Monday, 15 June 2015

Habit Menulis


Dah nak dekat tengah tahun, review balik tulisan dalam blog ni, rasa lega apabila dapat komited dengan aktiviti menulis. 

Target seminggu dua kali hasil penulisan berjaya dikekalkan hingga hari ini. Inipun dah kira banyak, sebab kolumnis akhbar pun biasanya hasilkan satu seminggu. Okay juga, sementara banyak masa untuk membaca, berfikir dan menulis ni. Kawan pesan, kena ada masa yang berlainan untuk membaca dengan manulis. Sampai hari ini, rasa ada betulnya.

Topik bacaan pun dah mencapah apabila mula kenal bidang International Relations. Yang seronoknya lagi ada ikhwah yang dermawan belanja subscription untuk arkib bacaan bidang ini, rasa ruang berfikir bertambah luas, walaupun tidak semua artikel dapat difahami dengan lancar lagi.

Menulis ni dengan harapan dapat strukturkan idea dalam kepala agar tersusun untuk disampaikan kepada orang lain. Kadang-kadang kita ada idea yang baik, hujah yang banyak, tetapi disebabkan ia tidak berstruktur ketika disampaikan, audiens tidak dapat menangkap apa mesej yang sepatutnya mereka terima.


Harapannya agar blog ini terus hidup dengan penulisan. Juga berkembang daripada dunia soft kepada hard. Paling penting, manfaat berterusan walaupun habit ini terhenti suatu hari nanti.

Popular Posts