Friday, 27 July 2012

[18:110] Hendaklah Dia Kerjakan Amal yang Soleh


Dalam bahasa Arab, ayat galakan ini dibaca "falya'mal amalan soolihan". Ayat terakhir surah al Kahfi ini memberikan mesej rendah diri Rasulullah saw, bahawa baginda hanyalah manusia biasa seperti umatnya, diberikan wahyu bahawa Tuhan kita merupakan Tuhan yang Esa. Dua syarat diletakkan untuk bertemu dengan Tuhan yang penuh dengan kasih sayang ini: Pertama, beramal dengan amal soleh seperti yang diperintahkan-Nya dan kedua, tidak mensyirikkan-Nya dengan sesuatu dalam ibadah.

Katakanlah: "Sesungguhnya aku ini hanya seorang manusia seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: "Bahwa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan Yang Esa". Barang siapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia mempersekutukan seorang pun dalam beribadah kepada Tuhannya".
[al Kahf, 18:110]

Cukuplah untuk dikatakan bahawa pertemuan dengan Allah merupakan nikmat yang sangat besar, yang memerlukan kita menyahut seruan "falya'mal amalan soolihan" ini, selain tidak mensyirikkan-Nya dalam ibadah. Moga kita dikurniakan nikmat yang besar ini di akhirat kelak.

Popular Posts