Monday 31 August 2015

Apa Erti Kemerdekaan?


Seringkali kita tidak mempunyai pilihan dalam menentukan masa depan kita. Tragis jika hanya ada satu perkara yang terpaksa menjadi pilihan. 

Lebih menyilaukan apabila ada dua pilihan, namun kedua-duanya merugikan. Hati ajak menipu diri sendiri bahawa salah satu antaranya merupakan yang paling sedikit mudaratnya. Namun ini tak dapat keluar daripada hakikat bahawa kedua-duanya membawa mudarat.

Pilih satu blok, tak peduli dengan pemerkasaan syariat. Nak satu blok lagi, giat membawa arus liberalisme.

Atau ketika Islam mahu muncul di Tanah Arab suatu ketika dahulu. Satu blok bersama Parsi, satu lagi bersama Romawi. Dwisistem ini langsung tidak menguntungkan. Pilihan baru berasas wahyu perlu dibangunkan.

Merdeka adalah ketika salah satu pilihan yang ada ialah Islam. Ia tidak terkongkong dengan kebatilan yang wujud dalam pelbagai jelmaan. Islam dinyala dan didakwahkan, sehingga ia menjadi pilihan yang bersaing dengan pilihan sedia ada.

Jihad berfungsi menghilangkan penghalang kepada kewujudannya. Ia tidak memaksa. Lalu orang yang jernih hatinya akan menjadikan Islam sebagai pilihannya. Dia yakin dengan pilihannya, bersungguh menyebarkannya dan tidak reda cahaya Islam itu cuba dipadamkan.

No comments:

Post a Comment

Labels