Tuesday 25 August 2015

Bukan Material Semata-mata


Banyak perkara yang nilainya tak perlu dilihat pada sisi material sahaja. Hakikatnya dalam menilai sesuatu, ada unsur bukan material yang kita tak nampak, namun menyumbang utama dalam ketenangan hidup kita.

Dalam kesempitan ekonomi, ramai mencari jalan untuk menambah pendapatan dan mengurangkan perbelanjaan walaupun terpaksa menipu / korup sedikit dalam pekerjaan seharian. Namun tipu daya itu sedikit sebanyak akan menghilangkan keberkatan dalam rezeki yang diperolehi. Di hujungnya, ternyata dengan menipu tersebut secara keseluruhannya merugikan diri sendiri semula.

Dalam berinfaq, belanja (payung?) dan hadiah sehar-hari, yang dipandang bukan duit yang keluar, tetapi pahala dan ganjaran bukan material yang lebih besar. Begitu juga apabila nak berwalimah satu hari, belanjanya boleh menelan ribuan ringgit. Mungkin terasa rugi mengeluarkan duit banyak, namun jika dipandang dari aspek kesyukuran, meraikan tetamu, menjamu orang lain makan lebih-lebih lagi orang yang soleh dan kurang bernasib baik, pasti akan mendatangkan ganjaran yang Allah telah janji.

Hidup menggerakkan Islam, ada masa perlu rapi bermesyuarat, belanja ke program, penat ke sana-sini, memang terasa penatnya. Lebih-lebih lagi, hasilnya bukan dikutip hari ini. Tetapi kalau betul ukuran minda, bahawa inilah cara terbaik menyedikan ummah yang teguh dan berkualiti, ramai yang sanggup mengorbankan masa, tenaga dan harta atas jalan ini.

Sebab itu tak hairanlah apabila orang kata, kalau material sahaja yang dirisaukan setiap masa, memang tension dan hari-hari sakit kepala.

No comments:

Post a Comment

Labels