Friday 20 March 2015

Proses dan Hasil



Dalam sesebuah projek, selain hasil, proses juga menjadi antara komponen yang perlu dititikberatkan. Proses yang teruji dengan panjang, matang dan teliti akan memberikan hasil memuaskan serta mempunyai standard tinggi yang seragam.

Contohnya, sebuah penerbitan yang mahukan 5 penulisan dalam seminggu (hasil), mempunyai 20 orang penulis. Kalau mahukan hasil sahaja, penerbit boleh memilih 5 penulis yang terbaik lalu meminta mereka hasilkan penulisan setiap seorang. Berbeza kalau proses yang dititikberatkan; kesemua 20 penulis diminta menghasilkan penulisan masing-masing, kemudian penerbit memilih 5 yang terbaik. Kali ini, semua orang akan mendapat peluang dan mengasah kemahiran menulis masing-masing. Bilangan yang mahir pula akan bertambah dari masa ke masa.

Contoh lain, seseorang yang mahu mahukan poster siap, boleh diberikan peluang menggunakan perisian (eg. Photoshop, Firework, Office etc). Biasanya, dia bukan sahaja akan berjaya menyiapkan poster tersebut, tetapi mendapat peluang menjelajah (explore) kemahiran dan kegunaan lain perisian tersebut.

Kita bukan sahaja mahukan orang pandai dan berpengalaman sahaja yang lakukan kerja, tetapi mahukan setiap orang merasai tanggungjawab dan memikul beban secara bersama. Pengalaman, selain boleh dipelajari, perlu juga dilalui oleh mereka yang mahu mencapai kemahiran yang tinggi. Ada masa boleh belajar melalui orang lain, ada masanya melalui kesilapan diri sendiri.

Yang berpengalaman perlu mempunyai keyakinan kepada mereka yang baru untuk lakukan kerja. Secara tidak langsung, yang baru akan terasa dihargai dan dapat membentuk hubungan baik antara mereka berdua.

4 comments:

  1. terbaik, input yang mantap! teruskan menulis. salam dari Dublin.

    ReplyDelete
  2. terbaik, input yang mantap! teruskan menulis. salam dari Dublin.

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah, thanks Amin
    Salam dari Manjung :)

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah, thanks Amin
    Salam dari Manjung :)

    ReplyDelete

Labels