Friday 18 August 2017

Aktivisme dan Tanggungjawab


#NotaJumaat - Aktivisme dan Tanggungjawab

Lanjutan isu Pelajar Luar Negara dan Krisis Makna, ini beberapa persoalan yang dilontarkan oleh penulis, yang wajar difikirkan persatuan yang menghimpunkan pelajar muslim di luar negara.

Isu ini walaupun menimbulkan naratif respons berbeza, namun persoalan utama yang perlu difikirkan ialah tentang aktivisme mahasiswa - adakah ia terpandu dengan baik.

Mengambil isu gereja sebagai contoh, pastinya ada disiplin yang perlu dipatuhi dalam menggunakan rumah ibadat ini. Adakah dengan tiada alternatif, maka ia dikira halal seperti dalam suasana darurat. Begitu juga disiplin dalam aktiviti lain seperti Malaysian Night, konsert hiburan, wacana pemikiran - pasti ia memerlukan "guideline" yang tak boleh halal dilanggar dengan alasan "international".

Mana-mana persatuan pun wajar untuk berjaga-jaga dengan "endorsement" yang mereka berikan. Jawatan yang dimenangi semasa pemilihan bukan sekadar menambah kaliber diri, tetapi turut juga membawa bersama tanggungjawab pahala dosa ahli.

Seperti yang dimaklumi dalam hadis, setiap daripada kita akan dipertanggungjawabkan terhadap ahli masing-masing | كلّكم مسؤول عن رعّيّته

Isu ini timbul kerana masih ada sensitiviti mendahulukan wahyu dan kepentingan Islam sebagai perkara nombor satu dalam perkiraan aktiviti. Tidak dapat dinafikan rasa diri sebagai muslim masih ada dalam mahasiswa di sini. Tetapi jika aktivisme dan "award" yang lebih diutamakan, pertimbangan hukum hakam ini akan dipandang sepi - siapa yang pandai main politik dan logik, ikutlah cara dia bawa organisasi.

No comments:

Post a Comment

Labels