Wednesday, 9 March 2011

Orang yang Ajaib

Independent
This is the strength that I can see from all of you

Setiap apapun yang berlaku pasti ada hikmahnya. Kalau itu perkara baik, jangan sampai bergembira lebih sangat, mendabik dada dengan kekuatan yang ada, merasakan itu hasil kerja anda semata-mata. Islam kan mengajar kita erti bersederhana.

Tapi kalau dah fail tu, memang selalu automatik teringat pada Allah. Putus asa jangan pernah sekali. There's always cloud in silver linings. Usaha tetap perlu dijalankan, cuma perlu lebih berhati-hati untuk tidak melakukan kesalahan sekali lagi.

(Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri,

[al Hadid, 57:23]

Apapun yang berlaku, ia pasti merupakan kebaikan, jika yang alaminya adalah orang yang beriman seperti hadis ajaibnya orang beriman dlam riwayat Imam Muslim. Jika dapat nikmat, dia bersyukur. Kalau dapat musibah, dia bersabar. Ajaib! Tapi jangan sampai sengaja menempah kegagalan. Salah cara pemahaman macam tu.

عجبا لأمر المؤمن إن أمره كله خير ، وليس ذاك لأحد إلا للمؤمن ؛ إن أصابته سرّاء شكر ؛ فكان خيراً له ، وإن أصابته ضرّاء صبر ؛ فكان خيراً له



Masa depan tak dapat kita pastikan. Masa yang lepas dah tak dapat nak diubah. Tinggal sekarang untuk masa kita teruskan kerja dan berusaha. Ayuh!

"Result exam lepas dah keluar, wait till I tell you k"
Tiada kaitan dengan Arsenal mahupun Barca, apatah lagi ManU :)

Popular Posts