Sunday, 24 July 2011

Produktif Ramadan

Bersempena Ramadan ini, 
nantikan Siri Tips Ramadan Produktif: 
Memanfaatkan Setiap Detik Sepanjang Hari dalam Bulan Ramadan

Teaser 1
Teaser 2 
Teaser 3

Wednesday, 13 July 2011

WW: Wordless Wednesday


On Wednesdays all over the internet, bloggers post a photograph with no words to explain it on their blog. Hence the ‘wordless’ title. The idea is that the photo itself says so much that it doesn’t need any description.


Saturday, 9 July 2011

"Attending", Tapi Tak Datang

Yang sangat jarang klik Not Attending
Walaupun tak juga hadiri semua yang diklik "Attending"

Nota 1: Sekitar perjalanan Rasulullah dan Sahabat ra dalam Perang Tabuk
Dalam Sahihain, pernah Rasulullah bersabda, "Sesungguhnya di Madinah ada sekelompok manusia. Tidaklah kamu melintasi lembah dan menempuh suatu perjalanan melainkan kelompok manusia itu bersamamu."
Para sahabat bertanya, "Mereka berada di Madinah?"
Beliau bersabda, "Benar. Uzur telah menahan mereka."
Dalam riwayat yang lain, kemudiannya baginda saw lalu membaca ayat al Quran


وَلا عَلَى الَّذِينَ إِذَا مَا أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لا أَجِدُ مَا أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ
dan tiada (pula dosa) atas orang-orang yang apabila mereka datang kepadamu, supaya kamu memberi mereka kendaraan, lalu kamu berkata: "Aku tidak memperoleh kendaraan untuk membawamu"
[at Taubah, 9:92]

Nota 2: Ulasan Ibn Kathir rhm
Allah menjelaskan alasan-alasan munasabah yang membenarkan seseorang untuk tidak berjihad. Dia mulakan dengan menyebut alasan yang kekal; kelemahan fizikal yang tidak membenarkan jihad seperti buta, rekat, dan sebagainya. Allah swt kemudiannya menyebut alasan yang tidak kekal, seperti penyakit yang menghalang berjihad fi sabilillah, atau kemiskinan yang menghalang persediaan untuk berjihad. Tiada dosa bagi mereka dalam hal ini jika mereka tidak turut serta, dengan syarat mereka tidak menyebarkan niat jahat atau cuba untuk menghalang umat Islam yang lain daripada berjuang. Dalam masa yang sama, mereka perlu memerhatikan tingkah laku yang baik di negeri tersebut.

Nota 3: Cerita Jums Kami


Apabila ustaz Zahazan membincangkan ayat ini dalam slot tafsirnya di IKIM baru-baru ini, ingatan saya selalu melayang kepada seorang ikhwah kami di Eropah sana. Namanya sudah berada dalam list "attending". Tapi dia tidak berada bersama kami di Ireland ber"summer camp".Allah menakdirkannya terlepas flight pertama. Namun dia tidak berputus asa, terus dia beli tiket buat kali kedua. Ternyata kali itu passportnya pula tidak boleh diguna. Maka pulanglah dia dengan frust-nya (riwayat salah seorang ikhwah kami) tanpa turut serta dalam summer camp kami.

Sepanjang perkenalan saya dengan dia, saya yakin mana mungkin dia ingin mengelak untuk bersama-sama dengan kami di Ireland ketika itu. Namun keuzuran kenderaan menghalang dia daripada menghadiri Jump. Saya doakan dia umpama orang yang Rasulullah sebutkan dalam hadis di atas; walau tidak melintas lembah bersama-sama, tidak keluarkan duit secara bersama, tidak harungi kesusahan melawan musuh bersama, tetapi tetap memperoleh balasan yang sama seperti kami. Ameen, mudah-mudahan.

Bukit sama didaki, lurah sama dituruni
Gambar: Faris
Orang seperti inilah yang saya maksudkan dengan "attending", tapi tidak turut serta.

Kalau ada jemputan hadiri program, jangan terus kata tidak
Biarlah hanya keuzuran yang mampu halangi kita

Monday, 4 July 2011

Malam Terakhir


Dalam banyak-banyak sesi dalam Jump kami yang lepas, yang paling membekas adalah pada malam yang terakhir. Berdiri bersama ikhwah sambil memuhasabah perjalanan kami di bumi Eropah ini. Kalimah istighfar yang banyak aku sebutkan, kerana memikirkan istighfar antara kunci terbukanya bantuan dan rezeki daripada-Nya

Hujung malam itu, ketika berpelukan, tiada doa yang aku banyak panjatkan melainkan apa yang dilontarkan oleh Nabi Musa as seperti yang Allah firmankan dalam surah Thaha.

اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي, وَأَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي, كَيْ نُسَبِّحَكَ كَثِيرًا, وَنَذْكُرَكَ كَثِيرًا, إِنَّكَ كُنْتَ بِنَا بَصِيرًا
Teguhkanlah dengan dia kekuatanku, dan jadikanlah dia sekutu dalam urusanku, supaya kami banyak bertasbih kepada Engkau, dan banyak mengingat Engkau. Sesungguhnya Engkau adalah Maha Melihat (keadaan) kami.
[Thaha, 20: 31 - 35]

Air melurut ke tepian mandi, Kembang berseri bunga senduduk
Elok diturut resmi padi, Semakin berisi semakin tunduk [Dr Zain]
Perjalanan masih panjang. Barisan perlu diteguhkan. Kekuatan akan bersama dikongsikan. Kelemahan pula penting untuk diberikan rawatan. Agar Allah izinkan kami mudah berjalan.

Terus doakan! 
Allahumma tsabbit qulubana.

Popular Posts