Thursday, 24 March 2016

Benarkah Islam Ada Unsur Autoriti?


Seekor kerbau membawa lumpur, 
semuanya terpalit

Mereka yang terpengaruh dengan unsur liberalisme biasanya akan memusuhi peraturan dan institusi. Mereka juga selalu mengutamakan kepentingan dan keuntungan diri serta tidak mahu ada pihak lain masuk campur untuk mengawal urusan mereka.

Mereka yang terpengaruh dengan unsur ini, kadang-kadang memandang Islam juga patutnya sebegitu. Islam, bagi mereka, cukup sekadar urusan diri. Atau juga nasihat atau peraturan yang boleh sahaja tidak dipatuhi.

Sedangkan Islam, padanya ada pelbagai peraturan yang bertujuan memastikan urusan manusia dalam keadaan teratur. Dan apa gunanya peraturan yang baik ini diberikan kalau ia tidak perlu dipatuhi. Barulah sini kita nampak relevannya konsep amar maruf nahi munkar. Sebagaimana dalam hadis "sesiapa yang lihat kemunkaran, cegahlah dengan tangan ..."

Hadis ini sebenarnya membawa erti kepentingan autoriti dalam membendung kesalahan melalui istilah "cegahlah dengan tangan". Dengan ada autoriti, manusia akan cuba untuk mengelak daripada mendekati perkara larangan. Bayangkan jika memandu lebih 120 kmh pasti akan didenda, pasti orang akan berhati-hati. Lebih 110 kmh pun dah tak berani.

Tetapi autoriti ini ada panduannya. Autoriti yang Islam gariskan, tidak pernah menzalimi. Ia memberikan garis panduan agar manusia dapat hidup sesama mereka dengan sejahtera. Ada check and balance. Kalau lihat Malaysia, boleh hidup harmoni pelbagai bangsa dan agama, kepentingan masing-masing dirai.

Popular Posts