Tuesday, 29 March 2011

Sudut Kopi I

Dengan apologi kepada Akmal Hayat
Budak Imperial yang hebat

1
Orang yang bertimbang rasa adalah mereka yang apabila dia masuk sesebuah tandas, tandas tersebut menjadi lebih kemas dan bersih apabila dia keluar.

2
Apabila kita memarahi / tidak puas hati pada seseorang, sangat tinggi kemungkinan kita berasa diri kita betul, berasa lebih baik daripada dirinya, dan miliki tahap ego yang tinggi ketika itu.

3
Berapa ramai yang bersyukur ketika bangun di pagi hari apabila mata masih dapat melihat, rumah tak dimasuki pencuri, kencing masih boleh dibuang lagi.

... membataskan aktiviti seharian, bahkan mewujudkan rasa tidak selesa ...


Selepas terjumpa satu lagi slot di Ikim.fm yang lebih kurang hebatnya dengan Tafsir bersama Us Zahazan. Bersama Prof Muhaya Muhammad, Pakar Mata Opthalmology dalam Slot Islam itu Indah. Rabu 10 Pagi (3 Pagi UK) dan Ulangan Khamis 1 Pagi (Rabu 6 Ptg UK)

Terkenang slot slot kami dimuhasabah Cikgu Mariah di Kisas dulu
Berderu deru kata hikmah keluar untuk mematangkan kami. Terima kasih cikgu.

Friday, 25 March 2011

Nak Cuba Kuiz Salahuddin al Ayyubi?

Walaupun jasadmu tiada Semangatmu tetap menyala
Kekal menjadi aspirasi Mujahid kini dan selamanya


Kali ini, kita tukar sket cara penulisan. Untuk cerita tentang Salahuddin al Ayyubi bersempena Road Show Palestin (RSP) yang akan datang ni, kita buat kuiz jom. Soalan yang senang tahap gaban. Rugi kalau tak cuba. Respons dan jawapan yang betul akan diberikan kepada sesiapa yang mencuba.

Mari kenal Salahuddin!



Pengumuman
Bersempena dengan RSP: Mencari Jiwa Sehebat Salahuddin ini, Isma Eropah bersama Aman Palestin Eropah akan menganjurkan kuiz secara online menggunakan medium Google Docs seperti di atas. Peserta sasaran ialah yang berada di Eropah ini. Minimum tiga pusingan akan diadakan. Sebagai token penghargaan, peserta dengan jawapan yang betul paling banyak akan diberikan hadiah mengikut checkpoint RSP yang berdekatan dengannya. Mungkin anda pemenang hadiah hebat ini. Siapa tahu.



Semarakkan lagi Kempen 5 untuk Palestin. Ayuh!

Monday, 21 March 2011

Sebelum Finishing Move Itu...

“Verily the practice that is most dear to Allah is one performed continously though a little ” 
[Agreed Upon]

Di antara kesan utama Intifadah ialah
  • Hilangnya rasa selamat di kalangan orang-orang Israel
  • Berkurangnya penghijrahan orang Yahudi ke Palestin,
  • Kemerosoton ekonomi mereka,
  • Peningkatan jumlah orang Israel yang keluar dari Palestin,
  • Berlakunya pengislahan dan penstrukturan semula rakyat Palestin
  • Meningkatkan keyakinan mereka untuk terus berjuang menentang penjajahan dan kezaliman Zionis

Kemenangan hampir tiba. Tidakkah anda mahu terlibat dengannya. Masih tinggal beberapa langkah untuk serangan dan pertahanan sebelum sampai masanya kita menggunakan "Finishing Move" kita.

Jadilah sebahagian daripada Salahuddin!


Sertai Kami!

Thursday, 17 March 2011

Mencari Jiwa Sehebat Salahuddin


Bumi Eropah dan Sheffield akan sekali lagi menerima gelombang kesedaran Palestin. Kali ini Isma Eropah membawakan Dr Zainur Rashid Zainuddin (DrZ) dengan tema "Mencari Jiwa Sehebat Salahuddin (al Ayyubi)", dijalinkan dengan Kempen 5 untuk Palestin.

Siapapun anda, baik engineer, doktor mahupun cikgu masih berpeluang menjadi hebat sepertinya. Jom sertai kami dalam menjayakannya.


Warga Sheffield, 13 April Jom! 

Video mantap! Ada kaitan dengan Entri Harapan Itu Masih Ada









Target kami GBP 4000 kali ini. Dengan kudrat yang kami ada ni, tak mustahil bro!

United Kingdom, Faqih Aqili Bin Ahmad Shuhaili, Sort: 77-74-01, Acc. No: 86053868

Download dan sebarkan. Ayo!

Dalam minggu ni asyik mengadap komputer jer main-main buat poster. Bila AK pesan jangan malu nak copy style orang lain kalau poster dorang dah nampak lawa, baru aku perasan yang aku ni jenis yang suka start daripada (nearly) zero idea. Sebab aku suka paksa diri cungkil kreativiti kot. Entah la...

Sunday, 13 March 2011

Sheikh Google


Kita tak nafikan sumbangan "Sheikh Google" apabila ia digunakan dengan tepat, dalam masa yang sama kita masih tak ketepikan bahawa "Sheikh Google" tetap tak layak untuk menggantikan peranan Sheikh yang sebenarnya.
[Suhaibwebb]



Kerana setiap perkara / sesuatu ada baik dan buruknya. Jangan pernah ada pada kita, mentaliti tidak mahu mengakui sumbangan seseorang / sesebuah pihak kepada kita. Walau kita tidak menyukai orang / pihak tersebut.

وَلا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلا تَعْدِلُوا

... Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil ...
[al Maidah, 5,8]

Yang penting, kenalilah dengan siapa kita berguru.

Wednesday, 9 March 2011

Orang yang Ajaib

Independent
This is the strength that I can see from all of you

Setiap apapun yang berlaku pasti ada hikmahnya. Kalau itu perkara baik, jangan sampai bergembira lebih sangat, mendabik dada dengan kekuatan yang ada, merasakan itu hasil kerja anda semata-mata. Islam kan mengajar kita erti bersederhana.

Tapi kalau dah fail tu, memang selalu automatik teringat pada Allah. Putus asa jangan pernah sekali. There's always cloud in silver linings. Usaha tetap perlu dijalankan, cuma perlu lebih berhati-hati untuk tidak melakukan kesalahan sekali lagi.

(Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri,

[al Hadid, 57:23]

Apapun yang berlaku, ia pasti merupakan kebaikan, jika yang alaminya adalah orang yang beriman seperti hadis ajaibnya orang beriman dlam riwayat Imam Muslim. Jika dapat nikmat, dia bersyukur. Kalau dapat musibah, dia bersabar. Ajaib! Tapi jangan sampai sengaja menempah kegagalan. Salah cara pemahaman macam tu.

عجبا لأمر المؤمن إن أمره كله خير ، وليس ذاك لأحد إلا للمؤمن ؛ إن أصابته سرّاء شكر ؛ فكان خيراً له ، وإن أصابته ضرّاء صبر ؛ فكان خيراً له



Masa depan tak dapat kita pastikan. Masa yang lepas dah tak dapat nak diubah. Tinggal sekarang untuk masa kita teruskan kerja dan berusaha. Ayuh!

"Result exam lepas dah keluar, wait till I tell you k"
Tiada kaitan dengan Arsenal mahupun Barca, apatah lagi ManU :)

Sunday, 6 March 2011

Lapang Sebelum Sempit


Gunakan kesempatan yang masih diberi, Moga kita takkan menyesal
Masa usia kita jangan disiakan, Kerna ia takkan kembali


Ightanim Khamsan Qobla Khomsin...
... Faroghaka Qobla Fakhmik ...


Nak hadapi zaman busy untuk sebulan mendatang ni, dah kena apply regulation berkaitan masa sejak dari sekarang.
  • Baca rss news n berita terkini hanya ketika waktu pasif (time tunggu orang, tahan mengantuk time lecture etc)
  • Mengadap fb dan adik beradiknya hanya selepas dah cukupkan bacaan Quran utk hari tersebut
  • Check email yang tak penting hanya sebelum waktu tidur (buat jadi ubat tidur)
  • Siang mesti ada minimum 15 minit tidur untuk stay up buat kerja waktu malam dan pagi
  • Tak boleh tangguh buat revision. Paling minimum, untuk masuk kelas, lesson sebelumnya dah diulangkaji.
  • Hobi menulis dah kena dikurangkan kekerapannya. Kalau sebelum ni tiga hari sekali keluar entri, sekarang mungkin empat


Tu la, dah boleh rasa (perasan) busy tahap gaban sekarang. Kerja di dunia realiti lagi banyak daripada dunia digital dan komputer. Tak cukup masa berada depan laptop sebenarnya.

Menyebabkan aku tabik spring kepada beberapa ikhwah kami dalam team Isma Eropah ni yang walaupun sibuk dalam fasa promosi sekarang nu, dengan event bertimbun, mereka masih boleh cool dan handle satu persatu kerja. Bravo bro! May Allah grant you success here and hereafter. Ameen.

Haarisun ala waqti, ayo!

Wednesday, 2 March 2011

Dia Jujur kepada Allah

Kata Umar ra, “Bercita-citalah!”
"Aku bercita-cita tampilnya orang seperti Abu Ubaidah Al Jarrah, Muadz Jabal, dan Salim maula Abu Hudzaifah"

Aku sentiasa membayangkan seseorang yang jujur dengan cita-cita perjuangan-Nya seperti kisah si arab badwi pada zaman Rasulullah yang langsung anonymous namanya. Apabila diserahkan harta sebagai bahagiannya dalam rampasan peperangan, dia menolak dengan alasan bukan harta yang sedang dicari olehnya, sebaliknya agar anak panah terkena lehernya lalu menemui ajal untuk ke syurga.

"Dia jujur kepada Allah ...", kata Rasulullah, "... maka Allah penuhi permintaannya."


Jelas dia nyatakan apa yang dia kehendaki dan dalam keadaan apa dia akan mati untuk ke syurga.

Meskipun begitu, aku sedar tak semua yang aku inginkan tidak akan dapat aku kecapi sebagaimana yang terjadi pada Saifullah al Maslul kita. Khalid al Walid ra. Cemerlang dalam setiap siri peperangan sehingga syahid tak kesempatan menjemputnya. Katil pula yang menjadi teman ketika ruhnya berangkat menuju ar Rafiiq al A'la.
Kerana di akhirnya Allah yang mengetahui bagaimana jujurnya kita dengan cita-cita kita. Terpampang dan terbukti melalui kata-kata yang kita ucapkan, ke mana harta kita habiskan, untuk apa tenaga dihabiskan, dialog apa yang kita sembangkan, dengan siapa kita berkawan.

Mulut mungkin boleh gempak mengata, ingin syahidla, ingin tegakkan semula khilafahla
Tapi anggota lain tak mampu menipu untuk membuktikan sejauh mana komitmen kita

Popular Posts