Tuesday 1 September 2015

Demo Bagaimana Terkawal? LGBT Angkat Bendera?


Demonstrasi yang dianjurkan bertujuan menarik masyarakat ramai agar turut bersama dengan agenda penganjur. Apabila ramai yang datang, kebiasaannya kawalan akan menjadi longgar melainkan ada langkah berjaga-jaga daripada penganjur.

Demo yang baik akan mengalukan sesiapa pun datang. Daripada sesoleh ahli hinggalah kepada simpatisan yang bergelumang dengan dosa, namun tertarik dengan demonstrasi. Dengan cara begini, ia sedikit sebanyak merupakan dakwah dalam bentuk massa kepada masyarakat serta mengalu-alukan penyertaan mereka bersama agenda Islami.

Mereka yang baik akan memimpin perjalanan dan suasana tersebut. Apabila wujud unsur luar yang cuba menonjolkan agenda asing, ia segera ditahan dan diberikan amaran. Orang beriman akan cemburu melihat bendera kebatilan cuba bersaing dengan bendera kebenaran. Dia pasti tidak membiarkan kebatilan bangkit, walaupun sedikit.

Demo yang tidak terkawal akan membiarkan sesiapa sahaja untuk merampas perjalanan dan suasana. Gambar pemimpin syiah diangkat, slogan berbentuk cacian dan kutukan banyak, tindakan provokasi mudah keluar, panji nafsu seperti LGBT boleh berkibar.

Ada beza antara turut sama berdemo dengan angkat sepanduk ketika berdemo. Seorang mengikut agenda penganjur, ini bagus, berjayalah objektif penganjuran. Seorang lagi cuba merampas suasana yang mahu dibentuk penganjur, dan dia mampu membina dan membentuk pengaruh batil di situ.

Asalnya berdemo untuk sebab yang baik, kini menjadi tapak sebaran kebatilan tanpa segan silu.

Dalam Islam pun kan ada belajar antara dosa tersembunyi dan dosa terang-terangan. Mengapa hudud dihukum keras dan kekal, manakala dosa lain ada yang ringan, ada yang dilepaskan hukuman.

No comments:

Post a Comment

Labels