Tuesday 2 June 2015

Menawarkan Rahmat dan Jawapan


Orang lain nak ikut cara kita, kita alu-alukan. Tanda Islam ini cara hidup yang sesuai untuk semua. Tapi tak bermakna kita perlu ikut / tiru / tukar dengan cara orang lain pula. Bukan semua benda kita "main runding-runding", apatah lagi kalau melibatkan identiti diri / negara sendiri. Lakum diinukum, wa liya diin.

Begitu juga ketika orang dalam tercari-cari apa penyelesaian bagi masalah yang mereka hadapi, kita perlu tunjukkan kepada mereka apa yang Islam tawarkan. Bawakan kepada akar masalah dan sedarkan dengan kembali kepada agama Islamlah kita akan merasai keselamatan.

Tidak ada yang peliknya apabila ajaran Islam diberikan laluan untuk hidup subur di mana-mana. Ia sesuai dengan fitrah manusia. Datang daripada Pencipta mereka. Hakikatnya, Islam, rahmat dan keselamatan itu tidak dapat dipisahkan.

--

To-Update List

Rompakan di rumah pemimpin DAP dapat dielak jika ada hudud
BANGI, 30 Mac – “Kalau DAP terima hudud, hukuman berat boleh dikenakan ke atas perompak ibu bapa Hannah Yeoh, tetapi malangnya, DAP pula menolak hudud,” ujar Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Ustaz Abdullah Zaik Abd Rahman.

Katanya, Islam meletakkan nilai yang tinggi kepada keamanan nyawa dan harta manusia.

Sistem kewangan Islam hidup subur di Britain
LONDON, 4 Mei – Sistem kewangan berasaskan Islam semakin mendapat perhatian orang bukan Islam di United Kingdom (UK).

Ketua Pemasaran dan Jualan Runcit Bank Al Rayan, Tim Sinchlair, berpendapat faktor utama di sebalik pertumbuhan sistem kewangan Islam disebabkan orang bukan Islam semakin tertarik kepada etika yang dipraktikkan ketika berurusan.

“Para pelanggan bukan Islam tertarik dengan kewangan Islam berdasarkan etika kami menjalankan perniagaan dan pendekatan ketika perkhidmatan pelanggan,” ujarnya.

Cameron unveils Islamic bond plan
Prime Minister David Cameron has announced that the UK will become the first non-Muslim country to issue an Islamic bond.

At the World Islamic Economic Forum (WIEF) in London, he also announced plans for a new Islamic index on the London Stock Exchange.

No comments:

Post a Comment

Labels