Thursday, 15 December 2011

Kepada Para Pemuda dan Mahasiswa

Perkongsian bahan sempena Talk Bulanan SMSA yang lepas.
14 Disember 2011.


Tajuk: Kepada Para Pemuda dan Mahasiswa


Rujukan
al Banna, Menuju Cahaya, 1936
Mahdi Akif, Kepada Para Pelajar, 2009

Link Berkaitan
Youtube Fattabiuni
Youtube Lau Kaana Bainana
Rekod Radio Materialisme
Konferens Minggu ini: MAB

Terima kasih atas kehadiran. Moga bermanfaat ilmu yang dikongsikan.

Saturday, 3 December 2011

Penyakit AIDS [Haraki] - For Dummies


1 Disember lepas merupakan Hari AIDS sedunia. AIDS atau dalam bahasa Melayunya dipanggil Sindrom Dayatahan Tubuh yang Lemah merupakan salah satu penyakit berbahaya yang membunuh paling ramai manusia di bumi ini. Dalam istilah gerakan Islam, ada juga penyakit AIDS yang tersendiri. Fenomena ini diperkenalkan Ustaz Fathi Yakan melalui bukunya Ihzarul AIDS Harakiy (Menghindari Penyakit AIDS dalam Gerakan Islam) tahun 1989.


Apa itu AIDS Haraki?
Penyakit yang menimpa gerakan Islam apabila rosak sikit demi sikit dari dalam, biasanya apabila berkecimpung dalam bidang politik. Ustaz Fathi Yakan memperhati fenomena ini berlaku di negaranya Lubnan dan negara-negara Islam yang lain.

Apa faktor yang menyebabkan penyakit ini?
Ada tujuh faktor yang Ustaz Fathi Yakan gariskan dalam buku tersebut. Semuanya berbahaya dan mampu membawa kemusnahan fatal pada gerakan Islam apabila menghadapi tentangan musuh.
  • Kehilangan prinsip / fikrah asas perjuangan
  • Meramaikan ahli dan pemimpin tanpa utamakan kualiti
  • Pembinaan organisasi bersumberkan anasir luar, bukan daripada ahli
  • Tergesa-gesa mengejar kemenangan dalam bidang politik
  • Wujud pelbagai aliran dalam gerakan, tiada kesatuan fikiran
  • Campur tangan pihak luar
  • Kelemahan / tidak ada kesedaran politik
Lalu jadilah gerakan Islam itu longlai langkahnya, tidak tetap pendiriannya, bertukar-tukar fokusnya dan mudah dibawa arus politik negatif. Nauzubillah.

Akhirnya, apa yang boleh kita renungkan?
Politik merupakan suatu bidang yang akan dimasuki mana-mana gerakan Islam untuk mencapai target / sasaran dakwah. Salah satu tanda syumulnya sesebuah gerakan itu adalah kepekaannya terhadap politik di sekitarnya. Namun jangan sampai fokus politik itu jadi lebih kuat berbanding fokus pada tarbiyyah. 

Situasi di Malaysia?
Umum sudah ketahui sudah ada gerakan yang berdekad-dekad terlibat dalam sistem pilihan raya Malaysia. NGO gerakan Islam pun dah mula kelihatan aktif menyentuh isu politik. Sindrom kecil AIDS Haraki ini sudah ada yang sedar, cuma perlukan pembaikan agar tidak menjadi virus / kanser besar. Sudah ada yang risaukan fenomena siasah tajhil, istibdad demokrasi dll. Moga gerakan Islam di Malaysia ini terus mengambil pengajaran daripada apa yang berlaku di negara-negara lain agar kesilapan yang sama tidak berulang lagi. Amiin.

Rujukan: dakwatuna.com
Buku: Ihzarul Aids Harakiy

Tuesday, 29 November 2011

Keluarga Beragenda

Saje letak tajuk ni untuk 29 Nov ni
Membangun Umat Beragenda!

Salam, ana terfikir sejenak ketika membaca Quran dalam beberapa surah yang menceritakan kisah Nabi Ibrahim. Watak-watak penting ialah Nabi Ibrahim sendiri, Hajar dan Ismail. Ianya terdiri dari ayah, ibu dan anak dalam meletakan agenda untuk keluarga terutama anaknya Ismail.

Kisah pengorbanan mereka telah banyak diperkatakan oleh penceramah, aspek lain yang ana akan perkatakan ialah bagaimana Ibrahim menentukan agenda untuk keluarganya. Ringkas cerita, apabila Allah memerintahkan agar nabi Ismail disembelih, Nabi Ibrahim beritahu secara jelas kepada anaknya akan perintah tersebut. Iktibas pertama dapat diambil ialah seorang bapa perlu menyatakan secara jelas agenda kepada anaknya. Agenda Nabi Ibrahim ialah melaksanakan perintah Allah. Pada masa yang sama berlaku komunikasi jelas dan berkesan antara mereka berdua.

Peristiwa kedua ialah, ketika mana mereka berdua mendirikan kaabah, Nabi Ibrahim secara jelas menyatakan tujuan mereka mendirikan Kaabah dan harapannya kepada umat seterusnya. Bukan sahaja untuk zaman Nabi Ismail tetapi untuk ummat seterusnya. Nabi Ibrahim mengharapkan cucu cicitnya menjadi pemimpin kepada mereka yang bertaqwa.Agenda dinyatakan secara jelas kepada anaknya dan dilakukan bersama dengan penuh tanggungjawab dan kesedaran.

Peritiwa ketiga, peranan Hajar sebagai ibu mendidik Ismail, sepeninggalan Ibrahim, Hajar merupakan pelaksana kepada agenda suaminya Ibrahim untuk membentuk peribadi Ismail. Maka lahirlah Ismail sebagai seorang pemuda yang berakhlak mulia, dikagumi oleh seluruh ummat .Yang penting ialah peranan bapa meletakan agenda untuk anak- anak. Agenda jelas dan dibincang secara menyeluruh.


Perjalanan seterusnya , setelah Ismail berkahwin, Ibrahim datang menziarahi keluarganya. Kebetulan Ismail berada di luar rumah, Nabi Ibrahim sempat jumpa menantunya dan menanyakan perihal mereka sekeluarga. Oleh kerana rungutan isteri Ismail tentang kehidupan mereka. lalu Nabi Ibrahim berpesan , sila beritahu kepada suami, buang ambang pintu. Nabi Ismail memahami kehendak ayahnya, lalu dia menceraikan isteri. Dia kahwin untuk kali kedua. Melalui suasana yang sama cuma isteri yang kedua mensyukuri nikmat yang diperolehi bersama Ismail, maka pesan Ibrahim agar kekalkan ambang pintu.

Pengajaran yang diperolehi, seorang bapa perlu melihat perjalanan anak-anak walaupun mereka telah dewasa bagi memastikan agenda yang telah dinyatakan bersama terus berjalan dan memenuhi syarat-syarat. Begitu juga kita lihat bagaimana Ismail bertindak mengikut kehendak bapanya setelah dia memahami agenda yang perlu dilakukan agar tidak tersasar. Agenda nabi Ibrahim bukan sahaja untuk satu generasi sahaja tetapi untuk ummah seterusnya.

Secara mudah kita sebagai ibubapa pun perlu melihat kepada masalah agenda untuk keluarga, dari segi tarbiah,pemilihan jodoh untuk anak-anak,harapan untuk anak-anak,komunikasi, pernyataan agenda dan harapan untuk mereka.

Kita tidak lupa juga peranan Sarah. Ramai pengkaji sejarah menyatakan Ibrahim hantar Hajar dan Ismail ke Mekah kerana Sarah cemburu.Memang ada unsur-unsur tersebut, fitrah seorang wanita yang Allah berikan kepada kaum Hawa. Tapi perlu diingat faktur penting penghantaran tersebut ialah kerana perintah Allah. Sebab itu Hajar menerimanya dengan redha. Pengorbanan Sarah juga ialah mengahwinkan Hajar dengan suaminya Ibrahim kerana maslahat agama. Sarah pun bukan calang calang tokoh. Bonda kepada nabi Ishak . Fakta sejarah yang sahih ialah Hajar merupakan puteri firaun yang hebat, bukannya sebagaimana setengah pendapat yang mengatakan Hajar ialah jariah firaun diberi kepada Sarah.

Sekian .
Ustaz Sharipudin AB Kadir
YDP Syura Isma Malaysia
Website: Isma Kelantan

Sunday, 27 November 2011

Perutusan Awal Muharram 1433H

Assalamu Alaikum Wa Rahmatullahi Wa Barakaatuh.

Tahun 1433H sudahpun tiba. Kita bersyukur kepada Allah kerana memanjangkan umur kita untuk terus merasai nikmat-Nya pada tahun baru ini. Yang pasti, hidup dan tugas sebagai hamba-Nya perlu terus dilakukan sebagai tanda terima kasih kita kepada-Nya.

Moga dengan ketibaan tahun baru ini disertakan dengan azam kuat dalam diri kita untuk melakukan hijrah atau perubahan, baik dari sudut akademik mahupun sahsiah; sedikit atau banyak. Jadikanlah 1432H sebagai medan muhasabah untuk memberi pengajaran dalam menghadapi masa akan datang ini agar lebih cemerlang dari segi fizikal, mental, spiritual dan emosional.

Mungkin cukuplah bagi kita untuk menghayati apa yang dikatakan oleh Nabi kita saw dalam hadis riwayat Imam al Bukhari, “Orang yang berhijrah merupakan orang yang meninggalkan apa yang dilarang Allah.” Sememangnya suasana di luar negara yang mendedahkan diri kita kepada pelbagai larangan dan perkara haram ini, menuntut mujahadah yang tinggi daripada dalaman diri untuk terus menjaga dan mengekalkan nilai Islam dan budaya ketimuran kita.


Tahniah juga kepada warga ISMA Sheffield atas penubuhan jawatankuasa pertama baru-baru ini. Moga dengan struktur yang jelas ini akan memberikan kita peluang untuk beramal dengan sebaiknya. Perjalanan kita masih jauh, moga langkahan kecil yang telah dimulakan ini dikira sebagai titik mula hijrah kita dan diiktiraf sebagai amal soleh di sisi-Nya.

Semoga 1433H ini menyaksikan lebih banyak rahmat dan berkat-Nya dilimpahkan kepada bumi Sheffield ini melalui amal dakwah kita, insya-Allah. Amin.

Wassalam.
Membangun Umat Beragenda.

Faqih Ahmad Shuhaili
Ketua Syukbah ISMA Sheffield

Saturday, 26 November 2011

Sahabat Sejati

Rabu lepas, saja letakkan komen di Fb Warna Pagi IKIM.fm ketika mereka bincangkan tajuk "Iktibar dari Hijrah: Erti Persahabatan Sejati". Tak sangka pulak dapat dengar komen tu dibaca oleh Encik Pian dan Siti :) 

Saja je hantar, sebab tahu emak kat rumah tu selalu dengan radio Ikimfm ni. Pernah dulu emak dengar nama anaknya ni keluar di radio Ikim untuk kiriman salam Aidiladha, tapi anaknya ni dah tidur masa tu, haha. Paling tak, niat asal dah tercapai :)

Komen bawah ini immadiately dibaca selepas dihantar ke Fb tu. Nak letakkan di blog ni, buat kenang-kenangan. Yang pasti, kalau nama disebut di kalangan penduduk di langit, pasti lebih menterujakan! :)

***

10 Sebab Abu Bakar ra Merupakan Sahabat Sejati ketika Hijrah.

  • Bertanya Rasulullah dahulu ketika beliau ingin berhijrah
  • Dipilih utk menemani baginda kerana beliau sahabat paling dipercayai
  • Menyediakan tunggangan utk baginda dan dirinya utk berhijrah
  • Ulang kali berada di hadapan, dan di belakang Rasulullah utk jaga keselamatan
  • Sanggup dukung Rasulullah yang melicit kakinya utk mendaki bukit Tsur
  • Masuk gua Tsur terlebih dulu untuk lihat jika ada sebarang bahaya
  • Tak bergerak menahan rasa sakit digigit binatang yang menggigitnya ketika Rasulullah di pangakuannya.
  • Ada anak bernama Abdullah ra yang berulang alik dari Mekah ke Gua Tsur sampaikan berita
  • Ada anak bernama Asma’ ra yang berikan bekalan makanan ketika di Gua Tsur
  • Sediakan jurupandu untuk perjalanan hijrah mereka ke Mekah dengan selamat

Tak syak lagi, memang Abu Bakar ra seorang sahabat sejati yang perlu kita dicontohi. Mudah-mudahan.


Azam untuk tahun ini:
Mendapat anugerah komen terbaik di Warna Pagi Ikim.fm :)

Thursday, 24 November 2011

Apa Kaitan Ghadir Khum, Syiah dengan Sunnah (For Dummies)

Kerana kami komited tangani isu serangan akidah
termasuk penyebaran fahaman Syiah

Hujung-hujung bulan Zulhijjah ni, istilah Ghadir boleh terdengar di sana sini. Istilah ni segar semula dalam kepala saya apabila terpandang poster ceramah tentang Ghadir tertampal di surau universiti. Kali pertama mendengar tentangnya adalah ketika belajar tentang Syiah di Kmb suatu ketika dulu. Sekadar ingin mengetahui apa yang Syiah perkatakan tentang topik ini, sempat saya duduk mendengar ceramah mereka tersebut.Berikut serba ringkas tentang isu Ghadir Khum.

Apa itu Ghadir Khum?
Ghadir Khum merupakan nama tempat yang terletak 250 km dari Mekah menuju ke Madinah (rujuk peta). Ia menjadi tempat persinggahan Rasulullah saw selepas Haji Perpisahan (Hajjatul Wada’) tahun 10 Hijrah untuk menyampaikan suatu khutbah penting yang menurut Syiah, merupakan saat pelantikan Saidina Ali ra sebagai khalifah. Peristiwa Ghadir Khum dijadikan perayaan bagi Syiah atas sebab sempurnanya agama Islam selepas pengumuman tersebut.


Apakah kandungan khutbah atau matan hadisnya?
Petikan yang akan menjadi hujah Syiah dan perbincangan di kalangan ulama Sunnah adalah tentang Saidina Ali ra. Sambil memegang tangan Saidina Ali ra, baginda saw bersabda, “Barangsiapa yang aku adalah mawlanya maka ‘Ali adalah mawlanya.” Begitu juga dalam petikan hadis yang lain, “Sesungguhnya ‘Ali adalah daripada aku dan aku adalah daripadanya (‘Ali) dan dia (‘Ali) adalah wali bagi setiap orang beriman sesudahku.

Hadis ini diriwayatkan sahih oleh bilangan perawi yang sangat ramai, baik dalam kalangan perawi syiah mahupun sunnah seperti Imam at Tirmidzi, Ibn Majah dan Ahmad rhm.

Apa yang akan Syiah ceritakan?
Syiah mendakwa Saidina Ali ra telah dipilih oleh Rasulullah ketika itu untuk menjadi khalifah selepas kewafatan baginda, sekaligus membuktikan bahawa aliran mereka merupakan ajaran yang benar. Maka Saidina Abu Bakar, Umar dan Usman ra dianggap sebagai penderhaka kerana merampas jawatan khalifah selepas kewafatan baginda.

Bagi mereka, Rasulullah amat berat untuk menceritakan pelantikan Saidina Ali ra sebagai pengganti beliau, namun disebabkan turunnya ayat al Maidah, 5:67, maka baginda mengumumkannya kepada sahabat-sahabat di situ.

Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak menyampaikan amanat-Nya. Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir.

Apa yang sebenarnya berlaku?
  • Rasulullah tidak menggunakan perkataan khalifah apabila mengucapkan hadis tersebut sebaliknya mawla (penolong / pelindung). Seandainya baginda ingin melantik Ali sebagai khalifah selepas baginda, sudah tentu baginda akan mengucapkan perkataan khalifah dengan jelas.
  • Apabila Rasulullah mengatakan Ali ra sebagai sebahagian daripada diri baginda, bukan bermakna Ali merupakan pemimpin (khalifah) seperti baginda, sebaliknya merupakan penghormatan terhadapnya agar beliau gembira. Bahkan Rasulullah pernah bersabda hadis yang sama kepada sahabat bernama Julaibib ra dan golongan bernama al Asyariyyin dalam hadis yang lain.
  • Saidina Ali ra yang dijadikan subjek Rasulullah ketika baginda menuturkan hadis tersebut pun tidak menuntut jawatan khalifah daripada Saidina Abu Bakr selepas kewafatan baginda saw, bahkan Saidina Ali membaiat Saidina Abu Bakr sebagai khalifah.
  • Kata orang Syiah, Ali ra sengaja tidak mahu menuntut jawatan tersebut untuk mengelakkan perpecahan umat Islam ketika itu. Namun ia tidak munasabah kerana seolah-oleh menganggap Ali ra sebagai pembelot kepada wasiat Rasulullah saw dan juga penakut sedangkan Ali ra sudah jelas merupakan sahabat yang setia dan berani.
  • Ayat tentang sempurnanya agama Islam diturunkan ketika Haji Wida’, bukannya ketika peristiwa Ghadir Khum ini. Ini boleh dilihat dalam banyak hadis yang sahih diriwayatkan oleh Imam al Bukhari, Muslim dan lain-lain.

Apa kesimpulan yang boleh dibuat tentang Ghadir Khum ini?
Secara umumnya, hadis dan peristiwa Ghadir Khum ini bukannya tentang soal pelantikan khilafah sebaliknya ingin memuliakan status Saidina Ali ra.

Bagi saya sendiri, tindakan membangkitkan isu ini tidak berasas dan tidak berfaedah. Sudah jelas ulama kita menjelaskan tentang sahnya pemerintahan Khulafa’ Rasyidun yang empat. Salah gayanya, membangkitkan isu ini mampu mengundang perpecahan dalam kalangan umat Islam seperti yang berlaku sekarang terutamanya di negara yang bergolaknya perselisihan antara syiah dan sunnah. Moga syubhat seperti ini tidak tersebar luas dalam kalangan umat Islam negara kita Malaysia pula. Ameen.

Rujukan:
1.  Dr Abdullah Yasin, Aqidah Syiah Ke 12 - Ghadir Khum, YouTube.com
2. Hafiz Firdaus, Jawapan Ahl al-Sunnah kepada Syi‘ah al-Rafidhah dalam Persoalan Khalifah, HafizFirdaus.com.

Di atas semangat yang sama, ISMA menolak penyebaran ajaran Syiah di kalangan orang Melayu. Kita menyokong langkah kerajaan yang mengharamkan penyebaran ajaran Syiah di kalangan orang Melayu. Malaysia adalah negara sunni dan ia wajib kekal begitu. Penyebaran ajaran Syiah di kalangan orang Melayu boleh menjejaskan perpaduan dan boleh menyebabkan agenda Islam digagalkan pada masa akan datang.
[Presiden Abdullah Zaik, Ucapan Dasar AGM Isma 2011]

Wednesday, 23 November 2011

Jangan Kedekut


Sheffield, 6 Nov – Kekalahan empayar Uthmaniyyah dan kejatuhan empayar Melayu Melaka disebabkan umat Islam ketika itu kedekut dengan apa yang mereka ada.” Begitu antara intipati khutbah Hari Raya Aidiladha yang disampaikan oleh Ustaz Sarip b Adul, Yang Dipertua Isma Kota Kinabalu baru-baru ini.

Jelas beliau, agama Islam memerlukan pengorbanan daripada kalangan umatnya. Namun, apa yang menyedihkan ialah umat Islam pada hari ini semakin kedekut dengan apa yang mereka miliki dan merasa berat untuk melakukan pengorbanan berupa harta, tenaga dan masa untuk agama. Hal inilah yang menyebabkan agama Islam dilihat terhina pada masa kini.

Khutbah beliau ini disampaikan ketika Sambutan Hari Raya Aidiladha anjuran Sheffield Malaysian Student Association (SMSA) dan Persatuan Masyarakat Pelajar Malaysia Sheffield (PMPMS) yang diadakan meriah dengan kehadiran lebih 100 warga komuniti pelajar prasiswazah dan pascasiswazah di sini.

Ketika membentangkan perkongsian “Bidak-bidak di Papan Catur” pada waktu malamnya pula, beliau menambah bahawa musuh-musuh umat Islam seperti Yahudi, Nasrani dan golongan munafik bekerja dan berusaha bersungguh-sungguh untuk merosakkan manusia khususnya umat Islam. Tambah beliau lagi, dari sudut pembahagian masa pula, umat Islam masih belum cukup memperjuang dan menegakkan agama Islam. Hal ini kerana musuh musuh umat Islam ini bekerja siang dan malam untuk merosak dan meleburkan keperibadian Muslim dalam kalangan umatnya.


Ustaz Sarip yang juga merupakan Ahli Majlis Fatwa Negeri Sabah sedang berada dalam siri jelajahnya ke negara Eropah seperti United Kingdom, Ireland dan Czech selama dua minggu untuk mempromosikan slogan terbaru Isma, “Membangun Umat Beragenda”. Turut menemani beliau, Engr. Mohd Khoushaini Mohd Naim mewakili Sekretariat Antarabangsa Isma (Sektar). Pengisian yang diadakan berkisar usaha menangkis agenda barat seperti humanisme, liberalisme dan plarisme agar dapat Membangun Umat Beragenda

Laporan Oleh:
Faqih Ahmad Shuhaili
Ketua Syukbah Isma Sheffield
Website: Isma Eropah

Wednesday, 2 November 2011

Selamat Datang!

"Selamat datang duhai orang yang kerananya aku ditegur oleh Rabbku"

Sang Nabi lalu tersenyum ketika melafazkan kalimah ini. Dan orang buta itu juga tersipu. Ke arah majlis nabawi itu, Abdullah bin Ummi Maktum tertatih mendekat. Lalu Rasulullah akan menghulurkan tangan, menggandengnya, menggenggam jemari lelaki ini erat-erat dan mendudukkannya di sebelah baginda.

Teguran Allah pada beliau itu terjadi sudah lama sekali. Tapi Sang Nabi takkan pernah melupakannya. Baginda pernah bermasam muka, merasa enggan dan mengalihkan wajah dari Abdullah bin Ummi Maktum. Tak sepenuhnya abai sebenarnya. Hanya saja saat itu Rasulullah sedang berada di hadapan para pembesar Quraisy, membacakan ayat-ayat Allah pada mereka. Saat itu, teramat tinggi hasrat Sang Nabi agar para pemuka itu mahu menerima dakwah. Kerana mereka adalah pemimpin kaumnya, fikir beliau, insya-Allah akan banyak manusia yang mengikuti langkah mereka.

Maka kedatangan Abdullah yang buta, yang lemah, yang terpinggir dan tanpa kuasa itu terasa seperti sebuah usikan kecil bagi cita-cita baginda. Kehadirannya seolah menjadi citra, bahawa yang mengikuti Muhammad adalah orang orang dhuafa' dan faqir, orang orang terkebelakang dan pandir. Itu pasti akan membuat para pemuka Quraisy tak nyaman dan makin enggan. Jadi beliau bermuka masam dan berpaling. Lalu Allah menegurnya.

"Dia bermasam muka dan berpaling. Kerana datang seorang buta kepadanya
[Abasa, 80:1-2]

Tak ada yang salah dengan hasrat kuat Sang Nabi agar para pembesar Quraisy itu segera beriman. Allah memang telah mengamanahi beliau untuk menyeru mereka kepada hidayah. Dan secara peribadi, Sang Nabi sama sekali tak punya benci, jijik ataupun risi kepada Abdullah. Baginda hanya merasa kemunculan Abdullah terjadi pada saat yang tak tepat.

Bahawa pengikut para Nabi adalah orang yang miskin dan lemah seperti Abdullah, itu telah melekat dalam sejarah dakwah sejak masa nabi Nuh. Beliau sedar dan mensyukurinya. Hanya saja baginda sedang berikhtiar di ceruk dakwah yang lain. Baginda sedang menyisihkan waktu untuk pembesar pembesar Quraisy itu. Maka hati baginda jeri melihat kehadiran Abdullah. "Jangan sekarang, ku mohon!" begitu mungkin gerutu baginda.

Sebenarnya Abdullah bin Ummi Maktum yang buta tak dapat melihat masamnya raut beliau. Dia tak tahu bahawa Sang Nabi berpaling darinya.

Tapi Allah menegur Nabi-Nya. Tegas dan lugas.

Gelombang keinsafan dalam hati sang Nabi lalu bergulung-gulung. Bahawa dakwah ini milik Allah. Dan bahawa hidayah itu juga milik-Nya. Bahawa tugasnya berikhtiar semata. Bahawa beliau takkan dipersalahkan ataupun menanggung dosa jikapun para pemuka yang merasa kaya itu tak hendak menyucikan jiwa.

Juga bahawa beliau harus menyambut mesra orang orang yang ingin memeluk cahaya; siapapun mereka, apapun latar belakangnya, bilapun waktunya dan betapapun musykilnya. Bahawa beliau harus memahami betapa menggebu hasrat si buta ini untuk menyucikan diri. Dia, dengan segenap keterbatasannya, dengan segala susah payahnya, menyusuri gelap untuk menhadap baginda dan meminta dihafali ayat-ayat-Nya.

Dan bahawa baginda tak boleh membeza-bezakan sikap pada manusia disebabkan kedudukan mereka. Baginda harus berlaku adil pada para pemuka kaya itu, juga pada Abdullah yang papa. Sikap cinta dan kemesraan yang dirasa Abdullah dari baginda yang harus serupa, atau lebih tinggi. Kerana hakikat batin yang ada antara keduanyalah yang berbeza. Yakni, bahawa sikap pada pembesar Quraisy itu disebut dakwah; seruan pada kebenaran disebabkan cinta dan rahmat-Nya. Sementara sikap pada Abdullah bin Ummi Maktum disebut ukhuwwah, persaudaraan kerana kesamaan iman yang menyala dalam dada.

Yang satu dakwah. Yang lain ukhuwah. Dua-duanya disebabkan oleh cinta.

"Tahukah kamu barangkali dia ingin membersihkan dirinya dari dosa? Atau dia ingin mendapatkan pengajaran, lalu pengajaran itu memberi manfaat kepadanya? 
[Abasa, 80:3-4]

Sejak saat itu, Abdullah bin Ummi Maktum mendampingi Sang Nabi, belajar segala rupa kemanfaatan dari baginda, mentazkiyah diri dari dosa-dosa. Dia hidup dalam dekapan ukhuwah, merasakan manisnya persaudaraan Islam yang tak membeza-bezakan darjat, kepemilikan dan penampilan. Hingga satu waktu, Rasulullah mempersaudarakan lelaki buta nan dipandang sebelah mata ini dengan lelaki paling memikat di segenap penjuru Makkah; Mus'ab bin Umair. Beliau bahkan mengutus mereka berdua sebagai satu team kerja ke Madinah, memenuhi permintaan para penduduk Yathrib yang berbaiat di Aqabah. Mereka berdua harus membuka dakwah, menyapa jiwa jiwa yang haus akan nilai Rabbani.


Mus'ab yang rupawan, elegan, mengundang kekaguman dan berakhlak baik itu tugasnya menjadi daya tarik. Dengan tuturnya yang lembut, sikap santunnya yang memikat, hujah hujah tak terbantah dan susunan kata yang mempersona, dia taklukkan hati para pemimpin kabilah. Antara mereka ada Usaid bin Hudhair, As'ad bin Zurarah dan Saad bin Muadz yang keislamannya diikuti oleh seluruh kaum. Alhamdulillah...

Sementara Abdullah punya tugas tak kalah penting; melakukan pembinaan bagi mereka yang berserah diri ke jalan Allah. Dikumpulkannya penduduk Madinah kelompok demi kelompok. Dibacakannya ayat-ayat Allah kepada mereka. Lalu Abdullah mentazkiyah mereka, mengajarkan kitab dan hikmah, membimbing mereka memahami jalan kehidupan yang diajarkan oleh Muhammad saw. Kebutaan Abdullah mungkin adalah kekuatannya; dia tidak pernah menderhakai Allah dalam pandangan mata, tak mudah tergoda oleh kemilau harta ataupun kejelitaan rupa.

Perpaduan Mus'ab bin Umair dan Abdullah bin Ummi Maktum di Madinah adalah perpaduan dakwah penuh cinta, dalam dekapan ukhuwah. Zahirnya, penampilan mereka mungkin berkebalikan, tapi batin mereka kompak, saling menyokong, saling melengkapi dan saling menggenapkan. Mereka menyemai bibit peradaban madani di atas suburnya tanah Yathrib, di mana kelak Sang Rasul memimpin perubahan wajah dunia dari kota itu. Mereka merintisnya, dalam dekapan ukhuwah.

[Dalam Dekapan Ukhuwah, Salim A. Fillah, Pro-U Media, 2010]

Tuesday, 1 November 2011

Tidak Bolehkah Kita?



Fikrah dakwah kepada bangsa Melayu yang dibawa oleh ISMA bukan hendak menghidupkan kembali budaya-budaya jahiliah dalam bangsa Melayu yang bertentangan dengan Islam, akan tetapi hendak memahamkan mereka bahawa suatu masa dahulu, bangsa ini adalah bangsa yang mulia dengan Islam dan juga bangsa ini adalah bangsa tonggak yang menjadi contoh dalam pengamalan Islam kepada bangsa-bangsa lain yang wujud bersama.

Fikrah ini juga bukan hendak mengajak bangsa Melayu berbangga dengan budaya-budaya seperti Zapin, Inang, Mak Yong, Caklempong, Gasing, Wau, Laga Ayam dan sebagainya, akan tetapi untuk mengajak bangsa ini agar kembali menjadi bangsa hebat yang mampu untuk menjadi duta kepada Islam di seluruh Malaysia.

Fikrah Melayu sepakat juga bukan hendak mengajak untuk menyokong parti-parti tertentu, tetapi untuk mengajak bangsa Melayu yang terpecah dalam kelompok politik UMNO, PAS dan PKR untuk meletakkan isu-isu dan kepentingan umat Islam di tempat yang teratas dalam jua pertimbangan politik.

Tidak bolehkah kita saling hormat akan perbezaan pandangan dan cara fikir, meraikan perbezaan pendapat asal ianya masih dalam batas syara’ dan bersatu atas perkara-perkara yang kita sepakati bersama.

Sunday, 30 October 2011

Nota Lama-lama


Orang berhati jernih ibarat penjual minyak wangi, bergerak ke sana sini menyebarkan haruman kepada orang lain, agar turut berhati jernih bersama. 

Hati semendung awan ibarat landak berduri, bergerak ke sana sini mencucuk benda lain di sekeliling, hingga mendung jugalah hati orang lain. 



Maka pilihlah hati yang jernih :)

Wednesday, 26 October 2011

Beri Makanan kepada Jiran


Ada assobiyyah yang tercela. Ada yang terpuji. Kamu menolong saudaramu dalam melakukan kezaliman, itu namanya assobiyyah tercela, tidak boleh. Adapun, apabila kamu menginginkan kebaikan kepada saudara-saudaramu, inilah assobiyyah yang dibolehkan, bahkan berpahala.



Ibarat nak beri makanan kepada jiran yang dekat dengan rumah, utamakanlah yang ada talian darah dahulu, baru yang ada hubungan ukhuwwah diiniah, kemudian barulah kepada yang lainnya.

Sebagaimana kamu menginginkan kebaikan kepada bangsa kamu, saya juga menginginkan kebaikan kepada bangsa Melayu saya ni, salahkah? Bukannya apapun kebaikan ini, agar Islam berdaulat juga di sini suatu hari nanti.


Melayu Sepakat Islam Berdaulat

Tuesday, 25 October 2011

Banner Besar Himpun 2011

Di sebalik tabir banner besar semasa Himpun 2011


Yang perlu ingat, bukan semua nasionalisme itu terkutuk, kerana ada juga nasionalisme yang terpuji. Lalu, kalau "Melayu Sepakat Islam Berdaulat" itu bukannya slogan anda, mengapa anda pula yang  ingin tafsirkannya. Serahkan saja pada yang selayaknya.

Memang dijangkakan kontroversi pada slogan ini. Tahun lepas diumumkan, tahun ni nampaknya sudah dihidang kepada sample masyarakat umum yang lebih besar. Yang pasti, skill yang akan teruji adalah handle / cara menguruskan apabila yang tidak bersetuju dengan apa yang dibawa ini. Tetap, adab perlu diutamakan.

Terpulang, sekarang kereta yang dipandu ini, ibaratnya sudah di lebuh raya. Gear yang dibawa, bukannya satu dua atau tiga. Dah pasti, tukar kepada gear reverse atau ambil exit terdekat bukan menjadi pilihan.

[Sumber: Al Mukminun]

Ayuh teruskan langkah. 
Moga amal diterima Allah.

Monday, 24 October 2011

Kurangkan Masalah Peribadi

Semalam dapat nasihat sebelum tidur, rasa semangat melonjak. Off course, rentetan daripada Himpun dan konvensyen keluarga KKMM yang lepas.

Bila suara makin berkumandang, perlu sedia berjumpa dan interaksi dengan macam-macam orang. Kalau orang masih tak faham, sama ada bahasa yang digunapakai oleh dua-dua pihak tak sama, atau ucapan yang kita ucapkan tu masih kabur, maka perlu dibaiki lagi.

Kata Ustaz Fauzi pulak, kita dah kena kurangkan masalah peribadi. Kena ringankan juga tanggungan yang tak sepatutnya kita tanggung. Paling penting, kurangkan bercakap, banyakkan amal. Mudah-mudahan terus berjaya.

Friday, 21 October 2011

Sejuta Tambah Satu


Teruskan semangat untuk Himpun, yeay! :)



***

HIMPUN: Beberapa persoalan 
from ISMAWeb

Membaca komentar-komentar di dalam media alternatif, nampak program HIMPUN ini telah dihujani pelbagai persoalan. Ada yang bimbang, ada yang berhati-hati, ada yang ingin menjauhkan diri dan ada yang membuat prasangka-prasangka yang pelbagai. Di sini saya ingin menjelaskan beberapa persoalan :- 

1. Ada yang mengatakan bahawa HIMPUN ada agenda poltik. 
Mereka yang berkata demikian hanya orang politik yang telah melihat segala-galanya dari aspek politik dan sentiasa bimbang akan keterjejasan kedudukan mereka. Bagi mereka kuasa adalah segala-galanya. Tidak kira apa usaha yang baik macam mana pun, jika ia boleh menggugat kedudukan politik mereka, mereka akan cuba halangi. Oleh kerana budaya politik di negara ini telah lama tercemar dengan budaya tuduh menuduh, kecam mengecam, hina menghina, fitnah memfitnah maka kenyataan-kenyataan yang tidak berasas ini bukanlah sesuatu yang pelik. Kepada mereka yang berfikiran sebegini, saya menasihatkan supaya lebih matang dalam berfikir. Saya ingin tegaskan HIMPUN tidak ada lain tujuan melainkan ingin membawa isu aqidah dengan lebih tegas dan jelas. Ia tidak ada kena mengena dengan politik. 

2. HIMPUN akan menimbulkan kekecohan. 
Ada yang berpandangan bahawa HIMPUN ini akan menimbulkan ketegangan antara agama sedangkan Islam adalah agama kedamaian. Bagi mereka ini saya sarankan lihatlah sejarah negara. Adakah di sana ada insiden orang Islam menimbulkan permusuhan dengan bukan Islam? Malah orang Islam sangat toleransi. Apa tidaknya, lihat betapa banyak gereja yang ada, ada ribuan kuil dan tokong yang wujud, orang India, Cina dan lain-lain boleh merayakan perayaan mereka dengan aman. Sebaliknya pihak lainlah yang sentiasa cuba untuk menggugat orang Islam. HIMPUN bukan mengajak orang Islam untuk memusuhi orang bukan Islam tetapi hanya sekadar untuk mengajak umat Islam bersatu mempertahankan aqidah dari serangan musuh. 

3. HIMPUN cuba menggugat kepimpinan negeri. 
Adakah berhimpun untuk memperkatakan soal aqidah boleh menggugat kedudukan pimpinan negeri? Ini pemikiran yang sangat pelik dan tidak masuk akal. Jelas sekali kepada mereka yang berfikiran demikian melihat segala-galanya dengan kekuasaan. HIMPUN mendapat sokongan dari jutaan umat dari pelbagai latar belakang, samada orang bandar mahupun orang kampung, yang kaya juga yang miskin, yang tua juga yang muda. Mereka menyokong kerana sedar kepentingan menjaga aqidah umat kerana mereka sentiasa berhadapan dengan usaha musuh yang cuba memurtadkan umat Islam. Mereka diserang, dipukul dan difitnah semata-mata kerana ingin membantu umat Islam dari terpesong aqidahnya. Adakah kita tergamak untuk mengatakan mereka ini cuba untuk menjatuhkan kepimpinan negeri? Kecualilah kepimpinan negeri memang tidak kisah soal aqidah dan membiarkan aqidah umat rosak. Kalau begitu keadaannya maka tidak hairan mereka rasa tergugat. 

Walau bagaimanpun saya yakin suara-suara seperti ini sangat minoriti. Majoriti umat Islam sangat menyokong perhimpunan ini. Jadi sekali lagi saya menyeru kepada umat Islam untuk hadir beramai-ramai ke HIMPUN. 


Aminuddin Yahaya, 
Timbalan Presiden, 
Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) 

Friday, 14 October 2011

Tuesday, 20 September 2011

Sebesar Lidi


Perbezaan tidak semestinya menjadi kita bermusuhan. Lihatlah bagaimana Jaafar ra mengungkapkan perbezaan prinsip antara Islam dengan Nasrani. an Najasyi bahkan merelakan untuk memberikan kebebasan kepada muhajirin di sana. Yang penting, tegakkan prinsip (akidah), pandaikan bertoleransi. Allah akan selitkan bantuan-Nya, insya-Allah.

***

Peristiwa Quraisy memujuk Najasyi, Raja Habsyah untuk menyerahkan orang beriman yang berhijrah di sana.

Sebagai percubaan yang terakhir untuk menggoda Najasyi mereka menegaskan yang orang-orang Islam yang datang ke sini terlalu sangat mengecam ‘Isa dan Maryam. Sekali lagi Najasyi menyoal orang Islam tentang pandangan Islam terhadap ‘Isa dan Maryam.

Buat pertama kalinya Ja’far menjawab dengan katanya: “Tentang ‘Isa dan Maryam pada pandangan kami dan orang-orang Islam seluruhnya seperti mana yang dibawa oleh Nabi kami Muhammad SallaLlahu ‘alaibi Wasal lam, ‘Isa itu adalah seorang hamba Allah setelah dimasukkan roh dan kalimatnya ke dalam jiwa Maryam dara yang suci.


Najasyi pun menunjukkan persetujuan dan sependapat dengan apa yang dikemukakan oleh Ja’far tadi. Al-Najasyi menyerah kesemua kembali hadiah yang dipersembahkan kepadanya dan disebaliknya ia bertambah mesra dengan orang-orang Islam dan lebih berazam untuk melindungi mereka. Utusan Quraisy itu pulang diburu kegagalan.
[Fiqhus Sirah]

dah rupa macam nak bincang tahalluf siyasi pulak
terpulanglah :)

Friday, 16 September 2011

Akan Bertemu Jua


Mereka yang ikhlas tidak akan berpisah jauh mana. 
Suatu hari, mereka akan berjumpa juga.


"Jumpa lagi Malaysia!"

***

Aku tidak pernah mengenali apatah lagi berjumpa dengannya. Aku tidak tahu sejarahnya sehinggalah aku menatapi biografinya. Aku pernah mendengar namanya tetapi aku tidak tahu asal usulnya. Tetapi aku sangat terhutang budi kepadanya kerana disebabkan perancangannyalah aku kini berada disini. 47 tahun dahulu beliau meminta PAS menghantar beberapa orang pelajar mengikuti pangajian di Iraq.  Hasilnya lahirlah pendakwah2 yang hebat-hebat yang berjuang ditanahair dengan membawa fikrah yang jelas dan tuntas. Sedikit sebanyak tempias itu terkena juga pada diriku. Aku sangat berterima kasih kepada Al Marhum.

Aku meneliti perjuangannya satu persatu. Walaupun cacat anggota dan hidup hanya sekitar 37 tahun namun impak yang dibawa beliau sangat besar kepada dakwah dinegara ini. Kematian beliau sehingga hari ini masih menjadi misteri tetapi disaat-saat akhir beliau masih sempat berpesan kepada pimpinan PAS :

“Saya perlu memberitahu saudara-saudara bahawa satu daripada syarat kejayaan bagi sesuatu keturunan ialah keikhlasan”  - 14/5/1964

Wednesday, 14 September 2011

Darah yang Pekat


Apabila menyebut "human dignity", ia bermaksud ini permasalahan kemanusiaan yang boleh dikongsi sesama manusia, terutamanya jiwa / fitrah yang masih belum dikotori. Yang kecil atau besar, yang soleh atau fajir. Sesignifikan mana-mana ayat yang awalnya "Ya Ayyuha an Naas". Apatah lagi apabila kita berkata tentang "Palestinian brothers". Kata orang tua, "darah itu lebih pekat daripada air".


"We must work hand in hand with our Palestinian brothers. The Palestinian cause is the cause of human dignity," he told a foreign ministers' meeting at the Cairo headquarters of the Arab League. His remarks were broadcast live on Egyptian TV.

***




Turkish PM Recep Tayyip Erdogan has said that recognition of a Palestinian state is an obligation not an option.

He told the Arab League that before the year's end "we will see Palestine in a very different situation".

Mr Erdogan made a new attack on Israel, saying its government's mentality was a barrier to peace in the Middle East.




Selamat Ber"SOS" untuk Ikhwah di Aussie and NZ!

Sunday, 11 September 2011

Berani



Bina Imej dan Taring itu Penting
Kalau tak nampak Islam lagi, biar nampakkan Turki dulu


Dalam hidup kita ni, perlu ada sifat berani. Terutamanya kalau kita ni ketua dan di belakang kita ni, ada ramai orang. Banyak urusan yang tergendala disebabkan tiada sifat berani. Bila dah cukup layak, redah je. Belum cuba, belum tau. Sudah cuba, baru tau.


***

Kapal Perang Turki Akan Kawal Bantuan Ke Gaza, Israel Marah
 Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan, Kamis (8/9), menyatakan akan mengawal kapal bantuan ke Jalur Gaza dengan kapal perang dan mencegah terulangnya serangan rezim Zionis Israel pada tahun lalu, yang menewaskan sembilan aktivis Turki.

"Kapal perang Turki berwenang untuk melindungi kapal-kapal kami yang membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza," kata Erdogan dalam wawancara dengan televisi Al Jazeera.

"Mulai sekarang, kita tidak akan membiarkan kapal bantuan diserang oleh Israel, seperti apa yang terjadi dengan Armada Kebebasan," tegas Erdogan.


Bacaan lain:
1. ISMA sokong kenyataan Erdogan arah kapal perang Turki ke Gaza
2. Erdogan: Turkish navy to protect Gaza aid
3. Turki Hentikan Semua Hubungan Kerjasama dengan Israel

Pemimpin yang hebat lahir daripada rakyat yang hebat,
dan memerlukan sokongan daripada rakyat yang hebat. [Aiman]


*Gambar: Boxing Glove

Friday, 9 September 2011

Biar Tangan Berdebu



Tangan kamu berdebu, bahasa Arabnya "Taribat Yadaak"


Kata Rasulullah,  dalam hadis yang diriwayatkan Imam Muslim, “wanita itu dinikahi kerana empat perkara; kekayaan, keturunan, kecantikan dan ketaqwaan. Pilihlah ketaqwaan, nescaya kamu akan beruntung (taribat yadaak).”

Kalau nak terjemah dengan mudah, taribat yadaak maksudnya “berdebulah tangan kamu”. Orang Arab ni memang tinggi bahasanya. Maksud yang cuba dibawa melalui taribat yadaak adalah bersungguh-sungguh. Dengan kesungguhan inilah akan menjadikan rumah tangga tersebut nanti lebih beruntung, bahagia, terjaga, tenang, terpelihara dan sebagainya. Inilah satu cara mereka untuk berikan galakan kepada orang lain agar bersemangat / bermotivasi dalam aktiviti yang dilakukan.

So, nak senang, taribat yadaak tu maksudnya “nescaya kamu akan beruntung”.

Itulah topik yang menjadi tweets aku yang ke-1000. Sejak akhir-akhir ni dah rasa tak berminat dengan blogger ni dah. Dulu rajin letak KPI sampai sekali post dalam tiga hari, sekarang dah surut semangat tu. Hahha. Sedang beralih ke microblogging i.e. facebook, twitter dan tumblr. Yang ni senang untuk update guna phone je. Paling tidak, boleh la selalu update aktiviti untuk jadi diari seharian.

Facebook: Faqih Aqili
Twitter: @faqihaqili
Tumblr: faqihaqili

Apapun, selamat berwalimah / berbm untuk kawan aku; Akhi Wan Fazrul dan Azrul Azuan. Masing-masing akan berwalimah minggu hadapan.Moga taribatlah yadaak.

Tuesday, 16 August 2011

Cakap Kotor Batal Puasa


Syarat berpuasa bukan setakat perlu menahan makan, minum dan seks semata, tetapi juga kata-kata dan perbuatan buruk atau dalam bahasa Arabnya disebut Qaulu zzur. 

Tidak hairanlah kalau ada yang berfatwa bahawa berkata kotor / lucah / kasar dapat membatalkan puasa. Kerana asasnya ada dalam sebuah hadis.

"Barangsiapa yang tidak meninggalkan kata dusta / kotor (semasa berpuasa) maka Allah tidak berhajat padanya untuk meninggalkan makan minumnya. 
[HR al Bukhari]

Literalnya kalau nak diikutkan, kalau Allah dah tak perlukan puasa kita, memang tidak berguna kita berpuasa kerana sudah terbatal. Kalau bercakap kotor di tengah hari, maka bolehlah terus mencari apa yang perlu dimakan untuk lunch. Tapi kita di sini menjadikannya sebagai syarat kesempurnaan sahaja.

Yang diinginkan adalah sikap berhat-hati dalam diri kita. Inilah yang disebut sebagai ketaqwaan, seperti dalam hadis analogi Umar yang menjadikan taqwa seperti berhat-hati melalui jalan berduri. Agar nanti keluar dari bulan Ramadan, terus berhati-hati dengan kata / komen / amal diri kita. Insya-Allah.

***


Uni Emirat Arab fatwakan berkata kotor/kasar batalkan puasa
ABU DHABI (Arrahmah.com) – Selama puasa di bulan Ramadhan, kaum muslim sebaiknya menghindari penggunaan bahasa kasar. Fatwa ini dikeluarkan oleh Otoritas Umum Urusan Islam dan Wakaf (GAIAE) di Abu Dhabi.

Menurut laporan Gulf News, yang dikutip oleh Emirates247 pada Minggu (14/8/2011), perilaku buruk atau mengumpat dapat membatalkan puasa.

Penggunaan bahasa kotor berkurang manfaatnya. Puasa harus membuat orang bersabar dan harus mengabaikan isu-isu yang bertentangan yang akan mempengaruhi emosinya, seperti yang dipaparkan dalam fatwa tersebut.

Kerana puasa itu adalah al Imsak, imsak itu adalah proses menahan. 
Dan proses ini merupakan latihan. Agar dapat mengejar status ketaqwaan

Monday, 15 August 2011

Penuh, tapi Baru Separuh

Separuh sudah Ramadan berlalu
Apa cerita, dah cukup produktif?

Ahmad ar Rasyid dalam bukunya, al Awaiq (Hambatan-hambatan Dakwah) ada menyentuh mengenai bulan.

1. Bentuknya bulat. Tak lonjong apatah lagi dalam bentuk shape poligon segi empat pentagon heksagon etc.
2. Selalu dipuji orang dan dimasukkan dalam sajak / simpulan bahasa.
3. Walaupun dipuji dan ditengok, bulan tetap diam tanpa suara. Tetap tenang walaupun hebat daya tariknya.


Maka begitu jugalah sepatutnya diri kita yang inginkan kesempurnaan. 
Mesti usaha hilangkan noda dalam hati kita.

Sunday, 7 August 2011

Tahi Ramadan

Istiqamah. Konsisten. Suatu perkataan yang gempak. 
Cabaran untuk melaksanakannya juga gempak.

Kalau nak imbau sejarah awal ramadan dulu, semua benda dah dimulakan dengan bersemangat. Kalau dulu sebelum Ramadan, boleh janji banyak benda. Macam macam penunjuk aras KPI diletakkan. Ada nak baca satu juz al quran sehari. Ada yang nak sedekah tabung masjid RM 10 seminggu. 2 subtopik buku untuk dibaca sehari , nak sahur setiap hari dan macam-macam lagi.

www.ismaeropah.com/ramadhan
Dan sekarang, tujuh hari dah berlalu. Boleh pandang belakang dan semak graf pencapaian Ramadan buat tahun ni. Kalau ada yang target Ramadan ni nak khatam al Quran sekali, optimumnya dah 7 habis juz buat masa ni. Begitu juga KPI lain yang dah ditetapkan untuk dicapai. Jangan semangat awal je, kalau tak nanti jadi macam tahi. Tahi ayam. Hangat-hangat tahi ayam.

Tapi biasalah, kalau dah ada lompang dan lubang tu, perlu curi masa segera untuk tampal. Tapi ingat, Ramadan masih berjalan, jadi kena kerja keras lagi untuk teruskan perjalanan ke depan.

Memang, konsisten dan istiqamah tu bukan mudah. Tak salah kalau lompang sana sini. Tapi biarlah di hujungnya nanti, perkara yang kita ingin istiqamahkan itu menjadi habit kita. Menjadi disiplin yang tak mahu kita langgarkan. 

30 hari itu memadai. InsyaAllah!

Teringat Ramadan 1425 pernah berazam tambah bacaan al Quran 5 mukasurat 
Tahun 1431 baru tercapai. Alhamdulillah masih kekal hingga ke hari ini

Tuesday, 2 August 2011

Magnet Ruhi

Kerana sirah itu perlu dibaca dan diceritakan untuk kita hayati
Bukan sekadar kosong seperti bacaan teks sejarah yang lain. 

Ketika memberi pengisian serius, sangat penting untuk pengisi untuk tune / bawa suasana masuk ke dalam suasana yang diperlukan. Ini sangat penting supaya objektif pengisian tersebut tercapai. Lagipun, kebanyakan hadirin biasanya sudah terbiasa dengan suasana santai / lawak ketika pengisian.

Pernah dalam sebuah daurah yang kami lalui, pengisi tiba-tiba sebak apabila menceritakan mengenai nasib umat Islam ketika peristiwa pemboikotan beramai-ramai di Fasa Makkah. Mana mungkin cerita terpaksa makan daun / tulang kering diceritakan dengan kosong mahupun dijadikan bahan lawak. Mendengarnya sahaja sudah boleh dijadikan suatu siri dalam slot "Bersamamu", bahkan lebih dahsyat lagi.

Kerana hadirin perlu sedar bahawa tujuan sirah seperti itu, diceritakan bukan untuk menjadi sekadar ilmu pengetahuan, tetapi seharusnya ditanggapi dengan serius seterusnya membawa kepada penghayatan dan semangat dalam tindakan. Di sini letaknya peranan / taklifan seorang pengisi, mengisi sehingga dia menjadi magnet ruhi; menarik hati-hati hadirin untuk menghayati pengisian yang diberi.

Maka begitu juga sepatutnya bacaan al Quran kita
Fain lam tabku, fatabaaku!

sumber
***

Pemboikotan Beramai. Tahun Ketujuh Kebangkitan [Sumber: ar Raheeq al Makhtum]
Piagam selesai ditulis, kemudian dibawa ke dalam Kaabah dan digantung di dalamnya. Dengan itu Banu Hasyim dan Banu al-Muttalib muslim dan kafirnya kecuali Abu Lahab sahaja, kesemua mereka terkurung di lorong Abi Talib mulai malam awal Muharam tahun ke tujuh kebangkitan Rasulullah.

Tiga Tahun di Lorong Abu Talib
Pengepungan semakin ketat, makanan dan bekalan semuanya terputus, mana-mana makanan yang masuk ke Makkah pihak musyrikin Quraisy tidak memberi lalu langsung untuk sampai ke tangan kaum muslimm.

Mereka membeli kesemuanya, kaum muslimin mengalami kemuncak kesengsaraan, hingga terpaksa memakan daun-daun dan belulang-belulang kering, hingga boleh didengar keluhan, nada tangisan, jeritan wanita-wanita dan anak-anak yang kelaparan, kalau pun sampai itu pun secara rahsia mereka tidak keluar dari lorong itu untuk membeli keperluan kecuali di bulan Haram sahaja. 

Itu pun mereka membeli makanan yang datang dari luar Makkah dan pihak musyrikin terus menindas lagi, dengan menaikkan harga barang-barang keperluan berlipat ganda supaya kaum muslimin tidak terdaya membelinya.

Sunday, 24 July 2011

Produktif Ramadan

Bersempena Ramadan ini, 
nantikan Siri Tips Ramadan Produktif: 
Memanfaatkan Setiap Detik Sepanjang Hari dalam Bulan Ramadan

Teaser 1
Teaser 2 
Teaser 3

Wednesday, 13 July 2011

WW: Wordless Wednesday


On Wednesdays all over the internet, bloggers post a photograph with no words to explain it on their blog. Hence the ‘wordless’ title. The idea is that the photo itself says so much that it doesn’t need any description.


Saturday, 9 July 2011

"Attending", Tapi Tak Datang

Yang sangat jarang klik Not Attending
Walaupun tak juga hadiri semua yang diklik "Attending"

Nota 1: Sekitar perjalanan Rasulullah dan Sahabat ra dalam Perang Tabuk
Dalam Sahihain, pernah Rasulullah bersabda, "Sesungguhnya di Madinah ada sekelompok manusia. Tidaklah kamu melintasi lembah dan menempuh suatu perjalanan melainkan kelompok manusia itu bersamamu."
Para sahabat bertanya, "Mereka berada di Madinah?"
Beliau bersabda, "Benar. Uzur telah menahan mereka."
Dalam riwayat yang lain, kemudiannya baginda saw lalu membaca ayat al Quran


وَلا عَلَى الَّذِينَ إِذَا مَا أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لا أَجِدُ مَا أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ
dan tiada (pula dosa) atas orang-orang yang apabila mereka datang kepadamu, supaya kamu memberi mereka kendaraan, lalu kamu berkata: "Aku tidak memperoleh kendaraan untuk membawamu"
[at Taubah, 9:92]

Nota 2: Ulasan Ibn Kathir rhm
Allah menjelaskan alasan-alasan munasabah yang membenarkan seseorang untuk tidak berjihad. Dia mulakan dengan menyebut alasan yang kekal; kelemahan fizikal yang tidak membenarkan jihad seperti buta, rekat, dan sebagainya. Allah swt kemudiannya menyebut alasan yang tidak kekal, seperti penyakit yang menghalang berjihad fi sabilillah, atau kemiskinan yang menghalang persediaan untuk berjihad. Tiada dosa bagi mereka dalam hal ini jika mereka tidak turut serta, dengan syarat mereka tidak menyebarkan niat jahat atau cuba untuk menghalang umat Islam yang lain daripada berjuang. Dalam masa yang sama, mereka perlu memerhatikan tingkah laku yang baik di negeri tersebut.

Nota 3: Cerita Jums Kami


Apabila ustaz Zahazan membincangkan ayat ini dalam slot tafsirnya di IKIM baru-baru ini, ingatan saya selalu melayang kepada seorang ikhwah kami di Eropah sana. Namanya sudah berada dalam list "attending". Tapi dia tidak berada bersama kami di Ireland ber"summer camp".Allah menakdirkannya terlepas flight pertama. Namun dia tidak berputus asa, terus dia beli tiket buat kali kedua. Ternyata kali itu passportnya pula tidak boleh diguna. Maka pulanglah dia dengan frust-nya (riwayat salah seorang ikhwah kami) tanpa turut serta dalam summer camp kami.

Sepanjang perkenalan saya dengan dia, saya yakin mana mungkin dia ingin mengelak untuk bersama-sama dengan kami di Ireland ketika itu. Namun keuzuran kenderaan menghalang dia daripada menghadiri Jump. Saya doakan dia umpama orang yang Rasulullah sebutkan dalam hadis di atas; walau tidak melintas lembah bersama-sama, tidak keluarkan duit secara bersama, tidak harungi kesusahan melawan musuh bersama, tetapi tetap memperoleh balasan yang sama seperti kami. Ameen, mudah-mudahan.

Bukit sama didaki, lurah sama dituruni
Gambar: Faris
Orang seperti inilah yang saya maksudkan dengan "attending", tapi tidak turut serta.

Kalau ada jemputan hadiri program, jangan terus kata tidak
Biarlah hanya keuzuran yang mampu halangi kita

Monday, 4 July 2011

Malam Terakhir


Dalam banyak-banyak sesi dalam Jump kami yang lepas, yang paling membekas adalah pada malam yang terakhir. Berdiri bersama ikhwah sambil memuhasabah perjalanan kami di bumi Eropah ini. Kalimah istighfar yang banyak aku sebutkan, kerana memikirkan istighfar antara kunci terbukanya bantuan dan rezeki daripada-Nya

Hujung malam itu, ketika berpelukan, tiada doa yang aku banyak panjatkan melainkan apa yang dilontarkan oleh Nabi Musa as seperti yang Allah firmankan dalam surah Thaha.

اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي, وَأَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي, كَيْ نُسَبِّحَكَ كَثِيرًا, وَنَذْكُرَكَ كَثِيرًا, إِنَّكَ كُنْتَ بِنَا بَصِيرًا
Teguhkanlah dengan dia kekuatanku, dan jadikanlah dia sekutu dalam urusanku, supaya kami banyak bertasbih kepada Engkau, dan banyak mengingat Engkau. Sesungguhnya Engkau adalah Maha Melihat (keadaan) kami.
[Thaha, 20: 31 - 35]

Air melurut ke tepian mandi, Kembang berseri bunga senduduk
Elok diturut resmi padi, Semakin berisi semakin tunduk [Dr Zain]
Perjalanan masih panjang. Barisan perlu diteguhkan. Kekuatan akan bersama dikongsikan. Kelemahan pula penting untuk diberikan rawatan. Agar Allah izinkan kami mudah berjalan.

Terus doakan! 
Allahumma tsabbit qulubana.

Thursday, 30 June 2011

Akhawat dalam Bahaya

Sepatutnya dapat tugasan bentangkan tentang Perang Bani Qainuqa'
Tapi masa punya pasal, tak sempat nak dikongsikan. Kongsi di sini je.

Cerita 1:
Perang terhadap bani Qainuqa' ini di awali sebuah peristiwa di sebuah pasar bani Qainuqa'. Pada saat itu pasar sedang dalam suasana yang ramai hingga seorang wanita arab datang dengan membawa barang untuk di jual di pasar itu, kemudian wanita itu duduk bersebelahan dengan pedagang emas dan perak. Kemudian sang pedagang emas dan perak itu, yang tidak lain adalah yahudi tanpa rasa malu meminta wanita arab tadi membuka penutup wajahnya (cadar) untuk melihat wajahnya, namun permintaan yahudi itu ditolak oleh wanita Arab tadi dan ia tetap bersikukuh untuk tidak membuka penutup wajahnya.

Sang penjual emas dan perak tadi lantas berjalan ke belakang wanita Arab tadi dan mendekati ujung pakaian wanita arab tersebut lantas mengikatkannya ke punggung wanita Arab tersebut, sehingga pada saat waniat Arab tadi berdiri maka tersingkaplah auratnya dan kemudian sang penjual perak dan emas beserta orang-orang yahudi disekitarnya itu pun terawa terbahak-bahak melihatnya. Sehingga berteriaklah sang wanita Arab tadi, hingga terjadi kegaduhan.

Mengetahui hal itu seorang pemuda dari kaum muslim yang berada di dekatnya langsung meloncat mendekati sang penjual emas dan perak yang yahudi tadi lantas membunuhnya. Segera setelah terbunuhnya yahudi itu, membuat orang-orang yahudi disekitarnya marah lantas dibunuh pula pemuda muslim itu. Mengetahui hal tersebut membuat keluarga dari pemuda muslim tersebut tidak terima dan berteriak-teriak memanggil kaum muslimin yang lain hingga akhirnya pecahlah perang antara kaum muslimin dengan Orang-orang yahudi tersebut.

Cerita 2:
Khilafah juga akan membela kehormatan wanita sebagaimana yang pernah dilakukan oleh Khalifah Al-Mu’tasim. Beliau mempersiapkan bala tenteranya dan melancarkan jihad ke atas Rom ketika membela kehormatan seorang muslimah yang ditahan di Amuriyyah oleh puak Rom yang kemudiannya cuba mencabul kehormatannya. Imam Sayuti di dalam Tarikh al-Khulafa’ menulis bahawa 3000 tentera Rom telah terkorban dan 30,000 yang lain ditawan di dalam peperangan ini. Muslimah tersebut berjaya dibebaskan dan kemuliaannya dikembalikan.

Cerita 3:

Ketika Jump lepas, selepas beraktiviti di pantai, habis semuanya dalam kepenatan. Berjalanlah kami dengan santai 5 km semula untuk pulang ke tapak kem. Tiba-tiba, dari jauh kelihatan kereta Faez. Ingatkan nak bawakan kami balik gunakan kereta, rupa-rupanya dia datang untuk sampaikan berita. Katanya, akhawat kumpulan kami yang ada di campsite sedang dalam bahaya, ada orang nak serang. Tugas kami, perlu balik sesegera mungkin untuk selamatkan mereka.

Antara aktiviti di pantai; main layang-layang.
Gambar: Faris
Apa lagi, berlari-larilah semua orang balik. Penat bermain sebelum ni di pantai, dah macam tak rasa. Takut pada anjing pun dah dilupakan. Badan yang sakit bermain ragbi pun tiba-tiba rasa segar. Yang penting, akhawat kumpulan kami selamat. Kejar punya kejar, pintas memintas, akhirnya sampailah orang pertama di campsite. Tapi yang dilihatnya, akhawat tengah rilex-rilex. Suasana aman. Tak nampak bahaya yang akan datang. Lalu keluarlah pertanyaan, "Apakah?"

Nak bermain war game rupa-rupanya. Apa-apapun, bagus. Semangat dah ada. ar Rijal perlu qawwamun ala an Nisa'. Jadi pelindung kepada mereka. Perlu lebih hebat dan superior. Buktikannya di lain tempat dan masa juga.

Ketika orang lain lari, aku berjalan macam cool je, temankan Faiz n Epul
Rasa bersalah pun ada :( tapi temankan member punya pasal, takpe la kot

Sunday, 26 June 2011

Rahsia Isra Mi'raj

Dari Mekah, naik atas, turun bawah, sampai al Aqsa
Dari al Aqsa, naik ke atas, lalu berjumpalah dengan Kekasihnya

Jump kami yang lepas, lebih tekankan aspek fizikal. Tapi rohani juga tak boleh dibiarkan makan ala kadar sahaja sepanjang empat hari di sana. Beberapa kisah Rasulullah, terutamanya ketika di Madinah menjadi tazkirah bersiri kami. Cuma dua tiga sahaja pengisian berat-berat.

Abang Pali hensem antara yang beri pengisian kepada kami. Tentang tanggungjawab sesama manusia. Dia mulakan pengisiannya dengan falsafah di sebalik peristiwa Isra dan Mi'raj. Kata dia, Allah boleh saja naikkan Rasulullah naik ke langit dari Mekah, tanpa perlu ke Masjid al Aqsa. Pasti ada sebabnya kenapa perlu ada horizontal journey ke Masjid al Aqsa sebelum vertical journey ke Sidratul Muntaha.

Waktu tu juga baru terfikir. Kenapa agaknya?

Perunding Aman Palestin, Dr Zainur Rashid Zainuddin

Mungkin inilah rahsia di sebalik Isra dan Mi'raj. Apa yang perlu kita perhatikan, vertical dan horizontal movement perlu ada dalam hidup setiap daripada kita. Vertical journey tu tanda hubungan terus dengan Allah di arasy sana. Sedangkan horizontal journey tu tanda perlunya ada hubungan kemanusiaan antara makhluk di bumi. Manusia bergelar umat baginda perlu perhatikan kedua-dua movement ini.

Tak cukup hebat ruku sujud sahaja, mingle around! Tak cukup mingle around sahaja, ruku dan sujud juga!

"Hmm, betul juga."

A: jangan lupa praktikkan rahsia Isra' dan Mikraj
B: ye, dh mula dipraktikkan sket2 tadi, alhamdulillah

Popular Posts