Monday 30 August 2010

Rehlah Masyi

Berapalah sangat 5km berbanding 160km.
Bukan jarak nak dikisahkan, tapi nilai yang dipraktikkan

Perkongsian
Rasulullah saw telah membahagikan kenderaan seberapa yang ada itu, iaitu sebanyak 70 ekor unta untuk dikongsikan oleh sahabat-sahabatnya. Bahagian baginda berkongsi dengan Ali b Abu Talib dan Murthid b Abi Murthid. Baginda bergilir-gilir menunggangnya sama seperti setiap tenteranya yang lain juga.

Murah Hati
Sahabat kongsi Nabi saw (Ali dan Murthid) ingin menarik diri untuk memberi peluang kepada baginda, kata mereka, "Biarlah kami berjalan ...". Jawab baginda, "Kamu tak lebih kuat daripada saya dan saya pula tidaklah dapat menolak bahagian daripada kamu berdua."

Kecergasan
Orang-orang Islam berangkat dengan laju kerana takut kafilah Abu Sufyan terlepas daripada kejaran mereka. Di jalan, mereka melepaskan pengintip-pengintip bagi mendapatkan berita kedudukan musuh.

Kesetiaan
Orang-orang Ansar memberikan baiah pada hari Aqabah untuk mempertahankan baginda di Madinah seperti mereka melindungi anak isteri mereka sendiri, tetapi tidak membaiah untuk menentang musuh di luar Madinah. Kata Saad (wakil Ansar), "Sesungguhnya kami telah beriman dan membenarkan engkau, kami mengaku bahawa apa yang engkau bawa itu semuanya benar, kami telah memberikan perjanjian dengan dengar dan patuh, oleh itu teruskanlah, kami akan tetap bersama engkau. Demi Allah yang telah mengutuskan kebenaran melaluimu, sekiranya engkau berdepan dengan lautan lalu menempuhinya nescaya kami akan ikut, tak seorangpun dari kami yang akan tinggal, kami tidaklah takut untuk bertemu musuh esok, kami ini adalah orang yang tabah dalam peperangan dan benar dalam perjanjian ..."

Kecerdasan
Mereka berkhemah dekat mata air yang mula-mula ditemui di Badar dari arah Madinah. al Habbab bin al Munzir datang berjumpa dengan Rasulullah saw bertanya, "Tempat ini engkau pilih menurut pertimbangan engkaukah atau tempat yang Allah tetapkan di mana kita tidak boleh maju atau mundur lagi, atau semata-mata pendapat, helah dan tipu daya perang sahaja?" Sabda baginda, "Sebenarnya ia adalah pendapat dan tipu helah perang." Kalau begitu, kata Habbab lagi, "Tempat ini tidak sesuai, arahkanlah orang ramai maju ke depan lagi sehingga mata air yang berdekatan dengan musuh, kita berkhemah di situ, kemudian kita timbuskan mata air yang di belakang, sebagai ganti kita bina sebuah kolam dan kita penuhkan air, dengan cara ini kita akan mendapat cukup bekalan air dan musuh tidak mendapatnya".

Edit daripada: Mahmood Shit Khattab, al Badar al Kubra, Teladan Bagi Muslimin Kini dan Akan Datang


Promo Rehlah Masyi DHL tahun ini. Kawasan lain tak jumpa pulak promonya

Itu kisah dan nilai yang terdapat pada ekspedisi Badar 1430 tahun dahulu. Ayuh aplikasinya dalam Rehlah Masyi tahun ini. Untuk bacaan lanjut, nilai-nilai dalam Perang Badar, boleh rujuk terjemahan tulisan Mursyid Am Ikhwan Muslimin di Renungan2u.

Tapi aku pulak tak dapat datang, kena turun KL minggu ni. Masyi around KL ada la lebih kurang 5 km kot =)

No comments:

Post a Comment

Labels