Saturday 10 March 2012

Aku Mahukan Firdaus

"Mereka kekal di dalamnya,
(bahkan) mereka tidak ingin berpindah darinya"

Semalam kami bincang tentang surah al Kahfi. Di hujung ayat, Allah ceritakan tentang nikmatnya syurga di sana sehinggakan penghuninya tak nak sesuatu yang lainpun sebagai pengganti nikmat di situ. "Laa yabghuuna anhaa hiwalaa." [al Kahfi, 18:108]

Kami bincang panjang sikit tentang ayat ini: Ikut Zilal, biasanya manusia akan cepat bosan dengan sesuatu nikmat yang dia ada. Biasalah, mula-mula beli skrin tv / laptop 27 inch, memanglah seronok. Tapi akan sampai suatu masa dia nak tukar, cuba skrin 32 inch pula. Sama juga, manusia takkan puas dengan IPad2, sebab tu mereka mahukan IPad3 pula. Mula-mula seronok rumah sewa harga GBP 150, suatu hari nanti nak cari yang harganya GBP 110 pulak.

Tapi dalam al Kahfi ini, Allah kata situasi ini berbeza dengan nikmat dalam syurga Firdaus itu nanti. Manusia takkan bosan berada dalam syurga itu sehingga mahu "keluar mencuba apa yang ada di tempat lain". Kerana pada ketika itu, keinginan fitrah manusia yang selalu mahukan perubahan terhenti, lantaran nikmat yang terlalu banyak di syurga nanti. Infiniti.


Lalu, moga apabila habisnya kita baca al Kahfi ini, kita selalu berdoa kepada Allah, memberikan syurga Firdaus kepada kita. Pesan Rasulullah saw "Apabila kamu meminta syurga daripada Allah, maka mintalah syurga Firdaus. Kerana ia syurga tertinggi di sana, letaknya di tengah-tengah kawasan syurga, dan dari situlah sumber mengalirnya air sungai syurga."

"Inni As'alukal Firdaus." Sesungguhnya aku mahukan Firdaus.

1 comment:

Labels