Thursday, 13 August 2015

Empat #TipsMasukU


1. Cari kawan yang baik. Yang boleh kejar cita sama-sama. Supaya tak terpengaruh dengan budaya pelik. Nanti habis masa duit couple sana sini, main game dan layan movie sampai bengkak mata. Ingat pesan dalam surah alAsr, semua orang rugi kecuali yang beriman, amal soleh, pesan dengan kebaikan dan pesan dengan kesabaran.

2. Ingat pendidikan ni cara untuk bangunkan nasib diri dan keluarga. Nanti senang dapat kerja, kewangan stabil, senang masa depan. Banding sikit dengan kaum lain yang dah terkehadapan. Cuma rileks sikit masa belajar, jangan stress memanjang pulak.

3. Ingat usia ketika ini adalah yang paling berharga, menggambarkan keseluruhan hidup kita. Banyakkan berbakti kepada orang lain. Ini pintu untuk ke hati mereka. Hidup ini sangat berharga, jangan dibazirkan dengan hal diri sendiri sahaja. Kita pernah ditolong orang ketika susah dahulu, sekarang masa menolong orang lain pula.

4. Dan yang terakhir, hidup secara berkumpulan. Cari persatuan yang aktif dan selalu buat amal kebaikan. PEMBINA salah satunya. Bukan sekadar ada matlamat yang jelas, PEMBINA juga menentang penyakit-penyakit yang melanda mahasiswa hari ini. Hidup perlu ada agenda agar tidak diagendakan orang lain.

Popular Posts