Monday, 20 December 2010

Perfect Sangat pun Tak Best Jugak


Biasa kalau kita dengar pasal berlian (diamond) ni, ibrah yang kita dapat, untuk menjadi sesuatu yang tough dan bernilai tinggi, kita perlu tempuhi tekanan yang sangat tinggi, terperosok berkilometer-kilometer bawah bumi dengan suhu panas teramat sangat. Itulah hakikat kehidupan. Manisnya hanya dirasai bagi sesiapa yang kenal erti pahit.

Cuma semalam, apabila terbaca lagi pasal berlian ni, suatu fakta yang diketengahkan adalah rupanya tak semua orang suka dengan berlian yang betul-betul asli. Alasannya, mahal dan biasanya non-ethical sebab ada isu kemanusiaan ie masalah buruh di sebalik proses cari galinya. Lalu, ramailah yang mencari berlian sintetik seperti cubic zirconia (CZ) dan maissanite.


CZ dah cukup bagus berbanding berlian. Lagi berkilau dan banyak kerlipnya, cantik sebab betul-betul colourless dan tak ada cacat sifat dalamannya atau bahasa saintifiknya, no inclusions. Tapi, peliknya, pengguna tetap tak puas hati disebabkan ia terlalu sempurna. Di mata kasar ia terlalu superficial. Moisasanite pun sama. Kekerasan dah nampak real, warna dah hijau kekuningan, lagi nampak kilauannya berbanding dengan berlian, tapi sekali lagi, ingatkan keistimewaan ini disangkakan suatu kelebihan, rupanya kekurangan.

Kita juga begitu. Nampak sangat best kalau hidup macam malaikat. Tak ada dosa, tak tertipu dengan hawa nafsu, sepenuh masa beribadat. Tapi rupanya perfect sangat pun tak bagus sangat. Sebab Allah memang inginkan suatu kaum yang akan beristighfar kepada-Nya apabila melakukan kesalahan.

"Seandainya saja kamu tidak berdosa nescaya Allah akan membinasakan kalian, kemudian Dia datangkan suatu kaum yang berdosa lantas mereka beristighfar (minta ampun) kepada Allah, Dia pun mengampuninya."
[HR Muslim]

Lihatlah! Anda bermaksiat, dan anda akan dihargai-Nya andai ada istighfar sebagai pengampun kesalahan. Fikiran, kalau berlian memerlukan calar-calar dan kurang sedikit kelip-kelipnya untuk menjadi bernilai dan mendapat tempat ke 10 dalam Skala Kekerasan Mohs, maka apa pengajaran yang boleh kita ambil daripada alam ini.

"Dan di bumi itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang yakin."
[az Zariyat, 51:20]

Popular Posts