Friday, 23 March 2012

Syahidnya Mereka: Kerugian Bagi Dakwah?

Cerita tentang perasaan yang sama, lapan tahun lepas.
Dan terbukti sekarang semangat Palestin itu tidak akan terpadam jua.


Beberapa banyak pendokong dakwah yang telah syahid di tangan musuh-musuh dakwah, sama ada syahid semasa disiksa atau di tiang gantung. Mereka adalah orang-orang terpilih dan pemimpin, pemimpin dakwah yang tinggi kedudukan dan nilainya di bidang dakwah. Pada zahirnya ini merupakan kerugian besar bagi dakwah lantaran hilangnya mereka dari bidang dakwah dan hampanya bidang dakwah dari usaha dan jihad mereka.

Tetapi, pada hakikatnya, syahidnya seseorang itu di jalan dakwah dan di dalam tujuannya menunjukkan tingginya dakwah ini dan mulianya tujuan dakwah. la melambangkan pengorbanan di dalam jalan dakwah. Sesungguhnya syahidnya seseorang memberi kesan dan pengaruhnya yang besar di dalam jiwa malah lebih bermakna dari nasihat seratus penasihat. Sesungguhnya ini merupakan bekalan dan obor yang akan menyalakan iman dan semangat generasi kini dan akan datang.

Demikianlah sekarang ini apabila kita membaca kisah syahidnya Yasir, Sumayyah r.a. kita merasakan dorongan iman dan bekalan yang perlu kita gunakan di jalan dakwah walaupun mereka telah syahid empat belas abad yang lalu di zaman Rasulullah s.a.w. Sesungguhnya keuntungan yang diperolehi oleh jamaah Islam di bidang dakwah dengan syahidnya mereka adalah keuntungan yang sangat besar. Syahidnya mereka telah melahirkan jiwa-jiwa yang kuat yang membawa kebangkitan Islam di zaman ini yang menjelma di dalam angkatan baharu di kalangan putera-puteri Islam di seluruh dunia terutamanya di seluruh dunia Islam. Mereka memperolehi ilmu, pengalaman dan contoh teladan yang baik yang ditinggalkan oleh para syuhada itu.

Para syuhada itu pula telah berjaya mencapai darjah syahid dan keredhaan Allah. Di atas dasar inilah maka syahidnya para syuhada itu adalah kebaikan umum bagi dakwah dan kebaikan khusus bagi syuhada. la bukanlah bahaya sebagaimana kelihatan pada zahirnya.
[Ustaz Mustafa Masyhur, Jalan Dakwah]

Popular Posts