Sunday, 24 October 2010

Rumah Kami Ini

Kata Kak Lin, sewa rumah ni macam kahwin jugak.
Dua-dua ada kontrak. Tak puas hati, mana boleh keluar macam tu jer

Ini cerita rumah kami. Rumah William. Yang ada macam-macam masalah. Mr Hafeez nama landlord kami. Orang Pakistan. Dulu senior pesan, jangan habiskan banyak duit untuk sewa rumah. Bila dah jadi macam sekarang, barulah kami rasa ada benarnya pesanan senior tu. Cukuplah gambar bawah ni menceritakan segala-galanya.


Tapi kami akan ambil ini sebagai pengajaran. Fasa-fasa baru sebagai orang dewasa. Keputusan dah kena diri sendiri yang buat. Tak boleh nak harap kat mak bapak pilihkan rumah. Tandatangan pulak dah tak boleh letak kat mana-mana ikut suka hati. Tanggungjawab kena pikul. Risiko kena hadapi. Agreement kena baca betul-betul. Dapatkan salinan. Jangan bila dah timbul masalah, baru nak menyesal tak sudah-sudah.

Kita akan membesar. Kalau masalah rumah tak boleh nak hadapi, macamana nak hadapi masalah rumahtangga pulak. Hikhik. Ataupun masalah lain yang lebih besar. Biarlah tragedi dan masalah dengan Mr Hafeez jadi ujian dan iktibar. Halangan pertama. Kalau dengan dia pun tak lepas, entah macamana pulak ujian lain sepanjang hidup ni nanti.

Tapi, kalau nak tak suka kat landlord pun, tetap ada batasannya. Jangan hina diri dia, mahupun kutuk-kutuk belakang. Sebab dia juga orang Islam. Orang tua pulak tu. Umur around 70. Hormatilah dia sebagai orang tua. Kerana Mr Hafeez itu juga milik KITA. Hohho.

Fine, ada orang kata tak Islamik langsung nama rumah kami
Tapi pernah dengar tak nama Sheikh William, orang pertama membina masjid kat England

Popular Posts