Tuesday 17 September 2019

Untuk Bentuk Negara Bukannya Boleh Serahkan pada PIBG

Menurut Dr Teo Kok Seong dalam Forum Analisis Ogos 2019 (minit 30), untuk pembentukan negara bangsa, ia perlu dilakukan secara “state-defined” atau dari atas ke bawah.

Maksudnya negara perlu menggunakan bidang kuasanya untuk menentukan bagaimana bentuk pemikiran dan keperibadian warganegaranya. Contohnya, bahasa Melayu perlu diajar pada setiap warganegara dan setiap mereka perlu mencapai tahap penguasaan yang memuaskan. Begitu juga rakyat perlu mengetahui sejarah asas pembinaan negara. Juga akhlak dan nilai ketimuran perlu dididik dan diterapkan dalam kehidupan seharian.

Perkara ini tidak boleh diputuskan oleh rakyat bawahan sendiri. Contohnya dalam penerapan khat dan jawi sebagai seni warisan negara, ia tidak wajar diputuskan oleh PIBG sesebuah sekolah. Contoh lain, tidak wajar untuk memilih untuk tidak mahu belajar dan bertutur dalam bahasa kebangsaan, sebaliknya dalam bahasa Cina atau India. Atau mengetepikan buku teks sejarah dan memilih versi sejarah yang mengangkat peristiwa dan tokoh tersendiri. Apatahlagi membentuk sistem pendidikan dan peperiksaan yang berbeza.

Penentuan ini bertujuan agar warganegara tersebut terikat secara bersama pada asas yang membentuk negara. Bukan membuat negara cara sendiri dan masing-masing. Jika tidak, kita akan membentuk set yang berbeza sesama warganegara. Ibarat minyak dengan air, situasi caca merba ini ibarat bom jangka masa yang akan meletup apabila tiba masanya.

Selamat Hari Malaysia.

Tonton Forum Analisis: Seni Khat di Youtube - https://www.youtube.com/watch?v=eqMlNmpAorY

No comments:

Post a Comment

Labels