Monday, 10 May 2010

Kisah Dua Orang Ikhwah.

Kisah dua orang Ikhwah yang Suka Berdebat. Debat bahagian lain boleh dilihat di [Halaqah-Online.com]

Sa’id: .. Tak ada apa-apa akhi, hanya ana memikirkan masalah Ummat. Bagaimanakah harus ana lakukan sesuatu agar Ummat ini kembali kepada agama yang syumul. Akhi, jom makan, anta belanja ana ... ok tak?

Samad: Oh makan... Tak nak lah ana belanja anta.

Sa’id: Tapi ni kan ana yang ajak anta makan... Tak apa lah sekali sekala anta belanja ana, memberi minum pada orang yang sedang menuntut ilmu tu kan besar ganjarannya. Inikan pulak belanja makan nasik beriyani lauk ayam tandoori.

Samad: No way man, anta telah menggunakan dalil untuk kepentingan diri sendiri. Ana kasi flykick nak.

Sa’id: Bukan untuk kepentingan ana je akhi, untuk anta jugak, pahala dan ganjaran untuk anta di sisi Allah SWT... Amacam?

Samad : Oo, betul juga, apa kata ana belanja anta, anta belanja ana, dua-dua dapat pahala. Dah sudah debat. Jom, jangan selalu banyak hujah, kita kena terus beramal. Jom la, mu duk wak gapo lagi itu ya akhi. Cepat la....

Sa’id: Wah, bijaknya anta....

Popular Posts