Tuesday 14 September 2010

Debaran

Tinggal lagi beberapa jam sebelum terbang. Selamat tinggal Malaysia. Perkara yang hanya terbayang dalam kepala aku tak sampai setahun yang lepas, selepas menonton video senior bermain ski ketika Majlis Wida usrah. Walaupun dulu cikgu Sejarah kami pernah kata, "Saya yakin semua yang ada dalam kelas ini akan fly", tapi aku tak pernah rasapun aku akan termasuk dalam orang yang dimaksudkan itu.

Unknown source

Bila orang bertanya pasal persiapan, aku pun tak tau nak jawab macamane. Ada la sikit-sikit barang dah beli, berpandukan guide daripada senior. Walaupun Encik JPA dah bagi RM 1000, rasa macam tak cukup jer. Dua kali keluar shopping, beli dua biji beg, sikit-sikit baju seluar, warm wear, alatulis dan makan minum, habis RM 950. Sikit sangat seribu tu, rasa macam baru RM 10 jer belanja. Timbang dengan weighing scale, ada la tinggal baki 2 kg. Yang ni memang terkejut, sedar-sedar berat dah cukup. Lega pun ada. At least, almost items in the checklist has been finished.

Kadang-kadang terasa preparation aku ni macam orang nak pergi haji. Orang nak pergi haji memang kena sedia as fit as possible. Cukup belanja pergi balik, ada kenderaan, cukup makan minum untuk merantau ke tempat orang. Supaya dapat balik dengan selamat. Walaupun begitu, Allah tetap berikan guide kepada mereka tentang persiapan macamana yang perlu mereka lakukan. Ternyata, persiapan yang paling utama merupakan persiapan ketaqwaan. Sebaik-baik bekal, kata-Nya.

(Musim) haji adalah beberapa bulan yang dimaklumi, barang siapa yang menetapkan niatnya dalam bulan itu akan mengerjakan haji, maka tidak boleh rafats, berbuat fasik dan berbantah-bantahan di dalam masa mengerjakan haji. Dan apa yang kamu kerjakan berupa kebaikan, niscaya Allah mengetahuinya. Berbekallah, dan sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah takwa dan bertakwalah kepada-Ku hai orang-orang yang berakal.
[al Baqarah, 2:197]

Soal penting kali ini adalah soal bekalan. Berapa banyak sudah kamu bekal dan sediakan?

5 comments:

  1. selamat hari raya!
    maaf sume salah silap.
    =)
    gud luck di sana!!
    insha allah...
    jgn lupa diri lak..
    (join iluvislam tau! hha)
    sempat ag promote..

    p/s: check out my new blog.
    http://aiman-pena.blogspot.com
    insha allah mahu serius dalam berdakwah. =)

    ReplyDelete
  2. Mudah-mudahan Azim.
    Thank you mendoakan =)

    ReplyDelete
  3. Thank you Yon. 12 jam katanya.
    Direct ke London

    ReplyDelete
  4. Hahha. Aku tak naik flight lagi la. 17 nanti, Insya-Allah.

    ReplyDelete

Labels