Wednesday, 1 February 2012

Tweet "Rasulullah Ketawa"

Tweet tentang peristiwa dan cara Rasulullah saw ketawa, ditulis bersempena bulan Rabiulawal, bulan kelahiran Nabi Muhammad saw.

01. Alangkah baiknya kalau untuk bulan Rabiulawal kali ini, kita letakkan azam juga; tambahkan ilmu dan kasih sayang kita kepada baginda Nabi Muhammad saw.
02. Hadis dalam tweet ini bersumberkan buku Syamail Muhammadiyyah; sebuah buku tulisan Imam at Tarmizi yang mengumpulkan hadis-hadis berkaitan sifat-sifat Rasulullah saw.


03. Hadis pertama berkaitan kisah di akhirat nanti, ketika malaikat memanggil manusia untuk ditunjukkan dosa yang pernah dia lakukan.
04. Maka disebutkanlah kepadanya, "Pada hari sekian, kamu buat ini, dan ini" lalu diapun mengakui kesemuanya. Dalam masa yang sama, dia bimbang sekiranya dosa besarnya turut didedahkan.
05. Kemudian malaikat diperintahkan "Berikan dia pahala kebaikan pula untuk gantikan dosa yang telah dia lakukan." Orang itu pelik, padahal ada dosa dia yang belum lagi ditunjukkan.
06. Ketika itulah, Abu Dzar ra yang meriwayatkan hadis ni, melihat Rasulullah ketawa sehingga ternampak gigi geraham baginda. Haha :)

07. Kisah kedua, tentang penghuni neraka yang terakhir keluar, merangkak menuju ke syurga. Tetapi dia melihat seolah-olah syurga sudah penuh. Lalu diapun mengadu kepada Allah.
08. Lalu Allah berkata, "Kamu akan mendapat apa yang telah kamu minta, bahkan 10 kali ganda. Orang itu pula menjawab, "Ya Allah, tolonglah jangan mempermainkan aku, aku tahu Engkau Maha Berkuasa."
09. Ketika itulah, Abdullah b Masud ra yang meriwayatkan hadis ni, melihat Rasulullah ketawa sehingga ternampak gigi geraham baginda. Hehhe :)

10. Kisah ketiga pula, ketika perang Khandaq, diceritakan oleh Saad b Abi Waqqash ra yang menjadi pemanah dalam perang tersebut. Beliau memanah di sisi Rasulullah.
11. Saad ternampak musuhnya yang sedang melindungi kepalanya menggunakan perisainya, sambil memberi isyarat kiri dan kanan. Ketika lelaki tersebut mengangkat kepala, Saad melepaskan panahnya.
12. Lalu tepat mengenai dahi lelaki tersebut! Headshot :) Lelaki itu terjatuh, kakinya pula terangkat ke atas. Rasulullah ketawa sehinggakan ternampak gigi geraham baginda :)
13. Lalu ditanyakan kepada Saad, sebab apakah Rasulullah ketawa ketika itu? "Kerana apa yang Saad telah lakukan kepada lelaki itu" Hahha :)

14. Ok. Cukup dulu tiga peristiwa ni. Untuk kita hayati salah satu sifat Rasulullah saw sempena bulan Rabiulawal ini; cara baginda ketawa.
15. Moga dapatlah kita mencintai baginda sepenuh hati. Dan di akhirat nanti pula, mendapat syafaat penyelamat daripada baginda saw.
16. Buat akhirnya, marilah kita berselawat kepada baginda saw. Allahumma solli ala Sayyidina Muhammad. اللهم صل على محمد :)

17. "Jika kamu mencintai Allah, "fattabiuni" (maka ikutilah aku, Muhd saw), nescaya Allah akan menyayangi kamu dan mengampunkan dosa kamu" [Ali Imran, 3:31]

Popular Posts