Wednesday, 30 January 2013

Zaman Muda


Zaman muda ialah zaman kita tunjuk dan luahkan semua yang kita ada.
Lepas tu nanti, bermulah zaman bersederhana =)

Monday, 28 January 2013

Musuh Kepada Yang Tidak Tahu


Manusia itu Selalu Memusuhi Apa yang Dia Tidak Ketahui / Kenali 
Baik ia manusia, benda sekeliling, agenda mahupun organisasi.

Apa yang perlu dilakukan ialah cuba untuk memahaminya.
Lebih-lebih lagi kalau perkara yang dia tidak tahu itu akan selalu dijumpai.

Duduk berbincang. Buka topik. Tanya soalan.
Tak perlu caci. Tak perlu sindir. Tak perlu malu.


Friday, 25 January 2013

Adakah Rasulullah Dah Dibangkitkan Semula?

Kita semua ada lagu, yang apabila diperdengarkan; kita teringat pada peristiwa tertentu yang kita alami suatu ketika dulu ketika mendengar lagu tersebut. Kadang-kadang, ingatan tersebut datang jelas dengan orang dan gelagat tindak tanduknya sekali.

Kalau saya, bila saya terdengar lagu 1234 Aris Ariwatan, saya teringat pada seorang ikhwah; Fakrur Razi @ Kojie namanya. Pernah ketika kami berusrah dulu di Tronoh, ada hukuman bagi sesiapa yang tertidur ketika pengisian. Dia terlelap (-.-), dan denda baginya, menyanyikan lagu.  1234 inilah yang dia pilih. Dan setiap kali saya terdengar lagu ini, saya terkenangkan usrah tersebut, tempatnya di ruang tamu, bulatan kami yang besar, ahli usrah kami yang ramainya student UTP beserta murabbinya, seorang doktor yang hebat.


Begitu juga dengan para sahabat ra dan ahli Madinah. Bukan lagu yang timbulkan kenangan mereka semula, tetapi laungan azan Bilal ra. Inilah yang menyegarkan ingatan mereka dahulu ketika bersama Rasulullah. Dahulunya, suara itulah yang mereka sahuti, untuk berimamkan baginda. Mendengar azan seolah-olah menghidupkan semula hati mereka lantaran mereka akan bertemu dengan Rasulullah untuk bersolat. Mungkin inilah sebabnya ketika Bilal ra melaungkan semula azan ketika zaman Umar ra setelah sekian lama, teresak-esaklah para muslimin. Bahkan pada kisah yang lain, sehingga mereka tertanya, "Adakah Rasulullah dah dibangkitkan semula?"
Masjid al-Aqsa menyambut kedatangan kaum Muslimin yang dipimpin oleh Khalifah Umar bin al-Khattab RA sewaktu ia dibebaskan daripada cengkaman penjajahan Rom. Palestin menjadi bumi Allah yang dimerdekakan oleh tangan-tangan yang beriman dan hati-hati yang penuh dengan rahmat. Mereka berkumpul di dalam masjid untuk menunaikan sembahyang Zohor. Amirul Mukminin Umar berkata: “Wahai Bilal! Ingatkanlah kami pada saat-saat permulaan datangnya Islam.” 
Bilal diperintahkan untuk mengumandangkan azan kerana kerinduan mereka kepada suara muazzin Rasulullah SAW itu. Selepas kewafatan baginda SAW, beliau tidak pernah mahu mengumandangkan azan lagi kerana teramat sedih merindukan kekasihnya, Muhammad SAW. Tetapi hari ini digagahi juga hatinya yang lama merajuk. Hati yang memendam rindu yang mematikan segala hasratnya untuk bergembira. Kaum Muslimin menanti dengan penuh harap, adakah sahabat mereka Bilal RA sudi untuk melepaskan gemersik suara kalbunya yang menyimpan kecintaan itu? 
Bilalpun bangun mengumpulkan segenap kekuatan bagi mengumandangkan kalimah-kalimah indah yang memukau setiap telinga yang mendengar dan menenggelamkan hati yang sarat dengan kasih tak terbalas. Kerana sang kekasih telah meninggalkan mereka menghadap Allah SWT. Pada saat kalimah yang paling mengharukan itu kedengaran; ’Asyhadu anna Muhammadar Rasulullah …’. Lantas menangislah setiap mata yang menyaksikan, bergetar tubuh-tubuh para mujahid, terhiris rasa hati-hati yang amat rindu, terbuka seluruh hijab antara kekasih dengan kekasih. 
Bilal telah mengingatkan mereka kepada seorang manusia yang pernah meninggalkan kenangan manis, kenangan pada sepasang mata yang mengalirkan kesucian yang memasuki ruang hati dan memenjarakannya dalam cinta. Rindu pada sentuhan tangan yang menuntun ke jalan yang lurus, jalan yang mengajarkan tentang erti hidup. Ingatan mereka hanya tertuju kepada Rasulullah SAW, perkataan dan perbuatannya berhasil mempengaruhi pemikiran dan perasaan. Akhirnya hati merekapun menjerit: ”Bagaimana kami boleh teruskan hidup ini tanpamu ya Rasulullah …
Sumber: drjuanda.com

Minit 35:20 ke atas

اللهم صل على محمد
Allahumma Solli Ala Muhammad.

Monday, 21 January 2013

Riang Ria Suka Duka Bersama Baginda

Wahai Rasul kami merindui, sinaran wajahmu mendamaikan jiwa,
Manis senyuman mu penawar hiba, di hati kami kaulah segalanya.

Untuk hidupkan memori kita pada seseorang, biasanya kita akan kenang semula detik kita bergelak ketawa dengannya. Kata-katanya yang pernah diucapkannya, kita akan cuba selalu segarkan di minda. Teringatkan jasa, pengorbanan dan kesusahannya apatah lagi; menjadikan kita terhutang budi dan terharu. 

Kalau baca novel / cerpen atau tengok movie / tv, teknik yang samalah yang digunakan untuk timbulkan emosi jika ada flashback pada watak-watak yang sudah tiada. Apatah lagi, jika watak yang dimatikan itu merupakan hero / watak utama cerita tersebut.

Elok juga kita aplikasikan teknik ini ketika cuba menghayati sirah Rasulullah saw. Cuba untuk memahami perasaan sahabat yang bertahun-tahun hidup di sisi baginda.

Kisah 1: Makan Kurma Sekali Dengan Bijinya
Pernah suatu ketika, dalam hadis yang diriwayatkan Imam al Bukhari, Rasulullah SAW dan para sahabat duduk bersama sambil memakan buah kurma. Biji-bijinya mereka sisihkan di tempat masing- masing. Ali ra tiba-tiba tersedar, biji-biji kurma yang disisihnya sudah banyak. Tanda beliau sudah makan terlalu banyak.

Tiba-tiba Ali mendapat idea untuk kenakan baginda. Secara diam-diam beliau pindahkan biji-biji kurma tersebut ke sisi Rasulullah. Lalu dengan tersipu-sipu Ali berkata, “Wahai Nabi, engkau memakan kurma lebih banyak daripada aku. Lihatlah biji-biji kurma yang berkumpul di tempatmu.”

Nabi pun tersenyum dan menjawab, “Ali, kamulah yang memakan lebih banyak kurma. Aku makan kurma dan masih menyisakan biji-bijinya. Sedangkan engkau, memakan kurma sekali dengan biji-bijinya”.

Kisah 2: Menggali Parit Peperangan Khandaq
Menggali parit di Madinah ketika itu bukannya kerja yang senang. Apatah lagi kalau tanahnya keras bercampur batu. Diceritakan ketika susahnya bekerja ketika itu, ada seorang sahabat yang berasa teramat lapar dan dahaga sehinggakan terpaksa mengalas perutnya dengan sebiji batu. 

Beliau bertemu Rasulullah sambil mengadu, "Wahai Rasulullah. Aku sangat-sangat lapar. Sampaikan untuk kurangkan rasa laparku aku alaskan perut aku dengan sebiji batu”. Sambil berkata begitu sahabat tersebut membuka bajunya dan menunjukkan satu batu yang ada pada perutnya.

Sambil tersenyum kemudian Rasulullah membuka bajunya. Terlihatlah oleh sahabat tadi ada dua buah batu yang terikat pada perut Rasulullah. Begitulah tabahnya baginda, waktu susah dan sukar, tetap diharung secara bersama.

Kisah 3: Siapa Mahu Beli Budak Ini?
Seorang sahabat bernama Zahir, Rasulullah mencintainya, begitu juga sebaliknya. Suatu hari, ketika di pasar, Rasulullah melihat Zahir sedang berdiri melihat barang dagangannya. Baginda cuba untuk bergurau dengan Zahir, dengan memeluknya dari belakang. 

Spontan Zahir terkejut, “Hei, siapa ni? Lepaskan aku!”, Zahir cuba melepaskan diri, lalu menoleh ke belakang. Gembira beliau, ternyata yang memeluk dan bergurau dengannya merupakan Rasulullah.

Zahir pun menyandarkan tubuhnya pada Rasulullah dan eratkan lagi pelukan baginda. Di hadapan ramai manusia, Rasulullah lalu bergurau dengan berkata, “Wahai manusia, siapa yang mau membeli hamba ini?” Zahir menjawab, “Ya Rasulullah, aku ini tidak bernilai di pandangan mereka” Rasulullah menjawab: “Tapi di pandangan Allah, engkau sungguh bernilai Zahir. Mahu dibeli Allah atau dibeli manusia?” 

Zahir pun makin mengeratkan tubuhnya dan merasa damai di pelukan Rasulullah. (HR Imam Ahmad)

Begitulah baginda bersama sahabatnya. Digambarkan bahawa baginda jarang kelihatan bersendirian, hampir setiap masanya didampingi para sahabat. Sudah pasti kehilangan baginda bukanlah perkara yang senang. Walau sudah tiada, bayangan baginda tetap hidup. Mungkin itulah yang menyebabkan Bilal ra tidak sanggup lagi tinggal di Madinah, kerana terlalu sangat merindukan baginda. 

Kerana cinta kepada Rasulullah
Bererti cinta kepada Allah

Friday, 18 January 2013

Bagaimana Boleh Pahalaku Sebanyak Ini?


Dalam hidup, elok rasanya kita sentiasa siap sedia dengan benda yang tidak menyeronokkan, datang mengganggu kita. Bukannya berharap ia berlaku, tapi bersedia supaya kita tak terlalu sedih nanti. 

Benda baik yang "surprise" pula, tidaklah kita berharap-harap akan banyak kali berlaku. Tapi bila dah berlaku, kita pasti gembira dan bersyukur tak terhingga. Benda baik yang tak disangka-sangka ni memang menyeronokkan. 

Tiba-tiba dapat hadiah, ada orang datang tolong selesaikan masalah, soalan exam sama macam tahun lepas dan contoh-contoh lain, semuanya menyebabkan kita terkejut, tak sangka Allah masih lagi memandang kita, lalu memberikan pertolongan-Nya.


Cuma, kita pun pasti berharap situasi sama berlaku di akhirat nanti; tempat yang kekal abadi. Skripnya sudah ada, disebutkan Rasulullah dalam hadisnya. Tiba-tiba tak sangka, pahala menjadi banyak tak terjangka, memberatkan amal timbangan. Padahal usia dihabiskan, tidaklah banyak ke arah kebaikan.

“Ya Rabbi, bagaimana boleh pahalaku sebanyak ini?” 

Mudah-mudahan, Allah akan memberikan jawapan yang sangat meriangkan hati kita, “Ya, amalmu sedikit, dosamu berbukit; tapi inilah pahala tak putus dari ilham kebajikan yang kau tebarkan.”

Inilah konsep amal jariyyah. Faedah dan kesan yang berkekalan. 

Dakwah itu pun juga amal kebajikan, hebatkanlah.

Tuesday, 15 January 2013

Organize!

Ada kata hikmah yang masyhur, "Kebenaran yang tidak tersusun akan dikalahkan kebatilan yang tersusun". Walaupun pahit bunyinya, ada betul juga kata-kata ini. Sebagai orang Islam, kita faham kebenaran itu merupakan segala yang datang dari Allah, manakala kebatilan pula datang daripada selain-Nya.

Suatu yang tak dapat kita nafikan, baik sedar atau tidak ialah Malaysia dan kita sekarang, sedang diserang penuh gasak oleh pelbagai jenis kebatilan dan serangan musuh; baik ia arus humanisme, pluralisme, kristianisasi, syiah, agenda barat, pemusnahan jati diri dan banyak lagi. Susah untuk katakan serangan mereka ini tidak sistematik. Maka sayang juga kalau kita terkial-kial, berpecah suara, tidak tegas konsisten menghadapi penentangan ini.

Sebab itu saya suka apabila kita menghadapi serangan ini, kita sekatakan pendapat kita. Bila sepakat, musuh pun takut untuk ganggu gugat. Di sini peranan gerakan-gerakan dakwah, suarakan pendapat mereka, membumikan dalil syara' yang ada,  agar nanti masyarakat dapat berkumpul, berpaut dan yakin dengan hujah strategi untuk menentang serangan musuh. Kata kawan saya, "confusion will lead to disunity."


Ada seorang lagi kawan saya komen, sayang kalau kita sudah ramaikan dunia dengan orang yang mantap tarbiyyahnya, mereka mewarnai dunia dengan kebaikan, tapi kita tidak agendakan mereka untuk bersistematik melawan kebatilan.
Gagal membaca situasi semasa umat
Gagal membaca strategi licik musuh
Gagal merencana & bertindak dengan tepat & berkesan
Bakal mengundang tragedi besar buat umat"
 - An Akh
Nanti sedang retreat, eloklah difikir-fikirkan.


ISMA Membangun Umat Beragenda
Melayu Sepakat Islam Berdaulat

Saturday, 12 January 2013

#NotaUntukDiriSendiri

#NuDS #NotaUntukDiriSendiri
#NtMS #Note to Myself

Ada banyak benda yang perlu kita sentiasa muhasabah dengan diri kita. Terkadang, mungkin kita sendiri yang tak sengaja tersilap. Tak perlu suruh orang lain. Kata orang tua, "kuman di seberang laut boleh pulak nampak, gajah di depan mata tak nampak-nampak."

Mungkin sebab dunia ini seronok. Penuh dengan gurau dan gelak ketawa. Itulah yang menyebabkan kita terlalai. Terkadang yang hidup hebat dengan dakwah dan tarbiyyah pun boleh terpalit. Bukannya kita tak pernah dengar kisah Abu Dzar dengan Bilal ra.
  • Sorok atau nafikan kebaikan orang lain
  • Dengki dengan kelebihan pihak tertentu
  • Sebarkan kesilapan, kelemahan ataupun aib seseorang
  • Jumpa kesalahan yang kecil atau sedikit, kemudian besar-besarkan
Semuanya menuntut kita semak semula apa yang Islam ajar tentang adab sesama muslim, kaum kerabat, jiran tetangga dan lain-lain. Sebab akhlak itu binaan asas. Penuh termanifestasi pada Rasulullah saw. Bukankah baginda diutuskan untuk sempurnakannya?

Wednesday, 9 January 2013

Tuhan Kamu Itu Satu

"Apabila sesuatu urusan diserahkan / dirundingkan dengan yang bukan ahlinya ..."

Semalam kami berbulatan perwira. Selain sesi naqib memberi taujih semangat terhadap beberapa isu panas semasa terkait ISMA, usrah kami berbincang tentang slot sirah; rundingan dan tawaran yang diberikan kepada Rasulullah saw ketika berdakwah suatu ketika dulu di Mekah.

Kisahnya Utbah b Rabiah dihantar sebagai utusan bertemu Rasulullah; menawarkan harta kekayaan, jawatan kemuliaan dan kerajaan, agar nanti Rasulullah berhenti daripada menyebarkan Islam dalam masyarakat mereka. Panjang lebar Utbah bercerita tentang offer Quraisy, Rasulullah hanya bersabar sehingga Utbah selesai berbicara. 

"Dah habis segala hasrat yang ingin dicerita?" "Dengarkan daripada aku pula," lanjut baginda, lalu membacakan surah Fussilat, bahagian pertama.


Entah kenapa, bahagian surah ini sangat menyentuh hati ini sehingga terasa, seolah-olah sedang berada di situ menyaksikan Utbah diam terpaku mendengar ayat dibacakan baginda. Mungkin sebab kandungannya banyak bertepatan dengan situasi semasa yang berlaku sekarang. 
Betapa jelasnya ayat al Quran. Ingkarnya manusia tidak mahu mematuhi. Suruhan agar terus beramal. Esanya Allah dan kecelakaan bagi mereka yang menyekutukan-Nya. Ganjaran berterusan bagi mereka yang beriman dan beramal soleh. Tidak patutnya mensyirikkan Tuhan pencipta langit. Hebatnya kekuasaan Allah. Dan ancaman bagi mereka yang berpaling.
Terharu sangat membayangkan hebat, tabah dan sabarnya baginda menghadapi strategi kafir Quraisy. Semuanya tidak lain tidak bukan agar dapat keluarkan umatnya daripada kemunkaran akbar paling besar. Dan ini jugalah yang terus berlaku pada hari ini, sehinggalah tibanya Yaumid Diin nanti.

Nak tahu apa kisah selanjutnya? Sampai ayat ke-13 saja, terus Utbah menutup mulut Rasulullah untuk berhentikan baginda, ketika ayat sampai menceritakan ancaman azab yang dahsyat, seperti yang diberikan kepada Aad dan Tsamud. Yang pasti, ugutan tersebut bukannya ringan, sampaikan nak dengarnya pun Utbah dah tak tahan.

Saturday, 5 January 2013

Amanat Haji Hadi (Komen)



Ini lima komen terpilih yang boleh saya berikan berkaitan kenyataan rasmi ISMA terhadap Amanat tersebut.

* Kalau nak katakan bahawa ISMA itu UMNO atau sayapnya, ini satu kesalahan besar. Beberapa juzu' persamaan tidak menjadikan sesuatu pihak itu sebahagian yang lain. ISMA sedaya upaya cuba (dan mengajak) untuk keluar daripada politik kepartian dalam tindakan yang mereka ambil, walaupun terkadang seolah-olah senada dengan UMNO atau terkadang tidak bersama majoriti.

* Apa yang ISMA komen tentang amanat tersebut, ada asasnya, betul dari sudut teori. Kesan yang berlaku akibat amanat tersebut tidak dapat kita nafikan. Cuma ISMA mencadangkan agar TGHH elok menarik balik tersebut dan membaiki kesan yang telah berlaku. Mungkin TGHH tidak bermaksud mengkafirkan UMNO, namun ahli bawahannya telah tersalah tanggap dan berlakulah kes perceraian, berlainan imam, tak makan sembelihan dan lain-lain sehingga sekarang.

* Ijtihad ISMA tersebut diambil bertepatan dengan seruan yang selalu dilaungkan ISMA agar perpaduan sesama orang Islam khususnya Melayu dapat dieratkan, selain mengelakkan budaya mengkafirkan berlaku secara berleluasa. Hubungan wala' sesama orang Islam perlu dikuatkan. Kita mempunyai akidah yang sama, tak perlu terlalu kuat berseteru sesama kita.

* Ada banyak persamaan antara apa yang Dr MAZA komen dengan apa yang ISMA sebutkan. Dr MAZA dihujung ulasannya, meminta kita berhenti daripada isu kafir ini dan kembali kepada politik yang membina negara; perkara yang sama juga ISMA serukan. Dari satu sudut, dapat dilihat bagaimana viralnya kenyataan ISMA dan Dr MAZA, walaupun tanpa bantuan media perdana. Apa salahnya TGHH turut sama memberikan kenyataan beliau, melihatkan kesan buruk yang telah berlaku.

* Di Eropah, ahli-ahli ISMA tidaklah terlalu tegar berkongsi dan mempertahankan kenyataan tersebut di media sosial terutamanya Facebook. Yang ramai memberikan komen / berkongsi merupakan mereka yang kelihatannya berafiliasi dengan PAS. Ada dua kemungkinan paling kurang; ahli ISMA Eropah kuat kesabaran, tidak suka perdebatan ataupun masih malu-malu lagi bawa aspirasi Pusat. Dari sudut lain, ahli ISMA mungkin patut berterima kasih kepada mereka yang berkongsi pautan (link) di facebook kerana menyebarluaskan fikrah kenyataan tersebut secara tidak langsung :)

Wallahu A'lam
In Uriidu Illa Al Islaaha Ma statha'tu [11:88]

Membangun Umat Beragenda

Wednesday, 2 January 2013

Kelesuan Selepas Kesungguhan itu Tanda Buruknya Permulaan



Cabaran yang selalu kita alami setiap hari adalah untuk mulakan sesuatu perkara sehingga sempurna. Yang kita harapkan, projek / kerja yang kita lakukan akan berjalan dengan lancar. Cuma terkadang, apa yang kita rancang, tidak berjalan seperti yang kita mahukan. Semangat tetiba berkurang, persekitaran kelihatannya menghalang, azam yang disemat tak lama dahulu, kini tidak lagi membara.

الفترة بعد المجاهدة من فساد الإبتداء

Ada pepatah kata: al fatratu ba'da al mujahadah, min fasaadil ibtidaa'. Kelesuan selepas kesungguhan itu tanda buruknya permulaan. Orang Melayu pula fahami konsep yang sama melalui pepatah mereka, hangat-hangat tahi ayam. Mulanya all out, bersungguh-sungguh. Kemudian penyakit datang, kesungguhan mula hilang. Ketika inilah, perlu direnung semula di mana titik mula kita.

Saya suka fahami kedua-dua kata hikmah ini dengan suatu kata yang lain: "Apa yang datang dari Allah, akan berkekalan. Yang datang selain daripada-Nya, akan binasa". Semak semula niat kita berusaha, adakah kerana Allah semata-mata. Jika ikhlasnya tidak sempurna, wajar kita betulkan semula, mudah-mudahan apa-apa yang kita lakukan selepas ini bertambah berkat daripada-Nya.

Biar bismillah selalu menjadi teman usaha kita. Genggam bara api, biar sampai jadi arang. Bersungguhlah, jangan mudah putus asa. 

Popular Posts