Monday 30 March 2015

Nota Ceramah Permasalahan Ummah dan Isu Semasa


Masjid Sultan Alang Iskandar, Kampung Dato Seri Kamarudin
Sabtu 28 Mac 2015
Oleh Us Hj Zamri Hashim, Timb Mufti Perak

1. Permasalahan ummah perlu dikongsi ramai. Agar yang merasa beban terasa ringan sedikit. Yang tak pernah merasa beban pula sedar pada tanggungjawab mereka.

2. Masalah luar masjid perlu dan boleh diselesaikan apabila masuk ke dalam masjid. Permusuhan sesama Islam tak perlu berlanjutan.

3. Mukaddimah dengan memetik kata Ibnu Qayyim. Perlunya kita duduk dengan orang soleh , dan kebanyakannya berlaku di masjid. Hasilnya akan berlaku enam jenis perpindahan:
  • daripada syak kepada yakin
  • daripada riya kepada ikhlas
  • daripada lalai kepada peka
  • daripada kesempitan dunia kepada keluasan akhirat
  • daripada takabbur kepada tawadhu
  • daripada niat / sangka jahat kepada menasihat

4. alQardhawi menegur soalan bertanya haramkah membuka aurat. Soalan yang jelas dan yakin jawapannya. Namun diajak berbincang semula untuk menggugat kepercayaan / pegangan tersebut.

5. Syirik zaman moden dikenali dengan istilah liberalisme, pluralisme dsb. Agama disamaratakan dan disembunyikan atas alasan keharmonian. Ada ayat alQuran yang dituduh menjejaskan keharmonian Malaysia yang berbilang kaum. 

Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu). [alBaqarah, 2:120]

6. Antara bahaya pada hari ini ialah apabila semua pihak mahu bercakap dan memberi pendapat tentang agama walaupun tanpa kepakaran.

7. Hari ini berlaku proses normalisasi. Masyarakat diajak melihat dosa dan perkara yang salah sebagai sesuatu yang biasa.

8. Ramai yang sudah malu alah menyebut perkataan kafir pada hari ini sedangkan perkara tersebut ada asalnya daripada alQuran. Istilah dalam alQuran mempunyai maani (tujuan, maksud) yang tersendiri yang tak dapat dicapai apabila tidak digunakan. Menggunakan pendekatan tertentu jangan sampai menghilangkan pengertian dan tujuan mustalahat tersebut.

9. Berlaku pencerobohan terhadap khutbah Jumaat dengan mengatakan ayat alQuran yang dibaca ketika khutbah tidak sesuai dengan negara yang berbilang kaum. Sedangkan ia ibadah kita, dibaca di khalayak kita, dengan tujuan sebagai peringatan kepada kita.

10. Undang-undang moral yang dikenakan kepada masyarakat bukan menyekat kebebasan mereka, sebaliknya untuk menjaga keselematan mereka. Hari ini wujud orang yang tidak bersetuju dengan alasan soal agama dan kubur merupakan hal sendiri. Masyarakat tidak mempunyai hak untuk menjaga.

11. Islam bukanlah menyekat kebebasan media, cuma berjaga-jaga agar tidak masuk ke kawasan larangan seperti mempertikai akidah dan syariah Islam.

12. Antara perancangan tangan asing seperti NED terhadap negara Malaysia ialah dengan merancakkan kebebasan media, hak asasi manusia dan nilai-nilai demokrasi. Bagi kita, demokrasi hanya diikuti kerana pendekatannya dan ia tidak menjadi pegangan yang tetap seperti akidah.

13. Tangan yang melafaz syahadah perlu mengundi untuk bersetuju dengan pelaksanaan undang-undang Islam.

14. Persetujuan terhadap syariat merupakan kemestian manakala dalam soal pendekatan / pelaksanaan (tanfiz), ia boleh dibaiki secara bersama dari masa ke masa.

15. Malang dan sayangnya pada hari ini, untuk melaksanakan syariat Allah, kita perlu melihat kiri kanan dahulu untuk bersetuju. Ramai yang sudah menjada generasi yang malu dengan syariat agama sendiri di tanah air sendiri.

No comments:

Post a Comment

Labels