Thursday 23 December 2010

Ada apa dalam IPhone?

Ex-murabbi saya pesan, apa yang tertunjuk daripada diri kita,
itulah yang akan jadi syiar yang kita bawa.

Part I

Untuk jadi hebat, kita perlu efficientnya setiap apa yang kita ada. Ini tips yang aku pegang dan cuba untuk aplikasikan dalam hidup ni. Bila cerita pasal IPhone, aku harapkan aku dah sedaya upaya memaksimumkan penggunaannya. So, kalau nak tambah efficiency, kongsi-kongsilah yer :)

Wallpaper
Futaz n Quranic Circle selalu tukar-tukar jadi wallpaper lock screen sebab biasanya aku pilih wallpaper poster aktiviti terdekat yang akan dijalankan. Macam dalam gambar, itu aktiviti yang kami buat 10 Muharam lepas. Tiga hari sebelum aktiviti, dah kena tukar n mula pakai wallpaper baru. Biar ada anticipation.


Wallpaper dalam pun aku letak untuk aktiviti Jums yang akan start hari ni. Senang nak promote n tunjuk. Dan gambar atas ni merupakan top apps yang aku pakai. Off course Phone, Setting, Messages, Mail, Safari tu benda penting mesti ada. Yang lain tu, ada explanation di bawah.

E-Mail
Zaman semakin maju. Setiap benda semua melalui e-mel jer. E-mel pun kena ada banyak sekarang. Ada untuk universiti, ada untuk personal, ada untuk info (macam pakbelang), ada jugak untuk baca discussion dalam YG tu jer, eg: (eramuslim, PKS, kolejislam etc). Update discussion n planning aktiviti dakwah pun guna e-mel. So, terima kasih IPhone sebab kasik saya notification bila e-mel masuk. Tak de lah ketinggalan sangat. Masalah pun tak banyak berlaku.

Calendar
Setiap pagi kena bukak, nak tengok appointment apa ada hari ni. Kadang-kadang bila terasa kepala berserabut sebab banyak benda nak kena buat, akhirnya sort dalam calendar, then terasa semua benda tu jadi ringan. Boleh lupakan aktiviti yang lambat lagi akan berlaku, hanya letakkan reminder untuk ingatkan dua hari sebelum kejadian. Pepatah kan ada mengatakan: Jadilah Munazzam Syuunihi, jangan jadik Ghairu Munazzam Syuunihi =)


Notes
Benda penting jugak. Untuk catat apa-apa penting yang berlaku. Kalau terlupa bawak buku pergi usrah / kelas, kenalah hadap IPhone. Yang bagus, note ni terus synchronize masuk e-mel. Automatic save la lebih kurang. Idea yang tiba-tiba masuk kepala pun akan terus ditulis sini.

How Stuff Works - HSW
Ini versi apps dari website asal. Sebenarnya azam aku sempena Maal Hijrah lepas, nak baca everything yang ada dekat website ni. So, disebabkan aku perlu stick dengan azam ni, apps ni aku letakkan di muka depan. Kadang-kadang, penat jugak nak baca n faham, tapi tak pe la, mana ada azam yang senang nak buat. Kalau senang, tak azam la namanya.

Quran - القراَن الكريم
Benda paling penting dunia akhirat. Mesti letak depan. Quran ni dah menggantikan mushaf yang biasa aku pakai. Features menarik, apps ni boleh carikan apa-apa perkataan dalam Quran, terus bagitau perkataan itu ada pada ayat n surah mana. Contoh ada kat bawah ni, nak cari perkataan al Ajilah (sifat tergesa-gesa). Sangat membantu sebagai rujukan, selain tafsir ringkas dan terjemahan yang memang biasa ada.

RSS - MobileRSS
Kalau tak update rss n baca blog orang, rasa ada something tak kena dengan hidup ni. Selagi mana ada benda yang unread, selagi tu aku mesti cara masa untuk read. Inilah sebabnya RSS duduk di Front Page. Apa yang aku baca? Banyak jugak. Selalunya ada lah lebih kurang 200 benda unread setiap kali update. Blog orang, komen, news dan update-update lain biasanya aku tak terlepas. Tak jadi follower tak bermaksud kita tak baca setiap entri blog orang tu, betul tak? Alhamdulillah, iman pun selalu "recharged" bila baca news dan blog orang lain. Terima kasih diucapkan kepada blogger yang telah menyentuh iman aku sepanjang ni.

Yang best, semua ni Free Apps. Pasal apps lain, kita share next time pulak k.

5 comments:

  1. Salam...gempak sih, ana teringin nih..huhu..

    ReplyDelete
  2. Salam akh, lama tak dengar khabar :)
    Pasangkan niat n azam, insyaAllh dapat. Yang penting benefitnya tu...

    P/s blog anta pun masuk subcription ana. Teruskan menginspirasi k ^^

    ReplyDelete
  3. Pakai 3gs atau 4 ?
    =)

    ReplyDelete
  4. Off course 4. 3gs pun dah tak banyak jual. Kurang best sket 3 tu...

    ReplyDelete
  5. minx izin share ya..ana ltk link sekali..

    ReplyDelete

Labels