Sunday 7 February 2010

Seronok Tak Semestinya Baik

Ini Langkahku
Yang akan kuayun walaupun payah

Kalau kita judge dan memilih benda-benda dalam hidup kita dari aspek seronok atau tidak, bosan atau tidak, dah pasti kita akan mengabaikan banyak benda baik dalam hidup kita.

Umpama ubat, tak semua benda yang pahit itu tidak baik. Begitu juga umpama glukosa, tak semua benda yang manis itu baik. Sebab itu kita kena bijak pilih benda sekeliling kita.

Join konsert bermain pes dota dan adik beradiknya, tengok movie atau anime memang seronok. Boleh gelak ketawa sakan, rapatkan hubungan, tenangkan fikiran dan macam-macam lagi keseronokan. Seronok memang seronok, tetapi wajar bagi kita menyemak semula adakah keseronokan yang kita rasai itu berbaloi dengan kebaikan yang kita dapat.

Jalan dakwah pula bukannya sepanjang masa manis. Karpet merah tidak akan terhampar selamanya bagi orang yang mengambil jalan ini. Ada masanya anda akan diuji dengan kesusahan, keletihan, sikap putus asa. Yang bagusnya, anda dapat mengambil sisi positif daripada ujian tersebut. Macam kata nenek moyang, “the higher you fall, the higher you must bounce”.

Yang penting kita dapat ekstrak mesej penting dalam setiap yang berlaku. Seronok tidak tentu hala namun tiada kebaikan, tetap tidak berfaedah. Habis terkial-kial dan gelak ketawa, tak tahu input apa yang masuk. Orang yang bagus, benda yang "slenge" pun dia boleh dapat menfaat dan pengajaran. Inilah kelebihan apabila kita dapat membezakan permata di celahan kaca.

Ingatlah jalan ke syurga itu terisi dengan perkara yang bukan kesukaan kita, jalan ke neraka pula ditemani perkara yang memuaskan nafsu, yang pastinya menyeronokkan.

Usrah yang bosan? Aku katakan, bersabarlah. Ambil benefits walaupun nampak slenge
[Mood Simpo Nuqaba']

2 comments:

  1. Slenge tu macam xbest, bosan, hambar, hilang kualiti. Bahasa orang Perak kot. Cari kat kamus tulis low-quality

    Btw, semoga selamat berada di rumah...
    Aku xsampai2 lagi. Lepak kat port biasa skng

    =)

    ReplyDelete

Labels