Monday, 29 February 2016

Perlukah Jadi Muslim untuk Berakhlak Mulia?


Sejarah melihatkan kaum Arab Jahiliyyah berubah apabila menerima Islam. Kaum yang bebas menghilangkan akal melalui arak, bergaul bebas hatta sanggup tidur dengan sesiapa, menindas golongan yang lemah melalui peperangan dan riba, berubah apabila menerima ajaran Islam baginda saw lalu muncul menjadi sebuah tamadun yang cemerlang.

Apabila Rasulullah saw sampai di Madinah, antara hadis awal yang didengari penduduk Madinah ialah “Wahai Manusia, sebarkan salam, berikanlah makanan, sambungkan silaturahim, dirikan solat malam ketika manusia tidur, maka kamu akan syurga dengan kesejahteraan” [HR Ahmad] Ia dilihat sebagai suatu yang menyegarkan mereka lantaran suasana jahiliyyah yang kuat dan masih berbekas.

Teorinya, manusia tanpa agama tidak mempunyai sebarang landasan untuk dia bersikap dan memberi panduan. Lazimnya atas kepentingan diri dan hawa nafsu, melainkan mereka yang diperlihara dengan fitrah yang suci. Nafsu akan membisikkan kejahatan seperti menindas golongan lemah, pentingkan diri sendiri.

Islam datang dengan panduan dan kerangka yang perlu dipatuhi. Juga dengan batasan yang tidak boleh dilanggari. Perbuatan yang baik digalakkan. Manakala perbuatan haram akan dibendung, bahkan ada hukuman berat bagi mereka yang terang-terangan melakukan kesalahan.

Islam juga tidak mengehadkan balasan bagi akhlak dan baik pada dunia sahaja, melainkan akan ada balasan yang adil menunggu di akhirat pula. Ia dapat dilihat contohnya melalui hadis seorang perempuan yang menyeksa seekor kucing mengakibatkan dirinya dimasukkan ke dalam neraka.

Friday, 26 February 2016

Nota Program #MuslimFeminist



Pemerhatian:
- Zara mula dengan terus sebut di mana silapnya feminisme
- Marina keep on agree with Zara. Islam diakui terbaik dalam soal wanita berbanding sistem masyarakat lain
- Alasan feminisme dan Islam cuba digandingkan, hanya kerana infrastruktur, bukannya rangka asas Islam
- Lalu Zara mengajak organisasi Marina kepada "purely an islamic-based system"

Perkara yang sama kita akan ucapkan kepada suara-suara "Liberalism & Islam" di Malaysia. Tidak perlu cherry-picking terhadap Islam, perjuangkan keseluruhannya dengan bangga

--

Nota Peribadi Forum Muslim Feminist


Zara

  • Pejuang feminis selalu guna work at ground untuk gandingkan antara muslim dan feminis
  • Berlaku Cherry picking terhadap ayat quran dan hadis yang menyebelahi mereka
  • Konsep taat / obey pada suami bukan bersifat pemujaan / idolatory seperti taatnya anak kepada ibu, patuhnya rakyat pada undang-undang negara
  • Perkataan sama tidak digunakan dalam alQuran untuk lelaki dan perempuan. Ada penggunaan tidak sama / la yastawi untuk membezakan antara kafir dan muslim
  • Feminisme secara antarabangsa, dilihat membantu full inplementation of westernization - iaitu ke arah secular liberalism. Hanyalah umpan sebagaimana evangelis menggunakan alQuran utk memurtadkan umat Islam
  • Kita tertanya apa sebenarnya model yang feminis mahukan, adakah seperti di UK sini? Yang teruk juga domestic abuse dll
Kenapa saksi, rasul, ulama' lebih memihak kepada lelaki? Tidak nampak persamaan
  • Lian tak guna saksi equivalent tu
  • Commercial transaction yg pelru dua - sbb lelaki byk berniaga
  • Women intellectual capacity. Every position allowed except khalfiah.
  • Women jadi ketua pun tak semestinya improve keadaan wanita. Eg pakistan etc. Legally obliged.
Tp mcm perempuan tak dpt tempat zaman skng?
  • Post colonial mess. Lots of corruption
  • Look bigger picture
Marina
  • Reluctant utk lantik perempuan jadi hakim
  • Perempuan tak boleh jd mb? Islamik ke..
  • Harta sendiri, kahwin, cerai, dinamakan harta spencarian.
  • Hukum islam amended hingga jadi gender neutal
  • Non muslim women gaining more rights, muslimah not
  • Implementation berlaku bias
  • Eg nak kawen lagi satu, kena explain d mahkamah. Skng takde kewajipan explain kemampuan. Guna harta isteri pertama utk feed isteri kedua.
  • Laki beli takaful subjected to faraid. Epf dibahagi mengkut faraid, org lain yg dpt benefit lebih. Ambil rumah, halau isteri keluar.
Zara
  • Bagus hukum Islam tntg harta dlm rumahtangga. Siapa mencari, tak boleh ambil harta isteri, dua ratio satu warisan etc
  • The solution always enforcing the system. Not musawah, equality
  • Kita ada sistem wali dan negara yg menjaga wanita. Tak sepatutnya verlaku. Masalah governance yg boleh berlaku di mana-mana
  • Calling for same values is not a solution. Make it worse
Perlukah women ada kuasa penekan?
  • Tak penting:
  • Gender of person.
  • Political power.
  • Yang penting mufti not questionable. Yang penting ikuti quran dan sunnah. Semuanya akan diraikan. Thats why ulama mendekati pemerintah sgt bahaya.
  • Poligami. Ijut kemampuan dan keselesaan.
  • Americans more prefer to polygmy dan takde formal ikatan
  • Provides its consensual
How do we know its fair? Contohnya wife pertama terpaksa kerja. Tak qawwam.
  • Not because of polygamy, but the accessibility to the court / infrastructure. Bygkan takde rule utk byk hubungan
Infrastructure inilah yg kami perjuangkan.
  • Agree Masalah infrastructure. Tapi nama forum ni muslimfeminist
Label muslimfeminst perlu ada? Kat mana2 ada label. Western feminist. They taylor to malaysia culture. Tak perlu hak undi dan gaji. Cuma poligami. Religion is part of law. Thats why we come. We are not secular. We believe islam and god is just. We attribute them to human being.
  • Dont use islam feminst. Take back your right. Dont conflict them as muslim feminist.
  • "Just have purely islamic law."
  • Look at the history. Bukan islam pun mahukan mahkamah cara Islam. Bukan agama mereka.
  • Baca lagi tentang feminism pada zaman khilafah Usmaniyyah

2 Sen KAISER

Apakah cabaran yang biasa dihadapi oleh graduan yang baru BFG ke Malaysia?
# Duit untuk sara hidup, barang keperluan, pengangkutan
# survey kerjaya / sediakan persiapan dan hadiri temuduga
# tiada wang simpanan, boros berbelanja pada penampilan
# duduk lama bersama ibu bapa tanpa kerja / gaji
# tiada perancangan untuk berkahwin / bekerja / tinggal asing dari ibu bapa
# bebanan kerja yang banyak diberikan kepada staf baru / bullying junior in office
# yang baru berkahwin - bina persefahaman / kepercayaan bahawa masing2 berusaha untuk stabilkan keluarga

Apakah yang boleh dilakukan oleh KAISER untuk memberi sokongan kepada para BFG untuk kekal istiqamah bersama gerak amal?
# ziarah ke rumah / mengeteh: bertanya khabar - bina hubungan dan kepercayaan dgn cara santai
# perkongsian pengalaman eg melalui seminar pengurusan kewangan / diri / keluarga
# program reunion eg cuti, majlis perkahwinan, ekspo kerjaya
# tidak bebankan dengan tugasan yang besar seperti yang perlukan kewangan / masa yang tinggi

Proses menstabilkan diri – baru membina kerjaya, kewangan dan keluarga
# banyakkan bertanya orang lebih berpengalaman
# wujudkan wang simpanan / kecemasan
# isi masa pasif (eg rehat / balik kerja) dengan mendengar talk pembangunan diri seperti di youtube / tv atau radio - senang untuk refleks diri. Atau menghadiri seminar pembangunan diri

Segan / Tak tahu nak masuk dengan ikhwah akhawat kawasan
# hadiri program / jemputan walaupun untuk tunjuk muka
# berani untuk ambil tugasan ikut kemampuan
# reply kepada mesej group kawasan walaupun sekadar thumbs up
# masuk dengan minda untuk banyak belajar / cari pengalaman dan adapt dengan suasana
# sedar kepentingan untuk beristiqamah (amal fardi dan amal jamai)

Sunday, 14 February 2016

Bagaimana Acuan Membentuk Malaysia?


Ada suatu soalan menarik ditanyakan dalam suatu program pelajar baru-baru ini di sini, Pasca Wawasan 2020: “Bagaimanakah acuan yang mahu kita bentuk untuk Malaysia?”

Mungkin soalan ini sukar bagi yang baru berfikir ketika itu. Bagi warganegara yang peka memerhatikan sejarah, isu semasa dan masa hadapan Malaysia, ada jawapan yang boleh kita persetujui bersama; Perlembagaan Persekutuan, walau melepasi tahun 2020 sekalipun.

Jawapan ini disokong oleh hadirin. Negara kita tidak memerlukan pengimportan budaya asing dari negara-negara luar. Tidak perlu juga membanding-banding lalu mengecilkan negara kita dengan negara asing yang jauh berbatu-batu, sebaliknya kita perlu sedar bahawa negara kita terbina daripada budaya dan perjuangan tersendiri. Ada akar sejarah yang mengukuh kuat yang meyakinkan kita untuk berpaut dengannya.

Jika mahu sebut tentang perpaduan merentasi kaum, lihat sahaja nenek moyang kita zaman kemerdekaan dahulu. Mereka boleh hidup dengan aman dan dalam suasana kekitaan serta kerjasama yang baik. Juga boleh menerima dengan hati terbuka untuk hidup bersama warganegara baru ketika itu. Semangat ini tidak mungkin datang melainkan ada suatu persetujuan bersama untuk membentuk hidup yang harmoni dan untuk maju begerak ke hadapan dengannya. Persetujuan dan persefahaman inilah yang disebut sebagai kontrak sosial atau juga Perlembagaan Persekutuan.

Memerhatikan perlembagan kita, paling tidak, ada empat tiang utama yang perlu berdiri teguh menyokong dinamik negara kita. Ia penting kerana berkait rapat dengan 30 juta warganegara yang mendiaminya. Negara tidak dapat berfungsi andai rakyatnya tidak disusun dan dirukunkan dengan tiang ini, iaitulah Islam sebagai agama Persekutuan, Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, perakuan kewarganegaraan dan hak keistimewaan bangsa Melayu / bumiputera.

Keempat-empat ini, walau bagaimanapun, tidaklah menjadikan Malaysia milik eksklusif sesebuah kumpulan. Ibarat kata seorang profesor ketika itu, perlembagaan kita sifatnya inklusif, ada nilai keterangkuman. Meskipun agama Islam merupakan agama persekutuan, kebebasan beragama tetap diamalkan. Bahasa Melayu, meskipun merupakan bahasa kebangsaan, tiada larangan dikenakan terhadap bahasa lain. Kewarganegaraan bangsa lain di Malaysia juga diakui dan diterima pada detik kemerdekaan hingga hari ini. “Kedudukan istimewa" orang Melayu dan anak negeri seperti tertulis dalam perlembagaan, ada dipasangkan dengan tanggungjawab Yang DiPertuan Agong untuk memelihara kepentingan sah kaum lain.

Pendek kata, sejak merdeka dahulu, boleh sahaja untuk kita hidup aman dan maju dengan persetujuan bersama ini.

Namun, aneh apabila membincangkan situasi Malaysia hari ini, yang disalahkan ialah bangsa Melayu. Melayu gagal mewujudkan integrasi nasional. Melayu telah membolot universiti di Malaysia, seolahnya bangsa lain langsung tidak menerima hak pendidikan tinggi. Melayu bangsa malas, yang sudah berpuas hati dengan pencapaian diri, seolahnya bangsa lain, semuanya cemerlang belaka. Sekolah Melayu (SK, SMK, MRSM, UiTM) pula tidak berprestasi tinggi berbanding bangsa lain. Semuanya sewenang-wenang dilontarkan, kebiasaannya tanpa “evidence-based”.

Hakikatnya, membangunkan negara kita dan memandunya merupakan tangungjawab bersama. Kalau mahu berikan harapan, berikan pada semua. Kalau mahu salahkan, sedarlah ia merupakan kesalahan bersama. Semua ada peranan dan kekurangan tersendiri untuk dibaiki. Janganlah kerana mahu bajet cool dan nampak harmoni, bangsa sendiri pula diperlekehkan, bangsa lain pula dipandang melangit. Orang seperti ini, eloklah dipesan awal jika nanti diajak bersama memartabatkan nasib bangsa dan agama, jangan pula lari kerana takut dicop rasis dan ekstremis.

Menyentuh soal pelaksanaan pula, apabila tersilap melangkah, tersalah implementasi hingga terlari daripada sasaran, eloklah diakui seawal hari ini. Audit semasa perlu dilakukan, terutamanya dalam bidang pendidikan dan pembinaan generasi akan datang. Walaupun begitu, negara kita beserta dasar dan polisinya perlu terus hidup dengan ruh Perlembagaan Persekutuan yang telah kita setujui secara bersama sebelum ini.

Empat sendi ini, Islam sebagai agama Persekutuan, Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, perakuan kewarganegaraan dan hak keistimewaan bangsa Melayu / bumiputera; bawalah sampai bila-bila, jangan dibiarkan terabai.

Faqih Ahmad Shuhaili
University of Sheffield, UK

Popular Posts