Monday, 30 August 2010

Rehlah Masyi

Berapalah sangat 5km berbanding 160km.
Bukan jarak nak dikisahkan, tapi nilai yang dipraktikkan

Perkongsian
Rasulullah saw telah membahagikan kenderaan seberapa yang ada itu, iaitu sebanyak 70 ekor unta untuk dikongsikan oleh sahabat-sahabatnya. Bahagian baginda berkongsi dengan Ali b Abu Talib dan Murthid b Abi Murthid. Baginda bergilir-gilir menunggangnya sama seperti setiap tenteranya yang lain juga.

Murah Hati
Sahabat kongsi Nabi saw (Ali dan Murthid) ingin menarik diri untuk memberi peluang kepada baginda, kata mereka, "Biarlah kami berjalan ...". Jawab baginda, "Kamu tak lebih kuat daripada saya dan saya pula tidaklah dapat menolak bahagian daripada kamu berdua."

Kecergasan
Orang-orang Islam berangkat dengan laju kerana takut kafilah Abu Sufyan terlepas daripada kejaran mereka. Di jalan, mereka melepaskan pengintip-pengintip bagi mendapatkan berita kedudukan musuh.

Kesetiaan
Orang-orang Ansar memberikan baiah pada hari Aqabah untuk mempertahankan baginda di Madinah seperti mereka melindungi anak isteri mereka sendiri, tetapi tidak membaiah untuk menentang musuh di luar Madinah. Kata Saad (wakil Ansar), "Sesungguhnya kami telah beriman dan membenarkan engkau, kami mengaku bahawa apa yang engkau bawa itu semuanya benar, kami telah memberikan perjanjian dengan dengar dan patuh, oleh itu teruskanlah, kami akan tetap bersama engkau. Demi Allah yang telah mengutuskan kebenaran melaluimu, sekiranya engkau berdepan dengan lautan lalu menempuhinya nescaya kami akan ikut, tak seorangpun dari kami yang akan tinggal, kami tidaklah takut untuk bertemu musuh esok, kami ini adalah orang yang tabah dalam peperangan dan benar dalam perjanjian ..."

Kecerdasan
Mereka berkhemah dekat mata air yang mula-mula ditemui di Badar dari arah Madinah. al Habbab bin al Munzir datang berjumpa dengan Rasulullah saw bertanya, "Tempat ini engkau pilih menurut pertimbangan engkaukah atau tempat yang Allah tetapkan di mana kita tidak boleh maju atau mundur lagi, atau semata-mata pendapat, helah dan tipu daya perang sahaja?" Sabda baginda, "Sebenarnya ia adalah pendapat dan tipu helah perang." Kalau begitu, kata Habbab lagi, "Tempat ini tidak sesuai, arahkanlah orang ramai maju ke depan lagi sehingga mata air yang berdekatan dengan musuh, kita berkhemah di situ, kemudian kita timbuskan mata air yang di belakang, sebagai ganti kita bina sebuah kolam dan kita penuhkan air, dengan cara ini kita akan mendapat cukup bekalan air dan musuh tidak mendapatnya".

Edit daripada: Mahmood Shit Khattab, al Badar al Kubra, Teladan Bagi Muslimin Kini dan Akan Datang


Promo Rehlah Masyi DHL tahun ini. Kawasan lain tak jumpa pulak promonya

Itu kisah dan nilai yang terdapat pada ekspedisi Badar 1430 tahun dahulu. Ayuh aplikasinya dalam Rehlah Masyi tahun ini. Untuk bacaan lanjut, nilai-nilai dalam Perang Badar, boleh rujuk terjemahan tulisan Mursyid Am Ikhwan Muslimin di Renungan2u.

Tapi aku pulak tak dapat datang, kena turun KL minggu ni. Masyi around KL ada la lebih kurang 5 km kot =)

Friday, 27 August 2010

Naikkan Semangatmu!

Menjelang masa berharga bulan Ramadan, ayuh semarakkan semangat untuk beramal. Semoga gambaran syurga seperti tertulis di bawah mampu menjadi motivasi kita untuk terus beramal, mudah-mudahan mendapat target yang diharapkan iaitu ketaqwaan.


Para ulama bersepakat syurga itu terletak di atas dari langit yang ketujuh. Dalam surah An-Najm ayat 13-15 Allah berfirman: Sesungguhnya ia (Muhammad) telah melihat Jibril sekali lagi, iaitu di Sidratul Muntaha, dan di dekatnya ada syurga tempat kembali.

Ketika Rasulullah dalam perjalanan Mikraj, Baginda telah berhenti di Sidratul Muntaha. Menurut baginda, Sidratul Muntaha itu berada jauh di luar alam langit (di luar ruang angkasa). Di situlah Baginda dapati terletaknya syurga.

Kemudian dikatakan syurga itu luasnya seluas langit dan bumi sebagaimana difirmankan Allah dalam surah Ali Imran ayat 133Kejarlah oleh kamu ampunan Tuhan kamu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi disediakan bagi orang-orang yang bertakwa.

Di syurga juga udaranya nyaman tidak panas membakar dan tidak pula sejuk mengigit. Allah berfirman:
Mereka berehat didalam syurga dengan berteleku di atas pelamin-pelamin (yang berhias), mereka tidak nampak di situ adanya matahari (usahkan hawa panasnya), dan tidak juga merasai suasana yang bersangatan sejuknya. (Al-Insan: 13)

Abu Hurairah berkata bahawa Rasulullah bersabda: “Bahawa dinding-dinding syurga itu batu-bata dari perak dan emas. Tanahnya pohon kimkuma (Za’faran) dan buminya kasturi.” (Hadis riwayat Al-Bazzar).

Dalam sebuah hadis lain diceritakan bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Tanah syurga itu licin putih, kasturi murni.” (Hadis riwayat Muslim). Harumnya bau syurga ini dapat dicium dari jarak perjalanan 100 tahun.

Sungai-sungai syurga pula memancar dari bawah-bawah bukit. Di dalam Al-Quran, Allah banyak menyebut tentang macam-macam sungai di syurga ini antara lain firmanNya dalam Surah Muhammad ayat 15 yang bermaksud: Sifat syurga yang telah dijanjikan kepada orang-orang yang bertakwa (ialah seperti berikut): Ada padanya beberapa sungai dari air yang tidak berubah (rasa dan baunya), dan beberapa sungai dari susu yang tidak berubah rasanya, serta beberapa sungai dari arak yang lazat bagi orang-orang yang meminumnya, dan juga beberapa sungai dari madu yang suci bersih. Dan ada pula untuk mereka di sana segala jenis buah-buahan, serta keredhaan yang tinggal kekal di dalam syurga yang sedemikian itu keadaannya) sama seperti orang-orang yang tinggal kekal di dalam neraka dan diberi minum dan air yang menggeledak sehingga menjadikan isi perut mereka hancur? (sudah tentu tidak sama!).

Wallahu'alam

Edit daripada: Pelbagai sumber

Tuesday, 24 August 2010

Takutkan Harimau ...

Ini sketsa Program Iftar dan Qiam kami tempoh hari. 
Ada kecil, ada besar. Ada muda, ada tua muda.

Versi manusia biasa, kalau takut harimau, tak pernah teringin nak jumpa dalam hutan pun. Kalau dah jumpa, terus lari. Versi budak-budak, kalau takut hantu, xnak dengar cerita yang seram-seram. Bila sorang-sorang, mula rasa sejuk satu badan. Tapi versi orang kampung, kalau dah takut bila panjat pokok kelapa tinggi-tinggi, terus peluk batang pokok erat-erat. Lagi tinggi, lagi gayat, lagi kena pegang kuat-kuat.

Perkara yang sama. Takut. Tapi versi orang kampung memang lain daripada yang lain.


Takutkan Allah pula menjadikan kita semakin bersemangat dekat dengannya, bukan semakin menjauh. Bahasa Arabnya Taqarrub. Jadi perlulah ada rasa teringin nak berjumpa dengan-Nya. Bukannya semakin lari jauh daripada-Nya. Perlulah juga semakin bersemangat ingin mengenali-Nya dan mengetahui cerita-cerita-Nya. Juga rasa berbahagia apabila berseorangan bermunajat terhadapnya. Yang pasti, takut itu menjadikan kita ingin terus memegang erat tali-Nya.

إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ
Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang selalu bersegera dalam (mengerjakan) perbuatan-perbuatan yang baik dan mereka berdoa kepada Kami dengan harap dan cemas. Dan mereka adalah orang-orang yang khusyuk kepada Kami.
[al Anbiya', 21:90]
[Roghaban] itu penuh pengharapan. [Rohaban] itu pula penuh rasa cemas.

Mudah-mudahan, bersempena Ramadan ini. Laalli Min allazina Yattaqun

Monday, 23 August 2010

Solat Menangis-nangis?

... Sheikh itu menangis kepada Allah swt dalam sujudnya, mengharapkan agar Allah mengampunkan dosa-dosanya.


"Sheikh, ketika anda membaca al Quran, saya dapat rasakan bahawa anda sangat memahaminya. Kadang-kadang anda akan ulang suatu ayat tu berulang-ulang kali, kadang-kadang juga anda akan menangis-nangis. Walaupun saya faham maksud ayat tersebut, saya tak dapat menangis macam anda menangis. Lalu saya rasa anda bukan sahaja memahami maksudnya, tetapi anda FAHAM maksudnya. Macam manakah caranya saya nak menjadi macam mereka yang memahami?"


Dia menjawab, "Caranya ada banyak:

1. Siapkan Mental Semaksimumnya dengan Bersolat Sunat Sebelum Solat Fardu.
Sediakan hati anda sebelum menunaikan solat. Contohnya sebelum solat Isya, solat dua rakaat dahulu untuk pastikan hati anda merasai ruh al Quran sebelum bersolat yang fardu.

2. Selalu Membaca al Quran
a. Apabila anda membaca suatu ayat, bacanya berulang kali - cuba fahami sedalam-dalamnya ayat tersebut.
b. Berhubunglah dengan al Quran, satu juz satu hari, supaya anda boleh mengkhatamkan bacaan al Quran dalam satu bulan, dengan kerap kali mambacanya.

3. Baca tafsir al Quran
a. Jika menyedari terdapat ayat yang anda tidak fahami ketika membaca al Quran, terus pergi mencari tafsirnya. Kemudian, baca kembali ayat tersebut dengan dengan ilmu yang baru diperolehi, tentang bagaimana ia diturunkan, mengapa ia diturunkan, bila ia diturunkan, suasana ketika ayat itu diturunkan, kemudian cuba berfikir: Adakah aku sudah memahaminya sekarang?

4. Menyedari Allah swt memanggil ANDA
a. Bayangkan suasana ketika al Quran diturunkan kepada para sahabat. Merekalah yang telah menyaksikan proses penurunan al Quran tersebut! Mereka tahu sebab penurunan setiap ayat; mereka juga sedar bahawa ayat al Quran tersebut diturunkan untuk DIRI MEREKA. Bayangkan bagaimana para sahabat ra yang kemudiannya terkesan dengannya, ketika mereka tahu bahawa ketika al Quran itu diturunkan kepada mereka, al Quran itu jugalah yang sedang memanggil diri mereka.
b. Ketahuilah bahawa: Allah swt sedang memanggil anda! Contohnya, bayangkan anda mendengar surah al Hujurat: 
"Wahai orang yang beriman, janganlah kamu mendahului Allah dan Rasul-Nya dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. 
[al Hujurat, 49:1]. 

Anda sepatutnya bayangkan, akulah salah seorang daripada mereka yang beriman. Apa yang Allah mahukan daripada AKU? Apakah yang Allah, yang maha Mengasihani itu, minta daripada aku?

5. Merasakan ayat tersebut Hidup
a. Ketika anda membaca ayat tentang syurga, bayangkan anda sedang DUDUK di dalam syurga, sambil melihat buah-buahan syurga, melihat warga-warga syurga serta menghidu wangi-wangian syurga.
b. Ketika anda membaca ayat tentang neraka, bayangkan dapur rumah anda, bayangkan betapa panasnya ketika anda berada sangat dekat dengan dapur tersebut ketika apinya menyala. Bayangkan betapa panasnya jika anda memegang api tersebut - tak tertahan sehinggakan muka anda juga sudah tak tahan merasai habanya. Itu hanya api dunia! Bayangkan api neraka! Bagaimanakah pula panasnya api Neraka nanti?

6. Doa: Sangat Penting
a. Allah swt lah satu-satunya yang dapat memberikan kefahaman yang anda inginkan. Anda tak akan mampu mendapatnya kecualilah jika Allah mahukannya. Jadi, ketika anda sujud, ketika anda berada antara tangan-Nya swt, mintalah beribu-ribu doa: "Ya Allah! Engkaulah yang Maha Pembuka! Bukakanlah kefahaman ini untukku, bukakanlah kefahaman terhadap al Quran untukku."

7. Qiamullail
a. Baca ayat tersebut sambil berfikir tentangnya. Baca ayat itu banyak dan berulang-ulang kali sambil berfikir dan merenungi ayat tersebut. Nabi saw pernah membaca hanya satu ayat berulang-ulang kali, sambil menangis kerana Allah swt.
b. Bacaan dan penghayatan terhadap ayat tersebutlah yang akan menggerakkan hati anda.

8. Kurangkan dosa dan maksiat kepada Allah swt
a. Raan (titik hitam akibat dosa dan amal jahat) merupakan penghalang daripada merasai dan memahami al Quran. Titik inilah yang mencipta penghadang kepada hati: 
"Sekali-kali tidak (demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutup hati mereka." 
[al Muthaffifin, 83:14]

b. Ini menjadikan ketika anda mendengar sesuatu ayat yang hebat dan kuat, namun anda tidak terkesan dengannya kerana pada hati anda terdapat penghadang ini. Anda perlu mengurangkan dosa yang anda lakukan supaya hati anda terkesan semula dengan al Quran.

9. Kerap kali mendengar al Quran
a. Apabila anda mendengar al Quran, fikirkan - mengapa qari tersebut membaca sesuatu ayat itu berulang-ulang? Mengapa dia menangis ketika membaca sesuatu ayat? Dengar dan fikirkan mengapa qari tersebut membaca sedemikian rupa.

10. Letakkan Pengharapan kepada Allah swt
a. Allah swt TIDAK AKAN meninggalkan aku keseorangan.
b. Sedarlah bahawa Allah swt tidak akan membiarkan anda apabila anda memohon kepada-Nya. Berdoalah kepada-Nya! Berharaplah bahawa dia swt akan memakbulkan doa anda!
c. Berdoalah: "Ya Allah! Siapalah diriku ini? Siapalah diriku ini melainkan hamba yang berdosa dan bermaksiat? Maha suci Engkau! Engkaulah Pemilik Pengampunan! Ya Allah, bukakanlah pintu kefahaman kepadaku! Hanya Engkaulah yang memberikan kefahaman!"
d. KETAHUILAH bahawa dia akan memakbulkan permintaan anda dan dia tidak akan meninggalkan anda.


Wednesday, 18 August 2010

Kisah Manjung dan Tarbiyyah

Ini ungkitan kisah lama saya

Manjung
Saya mula keluar dari Manjung untuk sambung belajar ketika Tingkatan 4 ke Klang. Biasalah, ketika taaruf sepanjang lebih 6 bulan tu, kenalah sebut asal tempat tinggal dan sekolah sebelumnya. Bila sebut nama Manjung, ramai yang terpinga-pinga. Dekat mana tu? 

Saya rasa Manjung ni dah maju, siap dapat taraf Majlis Perbandaran, tapi rupanya ramai jugak yang tak tahu di negeri mana Manjung ni. Benda yang sama berulang selama hampir 4 tahun. Nak sebut Manjung, kena bagitau Pulau Pangkor / Base TLDM kat Lumut / 1 jam suku dari Ipoh. Memang tak ramai tau.

Itu kisah dulu, tapi sekarang, orang lain dah mula kenal Manjung kat mane. Bandarnya dah pun maju, macam standard bandaraya. Semua kemudahan dah dekat-dekat. Orang yang duduk sini pun dah semakin ramai dan padat. Bila berprogram kat tempat lain pun, selalu jumpa dengan orang Manjung. Dah tinggal sikit orang yang tak tau Manjung kat mana. Ada la sikit-sikit yang tak kenal lagi.

Dengan orang celik politik pulak, bila sebut nama Nizar / Zambry MB Perak / Perak Dap Chairman, dorang terus kenal Manjung. Itulah adun kawasan sini.


Tarbiyyah
Saya mula rasa tempias tarbiyyah ketika tingkatan tiga. Ketika zaman tu, memang tak ramai tau halaqah tu apa. Tapi halaqah TV9 memang popular. Daurah pun baru nak dibiasakan, tapi bila orang sebut raudah (slip of tongue la tu), kami tak tau apa. Kalau orang sebut Islam, orang mesti selalu kaitkan dengan Universi Islam UIA, Parti Islam PAS, tapi jarang orang kaitkan dengan dakwah dan tarbiyyah.

Tapi sekarang, semakin saya membesar bersama orang di sekeliling saya, saya rasa sangat seronok bila orang sudah mula mengenali tarbiyyah. Rasa seronok tu semakin menjadi-jadi bila orang yang rapat dengan kita pun dah tersentuh rapat dengan tarbiyyah. Classmate yang nakal-nakal dulu, jiran sebelah rumah kawan bermain sama-sama, dan even sepupu yang bertepuk tampar dulu (sekarang dah tak boleh, sebab dia seorang akhawat hebat, hahha), semakin ramai yang sudah memahami jalan Islam, dakwah dan tarbiyyah.

Sana sini dah senang nak jumpa ikhwah akhawat. Rasa sangat bahagia kerana akhirnya nikmat dakwah dan tarbiyyah itu akhirnya dikongsi dengan orang ramai. Sekarang, ia sudah semakin terang dan jelas. Semoga ia terus bergerak laju ke dalam masyarakat, menyebarkan nilai-nilai Islam (afshu as Salam).

Namun, ada suatu nasihat daripada syeikh dakwah kita ini, al Banna. Katanya, "Saya ingin berterus terang kepada kalian bahwa dakwah yang kita emban ini belum banyak diketahui orang. Nanti, di saat mereka telah mengetahui dan memahami tujuan dan sasarannya, niscaya akan terjadi permusuhan dan penentangan dari mereka. Di depan kalian akan terbentang berbagai kesulitan dan kalian akan menemui banyak kendala. Saat itu berarti kalian telah memulai meniti jalan para aktivis dakwah yang sesungguhnya."

Ayuh, persiapkan diri kita! Semoga terus tsabat, mewarnakan masa depan bersama!

Sunday, 15 August 2010

Jangan Silap Seperti Lut

Kerana dakwah itu sangat perlu disampaikan ke keluarga yang terdekat, Rasulullah mencontohinya kepada kita dengan memanggil Bani Hashim dan Bani Muthalib untuk diberitahukan mengenai persoalannya kepada mereka.

Kata Syaikh Munir Muhammad al Ghadban dalam Manhaj Haraki, ini merupakan sunnah Ilahiyah. Kaitannya ada pada kisah Nabi Lut. Tiada kaum keluarga mahupun kabilah yang mampu membela dirinya kecuali dua orang anak perempuannya. Isterinya kafir, orang beriman pula masih sedikit dan tidak mampu membela baginda.

Inilah yang mendorong baginda untuk mengadu kepada Allah, setelah merasakan perlunya baginda kepada [Ruknin Syadid]
Lut berkata: "Seandainya aku ada mempunyai kekuatan (untuk menolakmu) atau kalau aku dapat berlindung kepada keluarga yang kuat (tentu aku lakukan)."
[Huud, 11:80]

Oleh itu, wajar pada awal-awal dakwah ini, keluarga terdekat menjadi sasaran dakwah asal, agar mereka mampu memahami atau menerimanya. Supaya ada pihak yang mampu bersiap-sedia membela dan menanungi diri kita, andai ada bahaya mendatang. Setidak-tidaknya, mereka bersikap seperti Abu Talib, bukannya Abu Lahab.


Agar mampu menjadi seperti keluarga Nabi Syuib
Mereka berkata: "Hai Syuaib, kami tidak banyak mengerti tentang apa yang kamu katakan itu dan sesungguhnya kami benar-benar melihat kamu seorang yang lemah di antara kami; kalau tidaklah karena keluargamu tentulah kami telah merajam kamu, sedang kamu pun bukanlah seorang yang berwibawa di sisi kami.
[Huud, 11:91]

Thursday, 12 August 2010

Kebahagiaan dalam Perpisahan

Part 1 | Part 2

Salam Ramadan!
Sambungan projek suka-suki bersempena bulan Ramadan. Semoga bermanfaat!

Kebahagiaan dalam Perpisahan. Tinggalkanlah keinginan nafsu kita yang liar dan bukan-bukan bersempena Ramadan ini. Jom tarbiyah dzatiyah sungguh-sungguh. Mintak maap Shahir. Ini poster bulan Ramadan. Bukan cover album anda =)

No human ever filled a vessel worse than his stomach. Berpada-pada makan Ramadan ni. Boleh mati kalau xbernafas. Makan bukan untuk mati

Semangat hadapi Ramadan. Forever strong, Insya-Allah

Monday, 9 August 2010

Pengisian Retreat Kami

Sedangkan Maher Zain pun pernah membawakan persoalan, 
"Is He satisfied? Is Allah satisfied?"

Retreat kami bermula dengan tajuk asas. Permasalahan umat yang berlaku pada masa kini. Kalau kita merasakan kehidupan yang kita jalani sekarang sudah cukup selesa, kita salah. Kerana ada pelbagai perkara dan peristiwa yang berlaku dan beredar sekeliling kita tidak selari dengan kehendak Tuhan kita, Allah.

Ustaz Hazizi cukup bijak. Dia tidak mahu syok sendiri bercerita mengenai masalah masyarakat kita, tetapi membiarkan kami menyatakan apa yang tidak kena dengan situasa masa sekarang. Agar sama-sama kita merasai bahawa itu merupakan masalah kita bersama, bukan masalah Ustaz Hazizi seorang sahaja.

Thanx Ammar!

Saya kira dia mengambil silibus daripada Dakwatuna yang ditulis oleh Imam as Syahid. Beliau menyenaraikan masalah yang wujud dalam situasi sekarang dalam tujuh aspek.

Politik: Bangsa ini telah dijajah oleh musuhnya. Masyarakatnya hidup dalam keadaan berpuak, bermusuh dan berpecah.

Ekonomi: Amalan riba berleluasa di semua lapisan. Syarikat asing menguasai sumber kekayaan mereka.

Pemikiran: Kekeliruan, kemurtadan dan amalan menolak tuhan yang boleh menggugat akidah mereka dan menghancurkan nilai-nilai baik dalam diri masyarakat mereka.

Sosial: Budaya pergaulan bebas. Keruntuhan akhlak. Tidak mahu terikat dengan mana-mana budaya baik yang mereka warisi daripada generasi lama. Sifat terikut-ikut dengan budaya barat.

Undang-undang ciptaan manusia yang tidak mampu menakutkan penjenayah dan tidak mampu mendidik serta tidak mampu mengembalikan hak daripada orang yang zalim. Mereka mengamalkan undang-undang yang tidak mampu menandingi undang-undang langit yang telah digubal oleh Tuhan yang mencipta manusia, Raja segala-galanya dan Pemilik jiwa manusia.

Kepincangan dalam dasar pelajaran dan polisi pendidikan hingga menghalang generasi baru; bakal pemimpin dan pendokong kebangkitan masa depan daripada menerima bimbingan yang betul.

Kejiwaan, bangsa ini ditimpa sifat-sifat putus asa, malas, pengecut, rendah diri, bacul, kedekut dan ego yang menyekat tangan mereka dari sifat memberi. Hanya berdiam diri tanpa mampu memberikan sebarang pengorbanan. Terkeluar daripada senarai pahlawan. Masuk ke dalam barisan mereka yang hanya mahu berseronok dan berhibur.

Edit daripada: al Banna, Majmuatu ar Rasail, Dakwatuna

Akhirnya kita menyedari bahawa kita perlu melakukan perubahan ke atas tujuh-tujuh aspek ini. Kerana katanya: Yang berasa selesa dengan keadaan masing-masing pasti tidak akan melakukan perubahan. Kerana perubahan itu datang dengan risiko juga ketidakselesaan. 

Maka barulah kami sedar, sebab itulah dia membawakan kepada kami tajuk Manhaj at Taghyir. Agar kami mudah memahami perubahan yang bagaimana yang kami mahukan. 

Dah lama aku tak cakap perkataan ini

Friday, 6 August 2010

Anticipation

Anticipation is exciting. That’s for sure.


I wanted to wait for another half a month at least for a new post, but it just had to come out today. The idea could no longer wait.

This thing must be shared supposedly weeks before. Nevertheless, I’m sharing it today and I think it is still acceptable. So let’s get on with it.

On anticipating things

What does it mean by anticipation? If you are anticipating things, exciting things, how would you react and what would you do?

Let us observe the world that we’re currently living in today. How do the world anticipate on “exciting” things?

1) They line up, camps set up days before

iPhone4
People lining up in Japan to buy the iPhone4

In New York, same thing happened

Now that’s what we called anticipation!

2) Countdown

FIFA World Cup South Africa 2010
That's more than a year of anticipation!

Hollywood Movies
Movies also got countdown

3) Ubiquitous

Motorola Droid Ad Campaign
It's everywhere

Nicely design billboards

e.v.e.r.y.w.h.e.r.e

And not to forget, the internet is full of websites, tweets and stuff that update things almost in real-time. So we can imagine hardcore fans of some exciting things will regularly check for updates. Some have them directly fed into their droid, blackberry and the likes. Every morning, the moment they got up from bed, first thing to do is check if there are any news, or updates. That’s what we call serious anticipation.

Anticipation shouldn’t scared people away

We should notice in all the pictures above, that there are no impressions of burden, mental weight, stress, or difficulty associated with the campaigns. You know, something like:

iPhone4 is the next best thing after iPhone3GS. Save money. Don’t buy unnecessary stuff. cos you’re gonna need it for the iPhone4.

or maybe:

FIFA World Cup 2010 is near. Be prepare for it. It will be full of sleepless nights. For those who hasn’t got Astro must be ready to spare some money so you can subscribe Astro Beyond for full experience.

Same thing goes for Ramadhan. We shouldn’t be promoting it with impressions of difficulties. Especially to the kids. Although Ramadhan is actually associated with hardship (Battle of Badr etc), but you know, imo encouragement is more effective. Sometimes we need to change our way of anticipating it.

Try to portray it more positively. Like the picture above, if possible.

So what do we do now?

Here’s a few things I suggest we try in order for us to get the spirit of serious anticipation:
  1. Actively look for information on Ramadhan. Find out all Quranic verses and hadith regarding the fadhilat of Ramadhan.
  2. Talk with friends about it. The more daily percentage that your brain works in processing Ramadhan as its main topic, the better. It’ll automatically be your agenda. Sort of.
  3. You need to be part of it. Do something to really feel that you want to be part of ramadhan. Hang up banners, posters.
  4. Consistent. Just like the regular blog/tweet checker I mentioned before.
  5. Countdown. Yeah you can also try this one.
  6. Alhamdulillah, ISMA and PEMBINA has come up with full of programs for us. Please refer the bulk information I included below. That’s all for now. Anticipate it like it’s the best thing ever! Allahumma ballighna Ramadhan! Never stop praying so that we could reach it this year!

+++++
  • Majlis Pelancaran Kempen Nur Ramadhan yang akan diadakan pada hari Ahad, 8 Ogos 2010, jam 3-5 petang di PKNS B.Baru Bangi. Pada program ini ahli-ahli ISMA akan memulakan kempen penghayatan Ramadhan dengan mengedarkan risalah-risalah Ramadhan kepada semua umat Islam di sekitar B.B.Bangi. Persatuan Penduduk B.Baru Bangi, pertubuhan-pertubuh an NGO dan orang ramai dijemput untuk memeriahkan majlis ini.
  • Majlis Berbukan Puasa & Forum Ramadhan akan diadakan pada hari Sabtu, 21 Ogos 2010 dari jam 5pm – 11mlm. Majlis berbuka puasa ini diadakan bertujuan untuk mendekatkan ISMA dengan masyarakat setempat dan juga untuk meraikan sebahagian umat Islam yang kurang bernasib baik dari kalanga anak yatim, ibu tunggal dan fakir miskin. Tempat akan dimaklumkan kelak.
  • Program Remaja & Ramadhan akan diadakan untuk mengisi masa cuti remaja dengan penghayatan Ihya’ Ramadhan. Program ini akan diadakan secara kerjasama dengan surau Islah, seksyen 7 B.B.Bangi. Tentatif tarikh ialah pada hari Sabtu & Ahad 28-29 Ogos 2010.
  • Program Iftar di IPT oleh PEMBINA di sepanjang Ramadhan di IPT-IPT terpilih.
  • Iktikaf Jamaie peringkat Hulu Langat akan diadakan pada hari Isnin 30 Ogos bersamaan 20 Ramadhan (malam 21) di masjid UKM.
  • Program Sumbangan Duit dan Hamper Hari Raya kepada kanak-kanak di wad kanak-kanak hospital Kajang pada 31 Ogos 2010. Sempena sambutan kemerdekaan dan menjelangnya Aidil Fitri, sumbangan ini diharapkan akan meringankan kesulitan yang dihadapi.
  • Kempen RM1 sehari untuk Tabung Palestin. Kempen ini akan diadakan dengan kerjasama Aman Palestin Berhad bagi menimbulkan rasa insaf dikalangan umat Islam terhadap kesengsaraan yang dihadapi oleh saudara kita di Palestin. Duit-duit yang telah terkumpul bolehlah diserahkan kepada Aman Palestin dihujung Ramadhan.
  • Edaran 5000 Flyer Ramadhan dan memasang kain rentang serta bunting di sekitar B.Baru Bangi akan dijalankan bagi menyemarakkan lagi penghayatan Ramadhan.
  • Untuk keterangan lanjut bagi program di atas, bolehlah hubungi sekretariat Nur Ramadhan, Sdr. Zakir 0192190995 ataupun setiausa ISMA DHL Sdr. Khairuddin 0192677180.

Manakala antara program-program individu adalah seperti berikut:
  • Solat sunat Tarawih setiap malam di masjid bersama keluarga
  • Tilawah Quran satu juzuk sehari disepanjang bulan Ramadhan. Setiap umat Islam sangat dituntut untuk memperbanyakkan bacaan al-quran disepanjang Ramadhan. Jadikan iltizam fardi untuk khattam quran (30 juzuk) dihujung Ramadhan.
  • Budayakan membawa mushaf quran dalam aktiviti seharian. Ini bagi menanamkan kecintaan kita terhadap al-quran.
  • Qiamullail setiap hari sekurang-kurangnya 2 rakaat tahajjud sebelum subuh.
  • Rehlah masyi (jalan kaki) sejauh 3km sekali di bulan Ramadhan bagi menghayati perjuangan umat Islam di dalam peperangan Badar.
  • Tasmik hafalan juz ke 30 di hujung Ramadhan. Ini bagi membudayakan aktiviti menghafal quran.
  • Memasang lampu lip lap di rumah bagi menceriakan suasana Ramadhan.
Thanx bagi keizinan menciplak

Tuesday, 3 August 2010

Ramadan Suka Suki

Ku mengharapkan Ramadan kali ini penuh makna
Agar dapat ku lalui dengan sempurna

Di hujung-hujung Sya'ban ini, mari kita semarakkan rasa seronok dan bahagia kita untuk memasuki bulan Ramadan yang penuh keberkatan sekejap lagi.

Ni ada sikit poster / flyers untuk share sini. Kerja suka suki sementara tunggu nak sambung masuk uni. Asalnya ini kerja mak, untuk disebarkan kepada budak-budak sekolah menengah. Content diambil daripada dakwatuna.com. Edit menggunakan Powerpoint. Sebar-sebarkan la ea untuk wujudkan suasana bulan Ramadan. 

Salam Ramadan!



Popular Posts