Thursday, 12 December 2013

COMANGO: Cubaan Merosak Struktur Negara

Umat ini, diibaratkan Rasulullah dalam sebuah hadis sahih, seperti sekelompok manusia yang menaiki kapal. Ada yang mengisi bahagian atas, ada yang mengisi bahagian bawah.

Keselamatan kapal menjadi tanggungjawab mereka secara bersama. Andai kelihatan kawan-kawan sekapal di bahagian bawah yang cuba menebuk kapal tersebut untuk mendapatkan air dari luar, tindakan ini perlu dilarang. Ada jalan lain untuk mendapatkan air. Jika tidak, bahaya besar akan datang.

Yang tenggelam nanti, bukan geng si penebuk sahaja, tetapi juga keseluruhan mereka yang berada dalam kapal tersebut; andai tiada pihak yang menghentikan usaha merosakkan kapal tersebut.




Hari ini, ada cubaan untuk "melubangkan kapal negara" kita, kononnya untuk memperjuangkan hak asasi manusia. Pelbagai tuntutan dizahirkan; yang bertentangan dengan syariat juga tidak sedikit sudah kedengaran. Seolah-olahnya, struktur negara yang mengiktiraf Islam sebagai agama persekutuan ini ingin diubah. Bahkan, ada yang turut membawa isu dan tuntutan ini menjadi perhatian antarabangsa, seperti yang dilakukan pihak COMANGO (Coalition of Malaysian NGOs in the UPR Process).

Kalaupun tidak marah, paling tidak masyarakat akan hairan dengan tindakan mereka. Menuntut perkara yang bukan sahaja pelik, bahkan menyalahi apa yang sudah digariskan agama kita:
  • Kebebasan untuk murtad (Perenggan 1)
  • Penghapusan hak istimewa bangsa Melayu (Perenggan 6)
  • Membenarkan perlakuan seks songsang (Perenggan 6)
  • Menghapuskan hukuman syariah (Perenggan 9)
  • Membenarkan kristianisasi dan Syiah (Perenggan 10)
Tidak perlu berfikir jauh pun, pasti mereka yang berjiwa waras, berakal sihat akan menentang tuntutan seumpama ini.

Entah siapa yang mahukan wujudnya nanti generasi yang masuk keluar Islam sesuka hati. Entah siapa yang mahukan anak lelaki mereka bercium peluk dengan lelaki lain secara terbuka. Tiada siapa juga mahukan tragedi di Syria berlaku juga di Malaysia apabila Syiah mula mengambil tampuk kuasa. Tiada siapa juga mahukan wujudnya alasan hak peribadi untuk berkhalwat dan zina, akibat tiada penguatkuasaan syariah.

Kita perlu ingat, yang tenggelam dan lemas nanti bukan hanya mereka. Seluruh masyarakat di Malaysia akan merasai kesan buruknya. Azab dan bencana-Nya bukan memilih orang dan tempat tertentu. Jika sudah berleluasanya keburukan, kesemuanya akan ditimpa malapetaka tanpa terkecuali, seperti diungkapkan Rasulullah ketika ditanya isteri baginda Zainab bt Jahsy ra,
"Ya Rasulullah, apakah kita akan binasa, sedangkan dalam kalangan kita masih ada orang yang soleh?” Beliau bersabda: “Ya, jikalau keburukan itu telah banyak.” [Muttafaq Alaih]

Ayuh, nyatakan bantahan kita terhadap tuntutan seumpama ini.



Rujukan hadis:
مثل القائم على حدود الله والواقع فيها كمثل قوم استهموا على سفينة
فصار بعضهم أعلاها وبعضهم أسفلها
وكان الذين في أسفلها إذا استقوا من الماء مروا على من فوقهم 
فقالوا‏:‏ لو أنا خرقنا في نصيبنا خرقًا ولم نؤذ من فوقنا
فإن تركوهم وما أرادوا هلكوا وهلكوا جميعًا 
وإن أخذوا على أيديهم نجوا ونجوا جميعا‏

Perumpamaan orang yang berdiri tegak (untuk menentang orang yang melanggar) pada had / batasan Allah (iaitu apa-apa yang dilarang olehNya) dan orang yang menjerumuskan diri dalam had / batasan Allah (iaitu senantiasa melanggar larangan-laranganNya) adalah umpama sebuah kaum yang bersama-sama berada dalam sebuah kapal. 

Sebahagian daripada mereka berada di bahagian atas kapal, sebahagian lainnya berada di bahagian bawah kapal. 

Orang yang berada di bahagian bawah kapal itu apabila hendak mengambil air, tentu saja melalui orang-orang yang berada di atasnya (maksudnya naik ke atas).

Oleh sebab hal ini dianggap sukar, maka mereka berkata: "Bagaimana kalau kita buat lubang saja di bahagian bawah kita ini, suatu lubang yang tentunya tidak mengganggu orang yang berada di atas kita." 

Maka jika orang yang berada di bahagian atas itu membiarkan saja mereka yang berada di bahagian bawah menurut kehendaknya, tentulah seluruh isi kapal akan binasa. 

Tetapi jikalau orang bahagian atas itu mengambil tangan orang yang bahagian bawah - melarang mereka dengan kekerasan - tentulah mereka selamat dan selamat pulalah seluruh penumpang kapal itu. 
[HR alBukhari]

Thursday, 5 December 2013

Iman tidak Boleh Dipaksa, Tetapi ...


Format: Analisis
Kertas Kerja Asal: Enforcing Public Morality
Rujukan: Hafiz Firdaus, Ustaz Halim Abdullah

--

Sedangkan ibu bapa kami tidak menghalang kami untuk berhibur, kenapa pula orang lain seperti JAWI sibuk-sibuk untuk menjaga kami?

Mereka yang beragama Islam dilarang untuk menyertai pertandingan ini berikutan fatwa pengharaman ratu cantik bagi mereka yang beragama Islam telah diwartakan tahun 1997 ...

"Kami akan berpegangan tangan, memeluk dan mencium pipi pasangan masing-masing. Mereka yang berminat boleh datang dengan pasangan menyertai kami," kata ketua pergerakan itu, Chong Chieng Jen.

"Melarang orang Islam daripada berjudi bertentangan dengan perlembagaan. Tanggungjawab kerajaan bukan menjadikan orang Melayu lebih alim atau lebih beragama," katanya

--

Betul, iman tidak boleh dipaksa. Ia diterap melalui pendidikan. Tetapi, pendidikan sahaja tidak mencukupi kerana manusia sering terleka, mendengar bisikan syaitan dan hawa nafsu. Maka, iman bukan sahaja dididik, tetapi juga dikawal agar tersemat kemas dalam diri pemiliknya

Ketika Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sedang berjalan-jalan, baginda ternampak satu karung kulit tergantung yang berisi arak. Lantas baginda meminta sebilah pisau dan terus membelah karung tersebut (dan menumpahkan isinya).

Dalil 1 - 2:256 | لا إكراه في الدين
Tidak ada paksaan dalam ugama (Islam)
Dalil 2 - 8:39 | وقاتلوهم حتى لا تكون فتنة ويكون الدين كله لله
Dan perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah, dan (sehingga) menjadilah ugama itu seluruhnya (bebas) bagi Allah semata-mata.
Rumusan: Agama / aqidah Islam tidak boleh dipaksa, tetapi peraturan dan sistem Islam boleh dipaksa.

Peraturan hanya mengawal tindakan, sedangkan dialog, meyakinkan pemikiran dan menambat hati akan membuka hati dan jiwa mereka kepada menerima Aqidah Islam.

Analogi Maksud adDeen
Ibu bapa tidak boleh memaksa anak mereka untuk mencintai pelajaran dan guru, kerana cinta itu letaknya di dalam hati. Sebaliknya ibu bapa boleh memaksa anaknya pergi ke sekolah, demi maslahah (kepentingan) anak tersebut, samada dia redha atau tidak ke sekolah.

Moral baik membawa kebaikan kepada semua pihak. Moral buruk akan mengakibatkan keburukan kepada semua pihak juga.

Masalah yang dihadapi ramai umat Islam ie mengalah kepada arus semasa

Thursday, 28 November 2013

Lomba Menuju Sorga!


Tajuk: Berlumba Menuju Syurga
Penulis: Khalid Abu Syadi
Masa Pengisian: Mabit / Qiamullail (Ruhi)

Buku Asal: سباق نحو الجنان
Slide Pembentangan: Sibaaq Nahwa alJinaan (Powerpoint)

57:21 Berlumba-lumbalah kamu (mengerjakan amal-amal yang baik) untuk mendapat keampunan dari Tuhan kamu, dan mendapat Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi …

83:26 … dan untuk (memperolehi nikmat kesenangan) itu hendaknya berlumba-lumba mereka yang ingin merebut kelebihan dan kesenangan

Muttafaq Alaih: Seandainya setiap orang tahu keutamaan adzan dan shaf pertama, kemudian mereka ingin memperebutkannya, tentu mereka akan memperebutkannya dengan berundi.

Monday, 28 October 2013

Tweet #WacanaPerdana

Beberapa nota dan tweet di #WacanaPerdana: Malaysia Negara Islam atau Sekular? Antara Teori dan Realiti. Cardiff 26 Oktober. Anjuran ISMA UK-Eire, Persatuan Peguam Muslim Malaysia, Education Malaysia, Kesatuan Penuntut Undang-Undang Malaysia di UK-EIRE.


01. Ikut bahasa kampung, Malaysia ibarat seorang yang sudah Islam, cuma belum bersunat. Sudah berwudhu, cuma belum bersolat. Sudah berkain pelikat, cuma belum ke masjid.
02. Sekular tidak sesuai diterjemah sebagai ilmaniyyah (berteraskan ilmu), sebaliknya sebagai "la diniyyah" (tiada agama) #WacanaPerdana 
03. Malaysia ibarat orang yang muslim, cuma belum mu'min. #WacanaPerdana
04. Seruan agar menegakkan negara Islam sebenarnya seruan agar Malaysia mematuhi ayat alQuran 2:108 "masuklah ke dalam Islam sepenuhnya" #WacanaPerdana 
05. Rujukan "kes Che Omar" mengatakan Malaysia negara sekular sebenarnya tidak tepat sebab 1988 ketika itu Mahkamah Syariah belum dinaiktaraf. #WacanaPerdana 

06. Perlawanan MuslimUPRo bukanlah melawan hak asasi manusia umumnya, sebaliknya tuntutan hak asasi manusia yang bertentangan dengan islam #WacanaPerdana 
07. Ada juga yang mengatakan isu CoMNGO dinaikkan sebagai camouflage kepada belanjawan negara. #WacanaPerdana 
08. Inilah masalahnya bagi mereka yang meletakkan neraca politik dan kepartian sebagai keutamaan. #WacanaPerdana 
09. Masalah apabila orang menjadi "lebih hakim daripada hakim" #KalimahAllah #WacanaPerdana 
10. Orang bijak sepatutnya pandai menapis soalan yang ditanya kepada mereka. Treat your intellectuality well. #WacanaPerdana 

11. "Integral Part". Ya bagi kes kalimah Allah. Ya bagi ibadah korban. Tidak bagi kes serban. #WacanaPerdana 
12. Tolak ansur, lama-lama kita yang beransur. #WacanaPerdana 
13. Baca penghujahan hakim dulu, barulah sesuai nak bagi ulasan. Takut nanti lebih peguam daripada peguam. #WacanaPerdana 
14. #Analogi dalam konteks Malaysia, "ustaz" bmaksud golongan yang belajar agama. Dalam konteks negara lain, boleh juga bermaksud encik dan professor #WacanaPerdana 
15. Begitu juga dalam #konteks Malaysia, Allah merujuk kepada tuhan umat Islam (di Malaysia). #WacanaPerdana 

16. Perlawanan label yang hebat zaman sekarang e.g. fundamentalist radical bagi mereka yang mahu mengikut panduan Islam sebenarnya. #WacanaPerdana 
17. Kerajaan kita yang mengasingkan sumber kewangan negara haram dalam akaun yang lain, dberikan kepada golongan khas. Komitmen yang perlu dipuji. #WacanaPerdana 
18. Unity belongs to all muslims, not only to political parties. #WacanaPerdana 
19. Semua kesalahan takrifan hudud sudah diiktiraf sebagai kesalahan di Malaysia. Cuma belum ada hukuman / cara pembuktian dan pengampunan. #WacanaPerdana 
20. Solat. Azan. Pemimpin. Antara kriteria yang digunapakai untuk takrifan negara Islam. #WacanaPerdana 

21. Manusia memerlukan pengarahan untuk uruskan kehidupan dengan baik. Maka memerlukan pengurusan / siasah untuk dekat kepada kebaikan. #WacanaPerdana 
22. Maka di situlah memerlukan kehadiran perlembagaan negara yang mematuhi siasah Islamiah. #WacanaPerdana 
23. Malaysia merupakan negara unik di dunia; Islam terkandung dalam perundangan. Walaupun masih ada ruang untuk perbaikan. #WacanaPerdana 
24. Islam dan hak asasi manusia: cabaran untuk membawanya secara bersama. Ramai yang gagal. Cubaan perlu diteruskan. #WacanaPerdana 
25. Sifat undang-undang ialah bersifat meluas tafsirannya. Tidak perlu dispesifikkan. Terpulang kepada hakim untuk menguruskannya. #WacanaPerdana 

26. Bukan tamadun yang mencorak agama. Agamalah yg mencorak tamadun. Ini bekalan menghadapi pertembungan idea hari ini. #WacanaPerdana 
27. Kita tak perlu apologetik untuk mempraktis Islam. Berbanggalah sebagai muslim dan membawa risalahnya. Jadilah dominan. #WacanaPerdana 
28. Tak boleh letak #KalimahAllah dan Rasuah dalam satu bakul. Rawat secara berasingan. #WacanaPerdana 
29. Muslim tidak perlu reactionist dan bersifat minda tertawan. #WacanaPerdana 
30. Kesedaran untuk mempertahankan agama. Tidak boleh bersifat ad hoc. Perlu berterusan. Ruangnya pelbagai. Setiap orang berpotensi. #WacanaPerdana 

31. Seseorang itu terungkai hakikat keislamannya apabila gagal memahami sifat-sifat jahiliyyah. #WacanaPerdana 
32. Hak Asasi Manusia: dari jauh kelihatan baik, tapi tetap ada bahayanya. #WacanaPerdana 
33. In a blind country, one eye is the king. #WacanaPerdana 
34. Live and think as a student. #WacanaPerdana 
35. Di luar ada banyak kerja yang boleh kita lakukan. Di akhir nanti, kita akan ditanya apa yang telah kita lakukan. #WacanaPerdana 

36. Bagus Persatuan Peguam Muslim ni. Tidak hadkan aktiviti mereka dalam mahkamah semata-mata. #WacanaPerdana 
37. Sekurang-kurangnya; kalau tidak menjadi pendokong, jangan sampai menjadi penentang. #WacanaPerdana 
38. Tamat sudah #WacanaPerdana. Terima kasih kepada panelis kita hari ini. Merekalah hero Malaysia yg perlu kita sanjungi. 
39. Wobbling government, tumbling opposition. #WacanaPerdana #ArusBaru 
40. "Many people are wise, but many people are also otherwise". #WacanaPerdana

Thursday, 29 August 2013

Nota #EropahBeraya

Kejatuhan Mursi: Tuntutan Rakyat atau Konspirasi Dunia
Pejabat ISMA Melaka 23 Aug 13


Kaitan Mesir dengan Malaysia
# akademik
# gerakan Islam
# rujukan / bermulanya dakwah ISMA

Mesir di sisi Islam
# Ardh Kinanah. Bumi Anbiya'
# Nabi Yusuf
# Sebutan hadis izaa fatahtum misr, fattakhizu min ahliha junuda
# Benteng pertahanan Islam: perang salib, ain jalut. Perang Israel 1973

Mesir dan Tentera
# Revolusi 1952 mengusir institusi raja terakhir*: Raja Faruq
# Ikhwan merancang bersama, kemudian dikhianati tentera. Tentera kenal kekuatan IM
# Janji manis tentera utk pegang sementara Mesir selama 6 tahun
# Presiden menjadikan negara miliknya dan tentera
# doktrin US terhadap tentera (sekolah tentera, training etc)

Revolusi 25 Jan
# pemerintah / tentera tiada projek negara. Salah guna kuasa. Boneka US (Camp David)
# tentera pilih untuk undurkan Husni Mubarak. Naikkan Umar Sulaiman

Pilihanraya
# tentera / liberal (baradei, syafiq, amru musa) vs islamis (hazim, khairat, abu futuh, mursi)
# Underestimate kekuatan ikhwan. Mursi menang

Komplot / Strategi Jatuhkan Mursi
# kesukaran Mursi mengawal tentera (tantawi dan sisi)
# sabotaj minyak, elektrik ketika pemerintahan Mursi. Demo berterusan. 
# rakyat bangkit tidak puas hati. Mursi sebagai scapegoat

30 Jun 2013
# seruan demo lawan Mursi di tahrir
# pro mursi kumpul di rabah, lebih ramai
# baradei, ahmad taib, tawadros jumpa sisi seolah2 bawa aspirasi rakyat
# sisi beri 48 jam. Mursi enggan. Ditangkap 3 julai. Tentera ambil alih. 
# pre-coup: serangan sinai, penutupan terowong
# penangkapan tokoh berkaliber utk memimpin, badie etc

Pembunuhan Terancang
# wartawan jadi sasaran. Cuba sembunyi berita

US, Israel, Kristian dan Syiah ambil kesempatan
# Askar Tawadros
# Dr Muktaz Abd Fattah: 3 juta penentang Mursi (tentera) merupakan kristian
# elbaradei syiah. Syiah 1% penduduk Mesir

Puak Tentera cuba ubah cerita
# media gambarkan tentera diserang. Im pengganas dibenci. Sunnatullah. 
# sembunyi angka sebenar

Kejatuhan sebagai agenda barat
# matlamat akhir: pisahkan mesir drpd Islam. Barat bersama tentera
# penghapusan potensi Islam untuk bangun. 
# Pembunuhan terancang, pencairan azhar, kristian syiah ambil tempat, penangkapan tokoh

Allahu Mustaan

Masa Depan: Wallahu Alam
# samaada menjadi Ashab Ukhdud atau Allah tenggelamkan Firaun
# Hanya Allah sebagai pemberi kemenangan. Bukannya bilangan atau pemilikan kuasa. 
# IM sudah meresap dalam rakyat. "Aku bukan im, tapi simpati terhadapnya"

Apa jadi Syeikh Azhar? Wallahu Alam. Mungkin:
# bukan ahli gerakan
# tak mahu pertumpahan darah
# dah diikat pemerintah (anak dah dibunuh, ditawan etc)

Pengajaran
# Perlunya menguasai masyarakat
# Semakin sukar musuh kuasai
# Makin dekat pada kejayaan

Pertembungan Salafi dengan IM
# dua entiti yang berbeza. Penghujahan yang berlainan

-- 

* Islam tanpa kekuatan / kuasa merupakan Islam yang tidak sempurna
Ada beza pendekatan ketika ditindas di Mekah zaman jahiliyyah dengan ketika Islam berkuasa d Madinah

* Pandangan ISMA terhadap institusi kesultanan Malaysia
# benteng terakhir, susah dikompromi berbanding parti politik
# bukan pertahan individu, tapi institusi


* Kita berhadapan dengan musuh berbeza di Malaysia

Sunday, 16 June 2013

Ayah dan Surah as Sajdah

Kata orang, ayah diingat selalunya pada teladan perilaku, jarang pada kata-kata. Kalau tentang ayah saya, antara yang kuat melekat dalam ingatan saya ialah dia basuh baju sambil menghafal surah as Sajdah.

Rumah kami masa kecil-kecil dulu takde la mewah sangat. Mesin basuh bukannya automatik. Ayahlah yang basuhkan baju kami. Mesin basuh hijau luar bilik air itulah tempat ayah luangkan masa. Atasnya tertampal sekeping kertas pada dinding; halaman surah as Sajdah yang ayah sedang cuba hafal. Ayah photostat, dilekatkan dengan sellotape besar warna biru.

Sambil basuh baju, lalukan air, terdengarlah ayah mengulang-ulang ayat yang dihafal. Ada masa terdengar "tatajaafa junuubuhum", ada masanya "wa lanuziqannahum". Kami adik beradik dengar je lah. Inilah ayah kami, tak jadikan alasan susah / dah terlambat untuk tidak menghafal al Quran.

Sekarang, mesin basuh dah bertukar automatik. Ayahpun dah selesai hafal surah as Sajdah. Mesin basuh hijau tu kami letak belakang rumah. Bila lalu ternampak mesin basuh tu, saya teringat ayah. Saya teringat surah as Sajdah.

Ayah yang memilih emak yang terbaik untuk kami

Pesan ayah, "kecik-kecik macam sekarang (dahulu) ni la bagus nak hafal al Quran. Kalau dah besar macam ayah ni, susah dah nak hafal. Lambat sikit. Macam-macam benda ada dalam kepala untuk fikir."

Ketika itulah bermulalah azam saya untuk hafal al Quran juga seperti ayah. Sementara kepala masih tak berserabut dengan hal-hal dunia.

Thursday, 4 April 2013

Masjid dan Dai


Suatu kesilapan bagi seorang dai itu jika:
* susah untuk dilihat / dijumpai di masjid
* datang ke masjid hanya untuk bersolat dan ibadah dirinya sahaja

Eloklah kita luaskan lagi pemahaman kita pada ayat ini

Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk.
[at Taubah, 9:18]

Monday, 11 March 2013

Harapan Umat



Harapan Umat
Sinaran Azhar

Umat kini diibaratkan
buih yang terapung di lautan
dihanyut terhempas dipukul gelombang
dan lenyap bila dihembus oh angin

Pada siapa nak diharapkan 
yang tinggal cuma sebatang tubuh
mulakan dari langkah yang pertama
biar putih tulang jangan putih mata

Gunalah falsafah si cengal emas
simbol tiang seri utama
gagah berjuang di tengah umat
cahayamu pasti gemilang

Islam pasti bangkit lambat laun
janji Tuhan pasti terlaksana
waktu jangan lagi dibuang sia-sia
obor semangat ayuh kita nyalakan

Tuesday, 26 February 2013

Sarapan Pagi

Ramai daripada kita, terlalu kenyang.
Sarapan pertama mereka di awal pagi ialah berita, facebook dan twitter

Alangkah bagus kita kenyangkan ruhani kita dahulu
Berpagi dengan al Mathurat, zikir dan al Quran
Sebelum mencari makanan pengisi perut pula

Ada yang bangun daripada tidur, tweet "selamat pagi semua"
kemudian sambung tidur semula

Dunia zaman sekarang -.-

Monday, 18 February 2013

Ayah yang Soleh


Because taking picture with his father is too mainstream =)
Ramli Afifi, Students Union, Feb '13

Adapun tembok itu pula, adalah ia dipunyai oleh dua orang anak yatim di bandar itu; dan di bawahnya ada "harta terpendam" kepunyaan mereka; dan bapa mereka pula adalah orang yang soleh. Maka Tuhanmu menghendaki supaya mereka cukup umur dan dapat mengeluarkan harta mereka yang terpendam itu, sebagai satu rahmat dari Tuhanmu (kepada mereka). Dan (ingatlah) aku tidak melakukannya menurut fikiranku sendiri. Demikianlah penjelasan tentang maksud dan tujuan perkara-perkara yang engkau tidak dapat bersabar mengenainya"
[al Kahfi, 18:82]

Wednesday, 13 February 2013

Tidak Dapat Dibebaskan Kecuali ...


Rasulullah saw telah diutus untuk menyampaikan risalah Islam ketika negeri Arab yang paling subur dan kaya tidak berada di bawah kekuasaan mereka, tetapi dikuasai oleh orang bukan Arab.

Seluruh wilayah Syam di utara berada dalam kekuasaan Rom; kepimpinannya diserahkan kepada pemimpin Arab yang bekerjasama dengan Rom. Seluruh wilayah Yaman di selatan tunduk bawah kekuasaan Parsi; kepimpinannya diserah kepada penguasa yang tunduk kepada Parsi. Orang Arab hanya berkuasa di Hijaz, Najd; dikelilingi oleh padang pasir tandus. Hanya sedikit terdapat beberapa lembah subur di sana sini.

Muhammad saw merupakan tokoh yang diberi penghormatan oleh pembesar Quraisy untuk meletakkan Hajarul Aswad. Mereka rela dengan keputusan yang dibuat oleh Muhammad saw sejak 15 tahun lalu. 

Sebagai keturunan Bani Hashim; nasab keturunan yang paling mulia dalam kalangan Quraisy, boleh sahaja baginda membakar nasionalisme Arab untuk mengumpulkan kabilah yang saling bertelingkah dan bermusuhan kerana wilayahnya sedang dijajah oleh Rom dan Parsi. Dengan melakukan sedemikian, baginda boleh mengangkat panji rasa kebangsaan dan nasionalisme Arab. Selanjutnya membentuk jaringan pemikiran nasionalis yang kuat di seantero Semenanjung Arab.

Jika sejak awal Rasulullah saw menyeru ke arah nasionalisme, kemungkinan besar pemimpin Arab akan menerima. Tetapi baginda memilih untuk menderita selama 13 tahun menentang para penguasa di Semenanjung Arab.

Mungkin ada orang yang berkata, "Setelah orang Arab terima, setelah tampuk kekuasaan berada di tangan baginda, setelah kehormatan berada pada diri baginda, Rasulullah saw boleh menggunakannya untuk menyampaikan risalah tauhid yang diterima olehnya daripada Allah. Kemudian membanteras perhambaan dan penindasan manusia ke atas manusia."

Akan tetapi Allah yang Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana tidak mengarahkan rasul-Nya ke jalan seperti itu. Dia mengarahkan untuk menentang arus dengan senjata "Laa Ilaaha Illa Allah" dan menanggung penderitaan yang dikenakan ke atas kelompok kecil mereka yang telah menerima dakwah ini.

Mengapa? Allah tidak mahu membebankan rasul-Nya dan orang beriman. Allah Maha Mengetahui bahawa bukan jalan seperti itu, bukan jalan ini yang dapat membebaskan bumi ini dari tangan para taghut (penguasaan zalim melampau); taghut Rom, Parsi, Arab dan sebagainya.

Bumi ini milik Allah, wajib diselamatkan kerana Allah. Tidak dapat dibebaskan kecuali untuk mengibarkan bendera Laa Ilaaha Illa Allah. Membebaskan manusia di muka bumi ini dengan menggantikan taghut Rom atau Parsi dengan taghut Arab bukanlah jalan yang benar.


Taghut ialah taghut, manusia merupakan hamba Allah semata-mata. Tidaklah mungkin menjadi hamba Allah semata-mata kecuali dengan meninggikan panji Laa Ilaaha Illa Allah.

Laa Ilaaha Illa Allah seperti yang difahami orang Arab yang memahami maksudnya; iaitu tiada penguasaan kecuali bagi Allah, tidak ada syariah kecuali dari Allah, tidak ada kekuasaan seseorang ke atas seseorang; kerana seluruh kekuasaan berada di tangan Allah. Nasionalisme yang dikehendaki Islam ialah nasionalisme akidah, yang mempersamakan antara Arab, Rom, Parsi dan seluruh nasionalisme di bawah panji Allah.

Inilah jalannya.

Edit daripada:
Fi Zilal al Quran (S. Qutb)

Monday, 11 February 2013

Zon Selesa


Kita pernah berada di zaman selesa
Duduk usrah sahaja dah berasa cukup beriman

Takut untuk bergaul dengan masyarakat
Nanti tercemar dengan jahiliyyah

Takut untuk tajmi'
Nanti tak terlayan kerenah mad'u

Takut untuk handle program
Nanti akan menderita "kering"

Selepas laluinya sikit demi sedikit
Rupa-rupanya takut itu andaian sahaja

Ramai yang masuk masyarakat, tetap jauh daripada jahiliyyah
Hebat mentajmi', bahkan terbiasa dengan selok belok mad'u
Banyak berprogram, tanpa mengadu masalah "kering"

Sekarang masa untuk pilihan raya
Masa untuk sekali lagi keluar dari zon selesa

Wednesday, 6 February 2013

Friends, We're Almost There ...

#1

#2


#3 (Sumber: facebook.com)
Pada suatu hari ada segerombolan katak-katak kecil yang ingin beradu kekuatan berlumba. Tujuannya adalah mencapai puncak sebuah menara yang sangat tinggi. Penonton berkumpul bersama mengelilingi menara untuk menyaksikan perlumbaan itu dan memberikan semangat kepada para peserta.

Maka perlumbaan pun dimulai.

Secara jujur, tidak satu pun penonton yang benar-benar percaya bahawa katak-katak kecil akan bisa mencapai puncak menara. Terdengar suara, “Oh, jalannya terlalu sulitttt!! Mereka TIDAK AKAN BOLEH sampai ke puncak” dan “Tidak ada kesempatan untuk berhasil. Menaranya terlalu tinggi!

Katak-katak kecil mulai berjatuhan. Satu persatu. Kecuali mereka yang tetap semangat menaiki menara perlahan-lahan semakin tinggi dan semakin tinggi. Penonton terus bersorak, “Terlalu sulit!!! Tak seorangpun akan berhasil!”

Lebih banyak lagi katak kecil lelah dan menyerah.

Tapi ada SEEKOR KATAK sahaja yang melanjutkan pandakiannya  hingga semakin tinggi dan tinggi. Dia belum menyerah! Akhirnya yang lain telah menyerah untuk menaiki menara. Kecuali katak yang satu itu. Katak kecil yang satu itu telah berusaha keras menjadi satu-satunya yang berhasil mencapai puncak.

SEMUA katak kecil yang lain ingin tahu bagaimana katak ini bisa melakukannya? Seorang peserta bertanya bagaimana cara katak yang berhasil menemukan kekuatan untuk mencapai tujuan? Ternyata, katak yang menjadi pemenang itu SEBENARNYA PEKAK. Dia tidak bisa mendengar semua cemuhan dan perkataan negatif dari sekelilingnya. Katak itu, percaya dan yakin pada visinya: menggapai puncak tertinggi dengan tidak mendengarkan segala hal negatif!


#4 (Sumber: eramuslim.com)
Pada suatu acara semua yang mengikuti mukhayyam itu di perintahkan oleh komandan lapangan. “Kalian berlarilah mengelilingi lapangan ini sebanyak yang kalian bisa,” ujar komandan lapangan.

Semua peserta perkemahan berlari. Namun setelah beberapa putaran, sudah ada yang menyerah, dan mereka yang menyerah beralasan bahwa “Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya (al Baqarah, 2: 286), inilah yang saya mampu”,

Begitu pula orang-orang yang menyerah selanjutnya, mereka selalu beralasan dengan ayat ke-286 di surat Al-Baqarah tersebut, dan yang sisa pun semakin banyak yang menyerah, sampai tinggal Abdullah Azzam sendiri, beliau terus berlari mengelilingi lapangan tersebut, sampai akhirnya beliau pingsan.

Dan setelah sadar beliau ditanya oleh komandan lapangan “Mengapa anda berlari sampai pingsan begini, kan sudah saya bilang bahwa anda berlari semampu anda”, lalu Abdullah Azzam menjawab "inilah yang saya mampu, sesuai yang anda perintahkan"

#5 =)

Wednesday, 30 January 2013

Zaman Muda


Zaman muda ialah zaman kita tunjuk dan luahkan semua yang kita ada.
Lepas tu nanti, bermulah zaman bersederhana =)

Monday, 28 January 2013

Musuh Kepada Yang Tidak Tahu


Manusia itu Selalu Memusuhi Apa yang Dia Tidak Ketahui / Kenali 
Baik ia manusia, benda sekeliling, agenda mahupun organisasi.

Apa yang perlu dilakukan ialah cuba untuk memahaminya.
Lebih-lebih lagi kalau perkara yang dia tidak tahu itu akan selalu dijumpai.

Duduk berbincang. Buka topik. Tanya soalan.
Tak perlu caci. Tak perlu sindir. Tak perlu malu.


Friday, 25 January 2013

Adakah Rasulullah Dah Dibangkitkan Semula?

Kita semua ada lagu, yang apabila diperdengarkan; kita teringat pada peristiwa tertentu yang kita alami suatu ketika dulu ketika mendengar lagu tersebut. Kadang-kadang, ingatan tersebut datang jelas dengan orang dan gelagat tindak tanduknya sekali.

Kalau saya, bila saya terdengar lagu 1234 Aris Ariwatan, saya teringat pada seorang ikhwah; Fakrur Razi @ Kojie namanya. Pernah ketika kami berusrah dulu di Tronoh, ada hukuman bagi sesiapa yang tertidur ketika pengisian. Dia terlelap (-.-), dan denda baginya, menyanyikan lagu.  1234 inilah yang dia pilih. Dan setiap kali saya terdengar lagu ini, saya terkenangkan usrah tersebut, tempatnya di ruang tamu, bulatan kami yang besar, ahli usrah kami yang ramainya student UTP beserta murabbinya, seorang doktor yang hebat.


Begitu juga dengan para sahabat ra dan ahli Madinah. Bukan lagu yang timbulkan kenangan mereka semula, tetapi laungan azan Bilal ra. Inilah yang menyegarkan ingatan mereka dahulu ketika bersama Rasulullah. Dahulunya, suara itulah yang mereka sahuti, untuk berimamkan baginda. Mendengar azan seolah-olah menghidupkan semula hati mereka lantaran mereka akan bertemu dengan Rasulullah untuk bersolat. Mungkin inilah sebabnya ketika Bilal ra melaungkan semula azan ketika zaman Umar ra setelah sekian lama, teresak-esaklah para muslimin. Bahkan pada kisah yang lain, sehingga mereka tertanya, "Adakah Rasulullah dah dibangkitkan semula?"
Masjid al-Aqsa menyambut kedatangan kaum Muslimin yang dipimpin oleh Khalifah Umar bin al-Khattab RA sewaktu ia dibebaskan daripada cengkaman penjajahan Rom. Palestin menjadi bumi Allah yang dimerdekakan oleh tangan-tangan yang beriman dan hati-hati yang penuh dengan rahmat. Mereka berkumpul di dalam masjid untuk menunaikan sembahyang Zohor. Amirul Mukminin Umar berkata: “Wahai Bilal! Ingatkanlah kami pada saat-saat permulaan datangnya Islam.” 
Bilal diperintahkan untuk mengumandangkan azan kerana kerinduan mereka kepada suara muazzin Rasulullah SAW itu. Selepas kewafatan baginda SAW, beliau tidak pernah mahu mengumandangkan azan lagi kerana teramat sedih merindukan kekasihnya, Muhammad SAW. Tetapi hari ini digagahi juga hatinya yang lama merajuk. Hati yang memendam rindu yang mematikan segala hasratnya untuk bergembira. Kaum Muslimin menanti dengan penuh harap, adakah sahabat mereka Bilal RA sudi untuk melepaskan gemersik suara kalbunya yang menyimpan kecintaan itu? 
Bilalpun bangun mengumpulkan segenap kekuatan bagi mengumandangkan kalimah-kalimah indah yang memukau setiap telinga yang mendengar dan menenggelamkan hati yang sarat dengan kasih tak terbalas. Kerana sang kekasih telah meninggalkan mereka menghadap Allah SWT. Pada saat kalimah yang paling mengharukan itu kedengaran; ’Asyhadu anna Muhammadar Rasulullah …’. Lantas menangislah setiap mata yang menyaksikan, bergetar tubuh-tubuh para mujahid, terhiris rasa hati-hati yang amat rindu, terbuka seluruh hijab antara kekasih dengan kekasih. 
Bilal telah mengingatkan mereka kepada seorang manusia yang pernah meninggalkan kenangan manis, kenangan pada sepasang mata yang mengalirkan kesucian yang memasuki ruang hati dan memenjarakannya dalam cinta. Rindu pada sentuhan tangan yang menuntun ke jalan yang lurus, jalan yang mengajarkan tentang erti hidup. Ingatan mereka hanya tertuju kepada Rasulullah SAW, perkataan dan perbuatannya berhasil mempengaruhi pemikiran dan perasaan. Akhirnya hati merekapun menjerit: ”Bagaimana kami boleh teruskan hidup ini tanpamu ya Rasulullah …
Sumber: drjuanda.com

Minit 35:20 ke atas

اللهم صل على محمد
Allahumma Solli Ala Muhammad.

Monday, 21 January 2013

Riang Ria Suka Duka Bersama Baginda

Wahai Rasul kami merindui, sinaran wajahmu mendamaikan jiwa,
Manis senyuman mu penawar hiba, di hati kami kaulah segalanya.

Untuk hidupkan memori kita pada seseorang, biasanya kita akan kenang semula detik kita bergelak ketawa dengannya. Kata-katanya yang pernah diucapkannya, kita akan cuba selalu segarkan di minda. Teringatkan jasa, pengorbanan dan kesusahannya apatah lagi; menjadikan kita terhutang budi dan terharu. 

Kalau baca novel / cerpen atau tengok movie / tv, teknik yang samalah yang digunakan untuk timbulkan emosi jika ada flashback pada watak-watak yang sudah tiada. Apatah lagi, jika watak yang dimatikan itu merupakan hero / watak utama cerita tersebut.

Elok juga kita aplikasikan teknik ini ketika cuba menghayati sirah Rasulullah saw. Cuba untuk memahami perasaan sahabat yang bertahun-tahun hidup di sisi baginda.

Kisah 1: Makan Kurma Sekali Dengan Bijinya
Pernah suatu ketika, dalam hadis yang diriwayatkan Imam al Bukhari, Rasulullah SAW dan para sahabat duduk bersama sambil memakan buah kurma. Biji-bijinya mereka sisihkan di tempat masing- masing. Ali ra tiba-tiba tersedar, biji-biji kurma yang disisihnya sudah banyak. Tanda beliau sudah makan terlalu banyak.

Tiba-tiba Ali mendapat idea untuk kenakan baginda. Secara diam-diam beliau pindahkan biji-biji kurma tersebut ke sisi Rasulullah. Lalu dengan tersipu-sipu Ali berkata, “Wahai Nabi, engkau memakan kurma lebih banyak daripada aku. Lihatlah biji-biji kurma yang berkumpul di tempatmu.”

Nabi pun tersenyum dan menjawab, “Ali, kamulah yang memakan lebih banyak kurma. Aku makan kurma dan masih menyisakan biji-bijinya. Sedangkan engkau, memakan kurma sekali dengan biji-bijinya”.

Kisah 2: Menggali Parit Peperangan Khandaq
Menggali parit di Madinah ketika itu bukannya kerja yang senang. Apatah lagi kalau tanahnya keras bercampur batu. Diceritakan ketika susahnya bekerja ketika itu, ada seorang sahabat yang berasa teramat lapar dan dahaga sehinggakan terpaksa mengalas perutnya dengan sebiji batu. 

Beliau bertemu Rasulullah sambil mengadu, "Wahai Rasulullah. Aku sangat-sangat lapar. Sampaikan untuk kurangkan rasa laparku aku alaskan perut aku dengan sebiji batu”. Sambil berkata begitu sahabat tersebut membuka bajunya dan menunjukkan satu batu yang ada pada perutnya.

Sambil tersenyum kemudian Rasulullah membuka bajunya. Terlihatlah oleh sahabat tadi ada dua buah batu yang terikat pada perut Rasulullah. Begitulah tabahnya baginda, waktu susah dan sukar, tetap diharung secara bersama.

Kisah 3: Siapa Mahu Beli Budak Ini?
Seorang sahabat bernama Zahir, Rasulullah mencintainya, begitu juga sebaliknya. Suatu hari, ketika di pasar, Rasulullah melihat Zahir sedang berdiri melihat barang dagangannya. Baginda cuba untuk bergurau dengan Zahir, dengan memeluknya dari belakang. 

Spontan Zahir terkejut, “Hei, siapa ni? Lepaskan aku!”, Zahir cuba melepaskan diri, lalu menoleh ke belakang. Gembira beliau, ternyata yang memeluk dan bergurau dengannya merupakan Rasulullah.

Zahir pun menyandarkan tubuhnya pada Rasulullah dan eratkan lagi pelukan baginda. Di hadapan ramai manusia, Rasulullah lalu bergurau dengan berkata, “Wahai manusia, siapa yang mau membeli hamba ini?” Zahir menjawab, “Ya Rasulullah, aku ini tidak bernilai di pandangan mereka” Rasulullah menjawab: “Tapi di pandangan Allah, engkau sungguh bernilai Zahir. Mahu dibeli Allah atau dibeli manusia?” 

Zahir pun makin mengeratkan tubuhnya dan merasa damai di pelukan Rasulullah. (HR Imam Ahmad)

Begitulah baginda bersama sahabatnya. Digambarkan bahawa baginda jarang kelihatan bersendirian, hampir setiap masanya didampingi para sahabat. Sudah pasti kehilangan baginda bukanlah perkara yang senang. Walau sudah tiada, bayangan baginda tetap hidup. Mungkin itulah yang menyebabkan Bilal ra tidak sanggup lagi tinggal di Madinah, kerana terlalu sangat merindukan baginda. 

Kerana cinta kepada Rasulullah
Bererti cinta kepada Allah

Friday, 18 January 2013

Bagaimana Boleh Pahalaku Sebanyak Ini?


Dalam hidup, elok rasanya kita sentiasa siap sedia dengan benda yang tidak menyeronokkan, datang mengganggu kita. Bukannya berharap ia berlaku, tapi bersedia supaya kita tak terlalu sedih nanti. 

Benda baik yang "surprise" pula, tidaklah kita berharap-harap akan banyak kali berlaku. Tapi bila dah berlaku, kita pasti gembira dan bersyukur tak terhingga. Benda baik yang tak disangka-sangka ni memang menyeronokkan. 

Tiba-tiba dapat hadiah, ada orang datang tolong selesaikan masalah, soalan exam sama macam tahun lepas dan contoh-contoh lain, semuanya menyebabkan kita terkejut, tak sangka Allah masih lagi memandang kita, lalu memberikan pertolongan-Nya.


Cuma, kita pun pasti berharap situasi sama berlaku di akhirat nanti; tempat yang kekal abadi. Skripnya sudah ada, disebutkan Rasulullah dalam hadisnya. Tiba-tiba tak sangka, pahala menjadi banyak tak terjangka, memberatkan amal timbangan. Padahal usia dihabiskan, tidaklah banyak ke arah kebaikan.

“Ya Rabbi, bagaimana boleh pahalaku sebanyak ini?” 

Mudah-mudahan, Allah akan memberikan jawapan yang sangat meriangkan hati kita, “Ya, amalmu sedikit, dosamu berbukit; tapi inilah pahala tak putus dari ilham kebajikan yang kau tebarkan.”

Inilah konsep amal jariyyah. Faedah dan kesan yang berkekalan. 

Dakwah itu pun juga amal kebajikan, hebatkanlah.

Tuesday, 15 January 2013

Organize!

Ada kata hikmah yang masyhur, "Kebenaran yang tidak tersusun akan dikalahkan kebatilan yang tersusun". Walaupun pahit bunyinya, ada betul juga kata-kata ini. Sebagai orang Islam, kita faham kebenaran itu merupakan segala yang datang dari Allah, manakala kebatilan pula datang daripada selain-Nya.

Suatu yang tak dapat kita nafikan, baik sedar atau tidak ialah Malaysia dan kita sekarang, sedang diserang penuh gasak oleh pelbagai jenis kebatilan dan serangan musuh; baik ia arus humanisme, pluralisme, kristianisasi, syiah, agenda barat, pemusnahan jati diri dan banyak lagi. Susah untuk katakan serangan mereka ini tidak sistematik. Maka sayang juga kalau kita terkial-kial, berpecah suara, tidak tegas konsisten menghadapi penentangan ini.

Sebab itu saya suka apabila kita menghadapi serangan ini, kita sekatakan pendapat kita. Bila sepakat, musuh pun takut untuk ganggu gugat. Di sini peranan gerakan-gerakan dakwah, suarakan pendapat mereka, membumikan dalil syara' yang ada,  agar nanti masyarakat dapat berkumpul, berpaut dan yakin dengan hujah strategi untuk menentang serangan musuh. Kata kawan saya, "confusion will lead to disunity."


Ada seorang lagi kawan saya komen, sayang kalau kita sudah ramaikan dunia dengan orang yang mantap tarbiyyahnya, mereka mewarnai dunia dengan kebaikan, tapi kita tidak agendakan mereka untuk bersistematik melawan kebatilan.
Gagal membaca situasi semasa umat
Gagal membaca strategi licik musuh
Gagal merencana & bertindak dengan tepat & berkesan
Bakal mengundang tragedi besar buat umat"
 - An Akh
Nanti sedang retreat, eloklah difikir-fikirkan.


ISMA Membangun Umat Beragenda
Melayu Sepakat Islam Berdaulat

Saturday, 12 January 2013

#NotaUntukDiriSendiri

#NuDS #NotaUntukDiriSendiri
#NtMS #Note to Myself

Ada banyak benda yang perlu kita sentiasa muhasabah dengan diri kita. Terkadang, mungkin kita sendiri yang tak sengaja tersilap. Tak perlu suruh orang lain. Kata orang tua, "kuman di seberang laut boleh pulak nampak, gajah di depan mata tak nampak-nampak."

Mungkin sebab dunia ini seronok. Penuh dengan gurau dan gelak ketawa. Itulah yang menyebabkan kita terlalai. Terkadang yang hidup hebat dengan dakwah dan tarbiyyah pun boleh terpalit. Bukannya kita tak pernah dengar kisah Abu Dzar dengan Bilal ra.
  • Sorok atau nafikan kebaikan orang lain
  • Dengki dengan kelebihan pihak tertentu
  • Sebarkan kesilapan, kelemahan ataupun aib seseorang
  • Jumpa kesalahan yang kecil atau sedikit, kemudian besar-besarkan
Semuanya menuntut kita semak semula apa yang Islam ajar tentang adab sesama muslim, kaum kerabat, jiran tetangga dan lain-lain. Sebab akhlak itu binaan asas. Penuh termanifestasi pada Rasulullah saw. Bukankah baginda diutuskan untuk sempurnakannya?

Wednesday, 9 January 2013

Tuhan Kamu Itu Satu

"Apabila sesuatu urusan diserahkan / dirundingkan dengan yang bukan ahlinya ..."

Semalam kami berbulatan perwira. Selain sesi naqib memberi taujih semangat terhadap beberapa isu panas semasa terkait ISMA, usrah kami berbincang tentang slot sirah; rundingan dan tawaran yang diberikan kepada Rasulullah saw ketika berdakwah suatu ketika dulu di Mekah.

Kisahnya Utbah b Rabiah dihantar sebagai utusan bertemu Rasulullah; menawarkan harta kekayaan, jawatan kemuliaan dan kerajaan, agar nanti Rasulullah berhenti daripada menyebarkan Islam dalam masyarakat mereka. Panjang lebar Utbah bercerita tentang offer Quraisy, Rasulullah hanya bersabar sehingga Utbah selesai berbicara. 

"Dah habis segala hasrat yang ingin dicerita?" "Dengarkan daripada aku pula," lanjut baginda, lalu membacakan surah Fussilat, bahagian pertama.


Entah kenapa, bahagian surah ini sangat menyentuh hati ini sehingga terasa, seolah-olah sedang berada di situ menyaksikan Utbah diam terpaku mendengar ayat dibacakan baginda. Mungkin sebab kandungannya banyak bertepatan dengan situasi semasa yang berlaku sekarang. 
Betapa jelasnya ayat al Quran. Ingkarnya manusia tidak mahu mematuhi. Suruhan agar terus beramal. Esanya Allah dan kecelakaan bagi mereka yang menyekutukan-Nya. Ganjaran berterusan bagi mereka yang beriman dan beramal soleh. Tidak patutnya mensyirikkan Tuhan pencipta langit. Hebatnya kekuasaan Allah. Dan ancaman bagi mereka yang berpaling.
Terharu sangat membayangkan hebat, tabah dan sabarnya baginda menghadapi strategi kafir Quraisy. Semuanya tidak lain tidak bukan agar dapat keluarkan umatnya daripada kemunkaran akbar paling besar. Dan ini jugalah yang terus berlaku pada hari ini, sehinggalah tibanya Yaumid Diin nanti.

Nak tahu apa kisah selanjutnya? Sampai ayat ke-13 saja, terus Utbah menutup mulut Rasulullah untuk berhentikan baginda, ketika ayat sampai menceritakan ancaman azab yang dahsyat, seperti yang diberikan kepada Aad dan Tsamud. Yang pasti, ugutan tersebut bukannya ringan, sampaikan nak dengarnya pun Utbah dah tak tahan.

Saturday, 5 January 2013

Amanat Haji Hadi (Komen)



Ini lima komen terpilih yang boleh saya berikan berkaitan kenyataan rasmi ISMA terhadap Amanat tersebut.

* Kalau nak katakan bahawa ISMA itu UMNO atau sayapnya, ini satu kesalahan besar. Beberapa juzu' persamaan tidak menjadikan sesuatu pihak itu sebahagian yang lain. ISMA sedaya upaya cuba (dan mengajak) untuk keluar daripada politik kepartian dalam tindakan yang mereka ambil, walaupun terkadang seolah-olah senada dengan UMNO atau terkadang tidak bersama majoriti.

* Apa yang ISMA komen tentang amanat tersebut, ada asasnya, betul dari sudut teori. Kesan yang berlaku akibat amanat tersebut tidak dapat kita nafikan. Cuma ISMA mencadangkan agar TGHH elok menarik balik tersebut dan membaiki kesan yang telah berlaku. Mungkin TGHH tidak bermaksud mengkafirkan UMNO, namun ahli bawahannya telah tersalah tanggap dan berlakulah kes perceraian, berlainan imam, tak makan sembelihan dan lain-lain sehingga sekarang.

* Ijtihad ISMA tersebut diambil bertepatan dengan seruan yang selalu dilaungkan ISMA agar perpaduan sesama orang Islam khususnya Melayu dapat dieratkan, selain mengelakkan budaya mengkafirkan berlaku secara berleluasa. Hubungan wala' sesama orang Islam perlu dikuatkan. Kita mempunyai akidah yang sama, tak perlu terlalu kuat berseteru sesama kita.

* Ada banyak persamaan antara apa yang Dr MAZA komen dengan apa yang ISMA sebutkan. Dr MAZA dihujung ulasannya, meminta kita berhenti daripada isu kafir ini dan kembali kepada politik yang membina negara; perkara yang sama juga ISMA serukan. Dari satu sudut, dapat dilihat bagaimana viralnya kenyataan ISMA dan Dr MAZA, walaupun tanpa bantuan media perdana. Apa salahnya TGHH turut sama memberikan kenyataan beliau, melihatkan kesan buruk yang telah berlaku.

* Di Eropah, ahli-ahli ISMA tidaklah terlalu tegar berkongsi dan mempertahankan kenyataan tersebut di media sosial terutamanya Facebook. Yang ramai memberikan komen / berkongsi merupakan mereka yang kelihatannya berafiliasi dengan PAS. Ada dua kemungkinan paling kurang; ahli ISMA Eropah kuat kesabaran, tidak suka perdebatan ataupun masih malu-malu lagi bawa aspirasi Pusat. Dari sudut lain, ahli ISMA mungkin patut berterima kasih kepada mereka yang berkongsi pautan (link) di facebook kerana menyebarluaskan fikrah kenyataan tersebut secara tidak langsung :)

Wallahu A'lam
In Uriidu Illa Al Islaaha Ma statha'tu [11:88]

Membangun Umat Beragenda

Wednesday, 2 January 2013

Kelesuan Selepas Kesungguhan itu Tanda Buruknya Permulaan



Cabaran yang selalu kita alami setiap hari adalah untuk mulakan sesuatu perkara sehingga sempurna. Yang kita harapkan, projek / kerja yang kita lakukan akan berjalan dengan lancar. Cuma terkadang, apa yang kita rancang, tidak berjalan seperti yang kita mahukan. Semangat tetiba berkurang, persekitaran kelihatannya menghalang, azam yang disemat tak lama dahulu, kini tidak lagi membara.

الفترة بعد المجاهدة من فساد الإبتداء

Ada pepatah kata: al fatratu ba'da al mujahadah, min fasaadil ibtidaa'. Kelesuan selepas kesungguhan itu tanda buruknya permulaan. Orang Melayu pula fahami konsep yang sama melalui pepatah mereka, hangat-hangat tahi ayam. Mulanya all out, bersungguh-sungguh. Kemudian penyakit datang, kesungguhan mula hilang. Ketika inilah, perlu direnung semula di mana titik mula kita.

Saya suka fahami kedua-dua kata hikmah ini dengan suatu kata yang lain: "Apa yang datang dari Allah, akan berkekalan. Yang datang selain daripada-Nya, akan binasa". Semak semula niat kita berusaha, adakah kerana Allah semata-mata. Jika ikhlasnya tidak sempurna, wajar kita betulkan semula, mudah-mudahan apa-apa yang kita lakukan selepas ini bertambah berkat daripada-Nya.

Biar bismillah selalu menjadi teman usaha kita. Genggam bara api, biar sampai jadi arang. Bersungguhlah, jangan mudah putus asa. 

Popular Posts