Thursday, 24 June 2010

Dahsyatnya Cinta Pertama

Hadirlah cinta, cinta pertama
Hadirlah cinta, cinta utama

Orang kata, cinta pertama ini, apabila dah break up, susah nak dilupakan.
Mana taknya, sepenuh jiwa dah diberikan kepada yang tersayang tu.
Walaupun dah jumpa cinta yang kedua / ketiga / seterusnya, pasti kita akan terkenang juga cinta kita yang pertama.

Efeknya cukup mendalam.

Begitu juga dengan diri kita. Sewajarnya cinta pertama yang berlaku dalam diri kita merupakan cinta kepada Allah. Andai tiba-tiba datang cinta kedua, mengatasi cinta yang pertama, maka jangan dilupakan terus cinta pertama, kerana peluang kedua masih terus wujud untuk cinta pertama menjadi cinta yang teratas semula.

Kerana hidup kita penuh dengan cinta. Cintakan perempuan, harta, nama kemasyhuran, bahkan juga keseronokan dalam penjajahan.

Dalam sirah Sahabat ra, ada disebutkan mengenai kisah cinta Zubair b al Awwam. Hayati kisahnya:
... hingga ahli sejarah menyebutkan bahawa pedang pertama yang dihunuskan untuk membela Islam ialah pedang Zubair bin 'Awwam.

Pada hari-hari pertama dari Islam, sementara Kaum Muslimin waktu itu sedikit sekali hingga mereka selalu bersembunyi-sembunyi di rumah Arqam, tiba-tiba pada suatu hari tersebar berita bahawa Rasul terbunuh.

Seketika itu, tiada lain tindakan Zubair kecuali menghunus pedang dan mengacungkannya, lain ia berjalan di jalan-jalan kota Mekah laksana tiupan angin kercang, padahal ia masih muda belia ..! Ia pergi mula-mula meneliti berita tersebut dengan bertekad andainya berita itu ternyata benar, maka niscaya pedangnya akan menebas semua bahu orang Quraisy, sehingga ia mengalahkan mereka, atau mereka menewaskannya....

Di suatu tempat ketinggian kota mekah, Rasulullah menemukannya, lain bertanya akan maksudnya. Zubair menyampaikan berita tersebut .... Maka Rasulullah memohonkan bahagia dan mendoakan kebaikan baginya serta keampuhan bagi pedangnya.
Edit daripada: http://www.alsofwah.or.id/

Dahsyatnya cinta pertama ini. Yang pasti, masihkah kita ingat cinta pertama kita?



"nazrul nk koyak ape. haha. kalau izzat aku phm la. lol"
Sensitif gambar ni. Maaf siap-siap ek.
Mereka juga termasuk cinta saya!

Popular Posts