Thursday 5 December 2013

Iman tidak Boleh Dipaksa, Tetapi ...


Format: Analisis
Kertas Kerja Asal: Enforcing Public Morality
Rujukan: Hafiz Firdaus, Ustaz Halim Abdullah

--

Sedangkan ibu bapa kami tidak menghalang kami untuk berhibur, kenapa pula orang lain seperti JAWI sibuk-sibuk untuk menjaga kami?

Mereka yang beragama Islam dilarang untuk menyertai pertandingan ini berikutan fatwa pengharaman ratu cantik bagi mereka yang beragama Islam telah diwartakan tahun 1997 ...

"Kami akan berpegangan tangan, memeluk dan mencium pipi pasangan masing-masing. Mereka yang berminat boleh datang dengan pasangan menyertai kami," kata ketua pergerakan itu, Chong Chieng Jen.

"Melarang orang Islam daripada berjudi bertentangan dengan perlembagaan. Tanggungjawab kerajaan bukan menjadikan orang Melayu lebih alim atau lebih beragama," katanya

--

Betul, iman tidak boleh dipaksa. Ia diterap melalui pendidikan. Tetapi, pendidikan sahaja tidak mencukupi kerana manusia sering terleka, mendengar bisikan syaitan dan hawa nafsu. Maka, iman bukan sahaja dididik, tetapi juga dikawal agar tersemat kemas dalam diri pemiliknya

Ketika Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sedang berjalan-jalan, baginda ternampak satu karung kulit tergantung yang berisi arak. Lantas baginda meminta sebilah pisau dan terus membelah karung tersebut (dan menumpahkan isinya).

Dalil 1 - 2:256 | لا إكراه في الدين
Tidak ada paksaan dalam ugama (Islam)
Dalil 2 - 8:39 | وقاتلوهم حتى لا تكون فتنة ويكون الدين كله لله
Dan perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah, dan (sehingga) menjadilah ugama itu seluruhnya (bebas) bagi Allah semata-mata.
Rumusan: Agama / aqidah Islam tidak boleh dipaksa, tetapi peraturan dan sistem Islam boleh dipaksa.

Peraturan hanya mengawal tindakan, sedangkan dialog, meyakinkan pemikiran dan menambat hati akan membuka hati dan jiwa mereka kepada menerima Aqidah Islam.

Analogi Maksud adDeen
Ibu bapa tidak boleh memaksa anak mereka untuk mencintai pelajaran dan guru, kerana cinta itu letaknya di dalam hati. Sebaliknya ibu bapa boleh memaksa anaknya pergi ke sekolah, demi maslahah (kepentingan) anak tersebut, samada dia redha atau tidak ke sekolah.

Moral baik membawa kebaikan kepada semua pihak. Moral buruk akan mengakibatkan keburukan kepada semua pihak juga.

Masalah yang dihadapi ramai umat Islam ie mengalah kepada arus semasa

No comments:

Post a Comment

Labels