Friday, 9 September 2011

Biar Tangan Berdebu



Tangan kamu berdebu, bahasa Arabnya "Taribat Yadaak"


Kata Rasulullah,  dalam hadis yang diriwayatkan Imam Muslim, “wanita itu dinikahi kerana empat perkara; kekayaan, keturunan, kecantikan dan ketaqwaan. Pilihlah ketaqwaan, nescaya kamu akan beruntung (taribat yadaak).”

Kalau nak terjemah dengan mudah, taribat yadaak maksudnya “berdebulah tangan kamu”. Orang Arab ni memang tinggi bahasanya. Maksud yang cuba dibawa melalui taribat yadaak adalah bersungguh-sungguh. Dengan kesungguhan inilah akan menjadikan rumah tangga tersebut nanti lebih beruntung, bahagia, terjaga, tenang, terpelihara dan sebagainya. Inilah satu cara mereka untuk berikan galakan kepada orang lain agar bersemangat / bermotivasi dalam aktiviti yang dilakukan.

So, nak senang, taribat yadaak tu maksudnya “nescaya kamu akan beruntung”.

Itulah topik yang menjadi tweets aku yang ke-1000. Sejak akhir-akhir ni dah rasa tak berminat dengan blogger ni dah. Dulu rajin letak KPI sampai sekali post dalam tiga hari, sekarang dah surut semangat tu. Hahha. Sedang beralih ke microblogging i.e. facebook, twitter dan tumblr. Yang ni senang untuk update guna phone je. Paling tidak, boleh la selalu update aktiviti untuk jadi diari seharian.

Facebook: Faqih Aqili
Twitter: @faqihaqili
Tumblr: faqihaqili

Apapun, selamat berwalimah / berbm untuk kawan aku; Akhi Wan Fazrul dan Azrul Azuan. Masing-masing akan berwalimah minggu hadapan.Moga taribatlah yadaak.

Popular Posts