Saturday 24 April 2010

Beranilah

Mereka tahu adanya Tuhan Tapi mereka tidak menunaikan kewajipan
Mereka tahu benarnya Quran Tapi mereka tidak mengambil pengajarannya
Menyedari ummat sedang bermasalah, seorang dai tidak seharusnya berjiwa penakut. Penakut yang mengurangkan kejantanan dirinya dalam tarbiyyah. Kerana ummat memerlukan sumbangan tenaganya untuk membimbing mereka.

Entah berapa banyaknya sifat penakut dalam diri kita, yang berpunca daripada sangka-sangkaan semata. Takut yang tak tentu pasal. Seandainya diri dapat digagahkan untuk melawan penyakit ini, pasti kita akan berada jauh lagi ke depan.

Takutkan melakukan kesalahan dalam beramal, ada yang terus meninggalkan amalan tersebut, bahkan lebih teruk lagi, tidak mahu langsung mempelajari cara untuk mengamalkannya. Bila jadi macam ni, lebih seronoklah syaitan melompat, berjaya melakukan tipu daya kepada orang tersebut.

Takutkan [Kabura Maqtan] atau kemurkaan Allah seperti dalam [as Saff, 61:2,3] kerana tidak membuat apa yang dikatakan, dia langsung diam, tidak mahu menjadi baik, dan membaikkan orang lain. Dia lupa salahnya manusia apabila tidak menyampaikan seruan, apatah lagi yang tidak menyampaikan seruan, dalam masa yang sama, melakukan dosa kesalahan.

Takutkan tanggungjawab yang akan dipikul selepas membina Bait al Muslim, baik terhadap diri, isteri, ipar mentua ataupun anak, dia langsung tidak mahu menikah memikirkan bebanan yang akan ditanggung.

Takutkan sifat perjalanan dakwah ini yang sangat panjang dan penuh dengan ujian, dia langsung memilih untuk berhenti atau tidak melibatkan diri, agar tidak berjumpa cabaran-cabaran yang akan datang melanda.

Alamak. Macam mana ni Bro? Sampai bila nak maju? Kata atuk nenek kita, orang yang tidak pernah gagal hanyalah orang yang tidak pernah mencuba. Janganlah takut untuk gagal, lalu menyebabkan takut untuk berbuat. Selamanya orang macam itu akan berada di takuk lama jika dia tidak berani men”try dan error”.


Berjiwa besarlah. Usah terbeban dengan hal yang remeh temeh. Anda sudah besar, perlu matang. Bukan berselindung di sebalik alasan-alasan yang kebudak-budakan.

Tolong Jangan Beralasan. Katakan Sami'na wa Ataa'na

Wahai manusia sedarilah insafilah
Bertaubatlah berdoa bersedekahlah
Semoga Tuhan memberkati hidupmu

6 comments:

  1. salam faqih, mohon utk ana post di twitter dan fb? boleh?

    ReplyDelete
  2. Sila2...
    Semoga manfaatnya dapat diluaskan

    ReplyDelete
  3. Bimbang yang berlebihan...
    kebimbangan yang lahir daripada sangkaan...
    hmmm, rasa macam diri sendiripun ada gak masalah tu...
    T_T


    klik sini

    ReplyDelete
  4. You realize, then you don't hesitate to improve
    Then, you'll succeed!
    InsyaAllah.

    Kalau besar sangat bimbang tu / will involve great decision,
    berbincanglah dengan orang yang ahlinya

    ReplyDelete

Labels