Tuesday 29 November 2011

Keluarga Beragenda

Saje letak tajuk ni untuk 29 Nov ni
Membangun Umat Beragenda!

Salam, ana terfikir sejenak ketika membaca Quran dalam beberapa surah yang menceritakan kisah Nabi Ibrahim. Watak-watak penting ialah Nabi Ibrahim sendiri, Hajar dan Ismail. Ianya terdiri dari ayah, ibu dan anak dalam meletakan agenda untuk keluarga terutama anaknya Ismail.

Kisah pengorbanan mereka telah banyak diperkatakan oleh penceramah, aspek lain yang ana akan perkatakan ialah bagaimana Ibrahim menentukan agenda untuk keluarganya. Ringkas cerita, apabila Allah memerintahkan agar nabi Ismail disembelih, Nabi Ibrahim beritahu secara jelas kepada anaknya akan perintah tersebut. Iktibas pertama dapat diambil ialah seorang bapa perlu menyatakan secara jelas agenda kepada anaknya. Agenda Nabi Ibrahim ialah melaksanakan perintah Allah. Pada masa yang sama berlaku komunikasi jelas dan berkesan antara mereka berdua.

Peristiwa kedua ialah, ketika mana mereka berdua mendirikan kaabah, Nabi Ibrahim secara jelas menyatakan tujuan mereka mendirikan Kaabah dan harapannya kepada umat seterusnya. Bukan sahaja untuk zaman Nabi Ismail tetapi untuk ummat seterusnya. Nabi Ibrahim mengharapkan cucu cicitnya menjadi pemimpin kepada mereka yang bertaqwa.Agenda dinyatakan secara jelas kepada anaknya dan dilakukan bersama dengan penuh tanggungjawab dan kesedaran.

Peritiwa ketiga, peranan Hajar sebagai ibu mendidik Ismail, sepeninggalan Ibrahim, Hajar merupakan pelaksana kepada agenda suaminya Ibrahim untuk membentuk peribadi Ismail. Maka lahirlah Ismail sebagai seorang pemuda yang berakhlak mulia, dikagumi oleh seluruh ummat .Yang penting ialah peranan bapa meletakan agenda untuk anak- anak. Agenda jelas dan dibincang secara menyeluruh.


Perjalanan seterusnya , setelah Ismail berkahwin, Ibrahim datang menziarahi keluarganya. Kebetulan Ismail berada di luar rumah, Nabi Ibrahim sempat jumpa menantunya dan menanyakan perihal mereka sekeluarga. Oleh kerana rungutan isteri Ismail tentang kehidupan mereka. lalu Nabi Ibrahim berpesan , sila beritahu kepada suami, buang ambang pintu. Nabi Ismail memahami kehendak ayahnya, lalu dia menceraikan isteri. Dia kahwin untuk kali kedua. Melalui suasana yang sama cuma isteri yang kedua mensyukuri nikmat yang diperolehi bersama Ismail, maka pesan Ibrahim agar kekalkan ambang pintu.

Pengajaran yang diperolehi, seorang bapa perlu melihat perjalanan anak-anak walaupun mereka telah dewasa bagi memastikan agenda yang telah dinyatakan bersama terus berjalan dan memenuhi syarat-syarat. Begitu juga kita lihat bagaimana Ismail bertindak mengikut kehendak bapanya setelah dia memahami agenda yang perlu dilakukan agar tidak tersasar. Agenda nabi Ibrahim bukan sahaja untuk satu generasi sahaja tetapi untuk ummah seterusnya.

Secara mudah kita sebagai ibubapa pun perlu melihat kepada masalah agenda untuk keluarga, dari segi tarbiah,pemilihan jodoh untuk anak-anak,harapan untuk anak-anak,komunikasi, pernyataan agenda dan harapan untuk mereka.

Kita tidak lupa juga peranan Sarah. Ramai pengkaji sejarah menyatakan Ibrahim hantar Hajar dan Ismail ke Mekah kerana Sarah cemburu.Memang ada unsur-unsur tersebut, fitrah seorang wanita yang Allah berikan kepada kaum Hawa. Tapi perlu diingat faktur penting penghantaran tersebut ialah kerana perintah Allah. Sebab itu Hajar menerimanya dengan redha. Pengorbanan Sarah juga ialah mengahwinkan Hajar dengan suaminya Ibrahim kerana maslahat agama. Sarah pun bukan calang calang tokoh. Bonda kepada nabi Ishak . Fakta sejarah yang sahih ialah Hajar merupakan puteri firaun yang hebat, bukannya sebagaimana setengah pendapat yang mengatakan Hajar ialah jariah firaun diberi kepada Sarah.

Sekian .
Ustaz Sharipudin AB Kadir
YDP Syura Isma Malaysia
Website: Isma Kelantan

No comments:

Post a Comment

Labels