Thursday 2 September 2010

Cubaan Pertama 5 Kali Solat

Kisah lama, mula-mula nak praktik agama

Apabila masuk bulan Ramadan, saya pasti teringat peristiwa bersejarah yang berlaku dalam hidup saya. Ketika saya berumur 12 tahun, kira-kira 8 tahun lepas. Pada bulan Ramadan tahun itulah saya mula bersolat fardu secara penuh 5 kali sekali. Entahla, saya tak pasti sama ada umur 12 tahun ni awal ataupun lambat, tapi yang pasti umur ni sebelum sampai umur akil baligh saya. Tak perlu kot bagitau umur berapa.

Terkenang kisah lama, memang solat 5 kali sehari itu berat. Ini soal disiplin diri kita dengan Allah setiap hari. Nak mengelat mencari helah dengan mak ayah saya, memang banyak peluang, walaupun sesekali terkantoi (adoi). Bersyukur juga kepada Allah sebab mendapat mak ayah yang asyik sabar dengan trick-tak-nak-solat saya. 

Waktu tu, selalu jugak bila fikirkan tentang solat ketika itu, berdebar jantung ni. 5 kali solat 1 hari. Kalau 30 hari, 150 solat kena buat. Kalau setahun, dah dekat 2000 kali kena solat. Boleh ker aku solat sampai banyak tu.

Dan biasalah, 30 hari percubaan bulan Ramadan dulu tu memang susah, walaupun itulah masa paling senang ketika godaan syaitan tak banyak. Masuk waktu asar, bila dah rasa penat tak makan, plus terpaksa mendaki tangga masjid daerah untuk solat jemaah di tingkat atas, memang jiwa kacau, hati dah berulang kali memberontak. 

Memang banyak kali rasa tak nak solat tu datang, sebab dia berat, tapi saya fikir, biarlah saya buat rekod Ramadan ni, cubaan pertama saya solat 5 waktu straight paling banyak. Akhirnya saya rasa takut tinggalkan walaupun sekali, takut nanti rekod rosak. Kata orang lain pulak "Yang kedua pasti akan sampai kalau yang pertama dah datang". Alhamdulillah, cubaan pertama inilah yang menjadi.

Kisah orang zaman sekarang, semakin ramai yang kita temui tidak bersolat penuh 5 kali sehari. Solat subuh terkadang terus ditinggalkan bila dah bangun lambat, walaupun pernah juga Rasulullah terlewat bangun sehingga matahari terbit. Solat Zuhur sengaja dilupakan bila dah penat balik kelas. Makan dan tidur yang diutamakan. Nak kejar main awal petang, tertinggal solat Asar. Solat Isya, bila ditangguhkan sehingga tengah malam, terus lupa dibuat, sedar-sedar dah subuh. Tapi Solat Maghrib, saya masih salute orang Melayu kita, jarang sangat ditinggalkan, dah siap mandi la katakan.

Belum dikira kalau tengah sakit, berapa kerat pulak yang masih sanggup untuk bersolat. Kalau musafir pulak yang ambil masa Asar hingga Isya. Waktu tengah busy tengok match bola, masuk panggung wayang layan movie, busy lepak, shopping dan hang out dengan kawan. Waktu macam inilah teruji, siapakah diri kita.

Kata Yb Nizar dalam ceramah Ramadannya kat sini minggu lepas, orang Malaysia ni, bab puasa yang sekali sebut perintahnya dalam Quran, sangat bersemangat, meriah tv dan penduduknya. Bab solat yang disebut berpuluh-puluh kali dalam Quran tu, buat nohe jer. Nohe ni bahasa orang Perak, lebih kurang maksudnya buat dek, ataupun dono (don't know). Sila rujuk orang Perak untuk sebutan dan nada yang betul.

Malaysia cakap jangan lupa 5 yang ini, berbanding jangan lupa 5 yang tadi

Padahal, cukup jelas dalam hadis [Awwalu Ma Yuhasabu Alaihi-l Abdu Yaum al Qiamati as Solat] perkara pertama yang akan dihisab pada seorang hamba Hari Kiamat nanti ialah solat. Kalau baik, baiklah kesudahannya. Sebab tu risaulah kita dengan fenomena berpuasa, tapi tinggalkan solat. Ayuh bersama upgrade kawan kita yang seumpama ini, biar dia berpuasa, dalam masa yang sama menjaga solatnya. Sebab tu saya suka pesan, ambillah peluang Ramadan ini mulakan tabiat baik anda.

5 Rukun Negara, jangan pula dilupa

1 comment:

  1. ore laki2 ni terlebih afdhal gi semaye kat sejid (masjid)..semaye ni sumber kekuate dalame..:)

    ReplyDelete

Labels