Monday 13 July 2015

Orang yang Tidak Berpuasa


Puasa mengajar kita tentang mematuhi peraturan Allah. Kita tidak makan dan minum bermula subuh hingga Maghrib hanya kerana mematuhi peraturannya. Baik yang kaya, miskin, berkedudukan atau rakyat biasa.

Ia menjadi peraturan yang disedari ramai. Yang mahu mengingkari peraturan Allah ini (meskipun ada), akan melakukannya secara diam-diam dan tersorok, bukan diiklankan di hadapan orang ramai. Mereka akan dipandang pelik dan ditegur jika diketahui orang ramai.

Beginilah sebenarnya peraturan Allah yang mahu kita terapkan. Wujudnya persekitaran yang taat kepada-Nya, manakala yang melanggar peraturannya tidak diberikan ruang meluas. Bahkan jika berani mencabar, meskipun diberikan teguran, akan dikenakan hukuman yang setimpal. Makan di khalayak ramai ketika bulan puasa bukan lagi hak asasi yang boleh diperjuangkan.

Ia sekaligus menafikan bahawa agama Islam hanya diamalkan secara sendiri. Kesalahan orang lain, apabila wujud, akan melalui proses nahu munkar yang betul. Ia merupakan sistem masyarakat, yang hidup dengan peraturan Allah, yang tidak wajar dicabar oleh hawa nafsu. 

Pengajaran seperti inilah yang wajar kita perhatikan melalui bulan Ramadan.

No comments:

Post a Comment

Labels