Monday, 8 November 2010

Bermula Ahad Tadi...

Ahad tadi bermulalah bulan Zulhijjah. 
Tapi kat sini tak de pulak Pemegang Cop Mohor Raja nak bagi pengumuman. AJK Sukan SMSA punya announcement untuk pergi Notts ada la.

Biasa dengar orang baca surah al Fajr kan? Pernah tau apa maksud ayat kedua [Layalin Asyr] atau dalam bahasa Melayunya [Demi sepuluh malam] tu? Ibn Abbas ra dan Mujahid ra berpendapat 10 hari yang dimaksudkan adalah 10 hari pertama Zulhijjah.

source

Dah tentu 10 hari ini ada keistimewaan tersendiri. The virtue of first 10 days of Zulhijjah. Hadis femes berikut boleh menjelaskan kot.

“Tiada suatu hari pun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari ini – iaitu 10 hari Zulhijjah. Para sahabat baginda bertanya, ‘Tidak juga Jihad pada jalan Allah (mengatasi kelebihan Hari-hari tersebut)? Ujar Baginda, Tidak juga Jihad di jalan Allah kecuali seorang yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawa pulang apa-apa pun (kerana habis disumbangkan untuk memenangkan agama Allah).”
[HR al Bukhari]


Sebab Rasulullah pernah bersabda seperti di atas, maka ada tiga benda baik saya nak ajak anda buat sempena masuk Bulan Zulhijjah ni.
  • Mari hafal [wal fajr, wa layalin asyr] dan lancarkan. Ayat pendek-pendek, satu mukasurat lebih jer.
  • Puasa setiap hari sampai 9 Zulhijjah amacam? Kata duduk Uk; Subuh 5:30, Maghrib 4:30
  • Uji keikhlasan dengan buat sesuatu untuk rumah anda (eg kemas / cuci / susun) tanpa ahli rumah anda sedari.

At least, bermakna sikit bulan Zulhijjah tahun ini. Penuh dengan kebaikan. Daripada membiarkan kosong tanpa hala tujuan.

Orang Malaysia dah sibuk survey lembu kerbau
Entah macamana raya Aid al Adha kat Uk ni?

Popular Posts