Wednesday 26 September 2018

Larangan Menjauhi Zina vs Seks Selamat


Larangan Menjauhi Zina merupakan larangan yang berpandangan jauh, manfaat yang merentasi agama. Seruan "Seks Selamat dgn Condom" ini pula tak menyelesaikan masalah sebenar, bernada tidak mesra komuniti muslim, dan tak sesuai dipaparkan secara umum.

Ada yang berkata orang yang nak berzina ni memang akan ada, tak mampu dihalang, elok dinasihatkan kondom. Penyelesaian sebegini tak tepat. Pertama, sebagaimana orang nak berzina sentiasa ada, begitu juga orang yang tak nak dan tak sempat memakai kondom, sentiasa ada.

Kedua, apa langkah dah dibuat sampai kata zina tak mampu dihalang, sesuai nasihatkan pakai kondom sahaja. Topik menghalang zina ni besar, macam2 cara yg tidak meraikan zina boleh buat yang melibatkan pelbagai pihak, daripada polisi / penguatkuasaan atau nasihat / kaunseling dsb.

Ketiga, banner ini sendiri bersifat meraikan orang yang inginkan berzina. Kemungkinan terbuka kpd desakan yang lebih pelik selepasnya, seperti akses lebih mudah kpd kondom (eg percuma) di pintu masuk taman. Makin diraikan, makin banyak resource perlu diperuntukkan kepadanya.

Ada yang kata perlu mesej merentasi agama. Jawabnya, seruan Islam agar menjauhi zina, manfaatnya merentasi masa, bangsa, agama. Kempen jauhi zina pun merentasi agama juga - ada ke agama atau minda sihat yang benarkan zina?

Last, untuk jusitfy kata kondom ni untuk merancang keluarga, pasangan yang ada std - nampak betul, tapi tak kena dgn konteks. Nasihat merancang keluarga, elak std bukan dgn gambar, wording dan tempat sebegini. Fikir-fikirkan apa perkaitan taman dgn seks.

Larangan berzina yang Islam pelopori merupakan pendekatan paling selamat. Selamat daripada penyakit. Keturunan terpelihara. Selamat daripada akibat yang lain - pasangan tak mengaku anak, buang / bunuh anak, anak membesar tak tahu bapa dan sebagainya.

Cuma kita mungkin terpengaruh dengan budaya mereka di barat, lalu terasa kagum bahawa penyelesaian itulah yang terbaik. Sedangkan kita sudah ada penyelesaian yang menyeluruh. Hanya perlu kempen dan besar-besarkan.

No comments:

Post a Comment

Labels