Wednesday 8 August 2012

[2:175] Sungguh Ajaib Kesanggupan Mereka Menanggung Seksa Api Neraka Itu

Dalam bahasa Arab, ungkapan ini disebut, "famaa asbarahum ala nnaar!". Ketika menceritakan mengenai orang Yahudi yang menyembunyikan isi Taurat dan menjualnya dengan harga yang murah, Allah menyenaraikan beberapa balasan bagi mereka. Antaranya (rujuk al Baqarah, 2:174), diberikan api bergolak sebagai makanan perut, tidak dapat berbicara dengan Allah, tidak disucikan daripada dosa, bahkan menyeksa mereka dengan seksaan yang pedih.

Sifat mereka yang membeli kesesatan dengan petunjuk, seksaan dengan keampunan ini sangatlah pelik, tidak berbaloi dengan balasan yang mereka dapat. Di sinilah peliknya mereka ketika melakukan pelbagai bentuk kemaksiatan ini yang akan menjerumuskan mereka ke dalam neraka. Yang paling menghairankan ialah keberanian mereka untuk menanggung api neraka, padahal mereka sedar diri mereka akan ke sana disebabkan maksiat yang mereka lakukan.

Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan meninggalkan petunjuk (ugama Allah), dan (membeli) azab seksa neraka dengan meninggalkan keampunan Tuhan. Maka sungguh ajaib kesanggupan mereka menanggung seksa api neraka itu.
[al Baqarah, 2:175]

Ketika kita bertanya "famaa asbarahum ala nnaar!" lantaran sifat hairan luar biasanya kita pada mereka, kita juga perlu bertanya diri kita soalan yang sama. Dari titik inilah kita berusaha untuk beristighfar mohon keampunan atas maksiat yang kita lakukan, lalu memperbanyak amal soleh, dengan harapan di akhirat nanti kita dihindarkan dari kedahysatan neraka.

No comments:

Post a Comment

Labels