mengenai organisasi Islam - Melayu, jangan tunggu disuap media seperti ini. Sebaliknya cari sumber asal daripada organisasi tersebut. Orang yang bijak, mereka cuba mencari sisi positif - negatif sesuatu perkara lalu ditimbangkannya dengan baik. Kalau awal-awal dah pilih maklumat apa nak didengar, maka tak ke mana analisisnya boleh pergi nanti.

Sama juga ketika terima sesuatu berita kontroversi, telitikan juga siri peristiwa yang mengiringi perkara tersebut. Contoh mudah, David menceroboh rumah Abu mencuri barang berharga lalu Abu memukulnya, tetapi media hanya melaporkan Abu memukul David. Sudah pasti berita tersebut tidak adil, begitu juga analisis berdasarkannya. Dan inilah yang terjadi negara kita ketika hak Islam - Melayu diceroboh di negara kita. Media hanya highlight bantahan dan amaran keras gerakan Islam serta memaparkan mereka sebagai rasis dan ekstremis tanpa melaporkan provokasi dan tindakan jahat yang dilakukan sebelumnya lagi.

Kalau dua pesanan ini tidak diambil, makin ramailah katak di bawah tempurung liberal di sekeliling kita nanti. Dunia mereka akan hanya berlegar dalam suapan agenda media jahat. Baik dikatakkan, mahupun diliberalkan, kedua-duanya sangatlah menyedihkan.

Popular Posts