Tuesday, 20 September 2011

Sebesar Lidi


Perbezaan tidak semestinya menjadi kita bermusuhan. Lihatlah bagaimana Jaafar ra mengungkapkan perbezaan prinsip antara Islam dengan Nasrani. an Najasyi bahkan merelakan untuk memberikan kebebasan kepada muhajirin di sana. Yang penting, tegakkan prinsip (akidah), pandaikan bertoleransi. Allah akan selitkan bantuan-Nya, insya-Allah.

***

Peristiwa Quraisy memujuk Najasyi, Raja Habsyah untuk menyerahkan orang beriman yang berhijrah di sana.

Sebagai percubaan yang terakhir untuk menggoda Najasyi mereka menegaskan yang orang-orang Islam yang datang ke sini terlalu sangat mengecam ‘Isa dan Maryam. Sekali lagi Najasyi menyoal orang Islam tentang pandangan Islam terhadap ‘Isa dan Maryam.

Buat pertama kalinya Ja’far menjawab dengan katanya: “Tentang ‘Isa dan Maryam pada pandangan kami dan orang-orang Islam seluruhnya seperti mana yang dibawa oleh Nabi kami Muhammad SallaLlahu ‘alaibi Wasal lam, ‘Isa itu adalah seorang hamba Allah setelah dimasukkan roh dan kalimatnya ke dalam jiwa Maryam dara yang suci.


Najasyi pun menunjukkan persetujuan dan sependapat dengan apa yang dikemukakan oleh Ja’far tadi. Al-Najasyi menyerah kesemua kembali hadiah yang dipersembahkan kepadanya dan disebaliknya ia bertambah mesra dengan orang-orang Islam dan lebih berazam untuk melindungi mereka. Utusan Quraisy itu pulang diburu kegagalan.
[Fiqhus Sirah]

dah rupa macam nak bincang tahalluf siyasi pulak
terpulanglah :)

Friday, 16 September 2011

Akan Bertemu Jua


Mereka yang ikhlas tidak akan berpisah jauh mana. 
Suatu hari, mereka akan berjumpa juga.


"Jumpa lagi Malaysia!"

***

Aku tidak pernah mengenali apatah lagi berjumpa dengannya. Aku tidak tahu sejarahnya sehinggalah aku menatapi biografinya. Aku pernah mendengar namanya tetapi aku tidak tahu asal usulnya. Tetapi aku sangat terhutang budi kepadanya kerana disebabkan perancangannyalah aku kini berada disini. 47 tahun dahulu beliau meminta PAS menghantar beberapa orang pelajar mengikuti pangajian di Iraq.  Hasilnya lahirlah pendakwah2 yang hebat-hebat yang berjuang ditanahair dengan membawa fikrah yang jelas dan tuntas. Sedikit sebanyak tempias itu terkena juga pada diriku. Aku sangat berterima kasih kepada Al Marhum.

Aku meneliti perjuangannya satu persatu. Walaupun cacat anggota dan hidup hanya sekitar 37 tahun namun impak yang dibawa beliau sangat besar kepada dakwah dinegara ini. Kematian beliau sehingga hari ini masih menjadi misteri tetapi disaat-saat akhir beliau masih sempat berpesan kepada pimpinan PAS :

“Saya perlu memberitahu saudara-saudara bahawa satu daripada syarat kejayaan bagi sesuatu keturunan ialah keikhlasan”  - 14/5/1964

Wednesday, 14 September 2011

Darah yang Pekat


Apabila menyebut "human dignity", ia bermaksud ini permasalahan kemanusiaan yang boleh dikongsi sesama manusia, terutamanya jiwa / fitrah yang masih belum dikotori. Yang kecil atau besar, yang soleh atau fajir. Sesignifikan mana-mana ayat yang awalnya "Ya Ayyuha an Naas". Apatah lagi apabila kita berkata tentang "Palestinian brothers". Kata orang tua, "darah itu lebih pekat daripada air".


"We must work hand in hand with our Palestinian brothers. The Palestinian cause is the cause of human dignity," he told a foreign ministers' meeting at the Cairo headquarters of the Arab League. His remarks were broadcast live on Egyptian TV.

***




Turkish PM Recep Tayyip Erdogan has said that recognition of a Palestinian state is an obligation not an option.

He told the Arab League that before the year's end "we will see Palestine in a very different situation".

Mr Erdogan made a new attack on Israel, saying its government's mentality was a barrier to peace in the Middle East.




Selamat Ber"SOS" untuk Ikhwah di Aussie and NZ!

Sunday, 11 September 2011

Berani



Bina Imej dan Taring itu Penting
Kalau tak nampak Islam lagi, biar nampakkan Turki dulu


Dalam hidup kita ni, perlu ada sifat berani. Terutamanya kalau kita ni ketua dan di belakang kita ni, ada ramai orang. Banyak urusan yang tergendala disebabkan tiada sifat berani. Bila dah cukup layak, redah je. Belum cuba, belum tau. Sudah cuba, baru tau.


***

Kapal Perang Turki Akan Kawal Bantuan Ke Gaza, Israel Marah
 Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan, Kamis (8/9), menyatakan akan mengawal kapal bantuan ke Jalur Gaza dengan kapal perang dan mencegah terulangnya serangan rezim Zionis Israel pada tahun lalu, yang menewaskan sembilan aktivis Turki.

"Kapal perang Turki berwenang untuk melindungi kapal-kapal kami yang membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza," kata Erdogan dalam wawancara dengan televisi Al Jazeera.

"Mulai sekarang, kita tidak akan membiarkan kapal bantuan diserang oleh Israel, seperti apa yang terjadi dengan Armada Kebebasan," tegas Erdogan.


Bacaan lain:
1. ISMA sokong kenyataan Erdogan arah kapal perang Turki ke Gaza
2. Erdogan: Turkish navy to protect Gaza aid
3. Turki Hentikan Semua Hubungan Kerjasama dengan Israel

Pemimpin yang hebat lahir daripada rakyat yang hebat,
dan memerlukan sokongan daripada rakyat yang hebat. [Aiman]


*Gambar: Boxing Glove

Friday, 9 September 2011

Biar Tangan Berdebu



Tangan kamu berdebu, bahasa Arabnya "Taribat Yadaak"


Kata Rasulullah,  dalam hadis yang diriwayatkan Imam Muslim, “wanita itu dinikahi kerana empat perkara; kekayaan, keturunan, kecantikan dan ketaqwaan. Pilihlah ketaqwaan, nescaya kamu akan beruntung (taribat yadaak).”

Kalau nak terjemah dengan mudah, taribat yadaak maksudnya “berdebulah tangan kamu”. Orang Arab ni memang tinggi bahasanya. Maksud yang cuba dibawa melalui taribat yadaak adalah bersungguh-sungguh. Dengan kesungguhan inilah akan menjadikan rumah tangga tersebut nanti lebih beruntung, bahagia, terjaga, tenang, terpelihara dan sebagainya. Inilah satu cara mereka untuk berikan galakan kepada orang lain agar bersemangat / bermotivasi dalam aktiviti yang dilakukan.

So, nak senang, taribat yadaak tu maksudnya “nescaya kamu akan beruntung”.

Itulah topik yang menjadi tweets aku yang ke-1000. Sejak akhir-akhir ni dah rasa tak berminat dengan blogger ni dah. Dulu rajin letak KPI sampai sekali post dalam tiga hari, sekarang dah surut semangat tu. Hahha. Sedang beralih ke microblogging i.e. facebook, twitter dan tumblr. Yang ni senang untuk update guna phone je. Paling tidak, boleh la selalu update aktiviti untuk jadi diari seharian.

Facebook: Faqih Aqili
Twitter: @faqihaqili
Tumblr: faqihaqili

Apapun, selamat berwalimah / berbm untuk kawan aku; Akhi Wan Fazrul dan Azrul Azuan. Masing-masing akan berwalimah minggu hadapan.Moga taribatlah yadaak.

Popular Posts