Thursday 8 October 2009

Ada Masa Down Jugak

1. Ada orang kata, kita kena ada sasaran amal bila kita tengah down. At least bila down iman tu, xde la terus tertiarap, mutabaah jadi mcm binary number, 101100.

2. Bawah ni contoh sasaran yang dimaksudkan.
3. Naik turun iman tu perkara biasa. Ulama / orang baik, secanggih mana pun ilmu n amal dia, pasti rasa benda ni. Sedangkan Abu Bakar yang imannya mengatasi seluruh penduduk dunia pun pernah merasa lemah, inikan pulak kita. Rujuk cerita Hanzalah mengadu kepada Abu Bakar mengenai kemunafikannya.

4. Bila dah down tu, jangan la pulak melampau2 down. Yang wajib, tetap kena buat, yang haram tetap kena tinggalkan. Sunat dan makruh je yang boleh ditoleransikan.

5. Downnya iman kita tu kadang-kadang disebabkan kita terlalu memaksa diri kita untuk beribadah. Sampai satu tahap, kita terasa kering ibadat kita, jadi bosan dan jemu. Bukan ker ada hadis yang mengatakan Allah itu xpernah jemu, hanya hamba2 macam kita ni jer yang jemu untuk beribadat kepada-Nya.
"Lakukanlah [amalan] menurut kemampuanmu. Karena demi Allah, Allah tidak merasa bosan sehingga kamu sendiri yang bosan. Amalan agama yang paling disukai-Nya ialah apa yang dilakukan oleh pelakunya secara kontinu (terus menerus / berkesinambungan)."
[HR Bukhari]
6. Lagi satu, nak bagitau yang aku suka kat artikel kawan aku sorang ni. Hadam2kan la. Sokongan jangan manis di bibir jer. Perlukan tindakan daripada kawan-kawan yang masih kuat imannya. (Nikmat Allah jugak tu)

No comments:

Post a Comment

Labels