Sunday 7 August 2011

Tahi Ramadan

Istiqamah. Konsisten. Suatu perkataan yang gempak. 
Cabaran untuk melaksanakannya juga gempak.

Kalau nak imbau sejarah awal ramadan dulu, semua benda dah dimulakan dengan bersemangat. Kalau dulu sebelum Ramadan, boleh janji banyak benda. Macam macam penunjuk aras KPI diletakkan. Ada nak baca satu juz al quran sehari. Ada yang nak sedekah tabung masjid RM 10 seminggu. 2 subtopik buku untuk dibaca sehari , nak sahur setiap hari dan macam-macam lagi.

www.ismaeropah.com/ramadhan
Dan sekarang, tujuh hari dah berlalu. Boleh pandang belakang dan semak graf pencapaian Ramadan buat tahun ni. Kalau ada yang target Ramadan ni nak khatam al Quran sekali, optimumnya dah 7 habis juz buat masa ni. Begitu juga KPI lain yang dah ditetapkan untuk dicapai. Jangan semangat awal je, kalau tak nanti jadi macam tahi. Tahi ayam. Hangat-hangat tahi ayam.

Tapi biasalah, kalau dah ada lompang dan lubang tu, perlu curi masa segera untuk tampal. Tapi ingat, Ramadan masih berjalan, jadi kena kerja keras lagi untuk teruskan perjalanan ke depan.

Memang, konsisten dan istiqamah tu bukan mudah. Tak salah kalau lompang sana sini. Tapi biarlah di hujungnya nanti, perkara yang kita ingin istiqamahkan itu menjadi habit kita. Menjadi disiplin yang tak mahu kita langgarkan. 

30 hari itu memadai. InsyaAllah!

Teringat Ramadan 1425 pernah berazam tambah bacaan al Quran 5 mukasurat 
Tahun 1431 baru tercapai. Alhamdulillah masih kekal hingga ke hari ini

No comments:

Post a Comment

Labels